Summitul a trecut, dar datoriile au rămas. Peste 1500 de drumari din țară nu și-au luat salariile de două luni, iar printre ei sunt și cei care au muncit la reabilitarea traseului Sângera-Bulboaca. Pentru că lucrările au fost achitate doar parțial, companiile care au renovat drumul se plâng că au acumulat datorii la bancă, iar muncitorii le pleacă. Autoritățile dau vina pe procesul birocratic și spun că până la sfârșitul lunii antreprenorii care au renovat drumul pentru summit își vor primi banii. Cât ține de celelalte datorii pentru drumari, ministra Infrastructurii spune că nu sunt bani în buget.
De două luni, peste 1500 de drumari din Moldova nu și-au luat salariile. Reprezentanții SA Drumuri Criuleni, care are contractat cu Administrația de Stat a Drumurilor susțin că, în loc de salarii, primesc doar promisiuni.
„- Eu sunt de la sectorul Anenii Noi, noi undeva 670 de mii de lei, numai sectorul nostru are de achitat pe lună. Înmulțim deja cate luni și câte sectoare sunt pe republică și asta e situația.
- Cei de la Administrație ce vă spun?
- Luni, marți, miercuri...”
Președintele Asociației drumarilor susține că a purtat nenumărate discuții cu reprezentanții guvernului, însă fără rezultat.
Printre cei care așteaptă ca statul să-și plătească datoriile se numără și cele patru companii de construcții, care au lucrat zi și noapte pentru ca drumul de la Sângera până în localitatea Bulboaca, pe care s-au deplasat participanții summitului din 1 iunie, să fie finalizat în termen. Lucrările au costat 225,7 milioane de lei, iar banii urmau să fie alocați din fondul rutier. Până acum, însă, a fost achitată doar jumătate din sumă.
„O parte s-a achitat din aceste mijloace, dar au mai rămas la ziua de azi undeva vrio 96 de milioane neachitate. Nici domnul prim-ministru nu ne-a promis că aceste mijloace financiare se vor achita. Toți au luat credite, toți au luat împrumuturi ca să execute lucrările, acum nu mai putem întoarce nici creditele și nici impozitele.”
Cele patru companii, contractate pentru renovarea celor 30 de km de drum, încearcă deja de două luni să-și recupereze de la stat banii cheltuiți. În tot acest timp, spun că au primit un singur răspuns- că nu sunt bani în bugetul de stat. Antreprenorii se plâng că, din această cauză, au acum restanțe la bănci, așa cum au fost nevoiți să ia credite pentru a cumpăra materialele necesare. Acum nu știu cum vor activa în continuare.
„Din 53 de milioane am primit doar 6 milioane, 12/13 %.Până la 15 mai era contactul, noi am finalizat lucrările în timp. Luna mai, luna iunie, nu am primit niciun ban, acum este iulie.Drumarii au făcut față la țară, dar acuma stăm fără salariu, nu putem achita materialele, am luat credite, acum trebuie să achităm TVA-ul 6 milioane, eu nu știu ce o să facem noi acum.”
Din cauza că nu pot plăti salariile, antreprenorii se plâng că se confruntă cu un val de demisii în rândul lucrătorilor.
„ E tare greu, nu putem să achităm salariile, nu putem să ne achităm cu datoriile, mâine poimâine Serviciul Fiscal de stat o să înceapă să ne pună amenzi. E greu, nu înțeleg unde se duc banii pe care îi strângem noi pentru fondul rutier.Toți așteaptă bani din fondul rutier, dar fondul rutier este gol.”
Contactați telefonic pentru un comentariu, reprezentanții Administrației de Stat a Drumurilor au evitat să ne ofere un răspuns.
„La aspectul acesta poate să răspundă doar ministerul nostru de resort.”
Ministra Infrastructurii, Lilia Dabija, susține că plățile pentru lucrările de reabilitare a drumului R2 au întârziat din cauza procesului birocratic, însă dă asigurări că până la sfârșitul lunii antreprenorii își vor primi banii. Cât ține de celelalte datorii, ministra spune că nu sunt bani în buget.
Am întrebat la ministerul Finanțelor cum sunt repartizați banii din fondul rutier, pentru a înțelege de ce drumarii nu și-au luat salariile timp de două luni. Reprezentanții instituției ne-au promis că vor reveni mai târziu cu un comentariu, dar până la ora difuzării materialului nu am primit niciun răspuns.