„Guvernul nu trebuie să rezolve problemele Air Moldova”, spune prim-ministrul Dorin Recean, ci problemele din sistem. Potrivit acestuia, Air Moldova nu este companie de stat, ci „rezultatul unei fraude” a unor persoane conectate cu Ilan Șor, care „încearcă să paseze problema Guvernului”. Declarațiile au fost făcute în cadrul ediției din 27 aprilie a emisiunii „Cutia Neagră” de la TV8.
„Air Moldova nu este compania statului. Air Moldova este rezultatul unei fraude comisă de niște proprietari care sunt din gașca lui Șor. Ei au fraudat compania, au băgat-o în datorii, au spălat bani acolo, iar acum încearcă să paseze această problemă Guvernului. Guvernul nu trebuie să rezolve problemele Air Moldova, dar să rezolve problemele care sunt în sistem”, a punctat Dorin Recean.
TV8.md reamintește că în ultima perioadă, Air Moldova a anulat o serie de zboruri. Operatorul aerian se confruntă cu dificultăți financiare și a fost condiționat de către bancă să majoreze suma de depozit pentru garantarea rambursării biletelor neutilizate. Întâmplător sau nu, problemele Air Moldova s-au acutizat după ce statul a preluat controlul asupra Aeroportului Internațional Chișinău.
Potrivit Autorității Aeronautice Civile, în cazul neremedierii situației financiare în termeni proximi și suplinirea cu flotă de aeronave suficiente pentru prestarea serviciilor în care s-au angajat, compania aeriană riscă să îi fie suspendat Certificatul de Operator Aerian. AAC a afirmat, pe 26 aprilie, că mai are nevoie de cinci zile pentru a încheia controlul inițiat la compania afiliată fugarului Ilan Șor.
Iar Guvernul a cerut măsuri de protecție pentru cei care mai au curajul să cumpere bilete de la Air Moldova. În caz de neconformare, Executivul amenință compania cu sancțiuni ce pot culmina cu retragerea licenței de activitate.
După anunțul îngrijorător al Autorității Aeronautice Civile despre riscul falimentării Air Moldova, jurnaliștii „Cutia Neagră PLUS” au analizat rapoartele financiare ale companiei depuse la Biroul Național de Statistică. Pentru investigația „Capcana lui Șor de la Air Moldova”, echipa a consultat rapoartele începând cu 2018, anul în care a fost privatizată Air Moldova.
Cifrele arată că datoriile companiei au crescut constant în fiecare an, depășind deja două miliarde de lei în 2022.