Noi restricții pentru șoferi, mai ales pentru cei care apasă pedala de accelerație prea tare. Primăria vrea să reducă limita de viteză pe unele străzi din Chișinău. Inițiativa are la bază mai multe argumente îndeosebi, numărul mare de accidente din ultimele săptămâni. Printre străzile vizate se numără cele din centrul istoric, dar și arterele principale ce leagă sectoarele Ciocana de Rîșcani și Botanica de Centru.
„Eu am să vă dau un exemplu, bazat pe studii. Un pieton lovit de o mașină care merge 30 de kilometri pe oră are de trei ori mai multe șanse să supraviețuiască, decât dacă este lovit de o mașină care merge cu 50 la oră. Nu văd de ce nu am putea aplica aceste lucruri”, a declarat viceprimarul capitalei, Ilie Ceban.
Ilie Ceban menționează că această limită de viteză este des întâlnită și în orașele europene. Funcționarul consideră că inițiativa sa are două aspecte pozitive. Și anume: mediu curat și mai puține accidente rutiere. Pe de altă parte, șoferii spun că oricum pe timp de zi nu circulă mai rapid din cauza ambuteiajelor.
„30 asta e până la 40 de kilometri pe oră. E ok. Nu cred că este o problemă mare”.
„- 30 până la 40 de kilometri pe oră e bine pentru Centrul istoric.
- Acum cu ce viteză circulați pe aici?
- Cam tot așa. Dacă sare vreun pieton, să nu-l călcăm.
- Sunt ambuteiaje des?
- Da”.
„Eu aș zice să fie chiar 10 km pe oră. Este o faptă bună. În mai multe orașe, prin zona istorică se circulă fără mașină, pe jos”.
Centrul istoric al Chișinăului are o suprafață de peste 600 de hectare și este amplasat în limitele teritoriului administrativ al sectoarelor Buiucani, Centru și Râșcani. Mai exact, în perimetrul străzilor Alexei Mateevici, Ismail, Mihai Viteazul și Albișoara. Nu este unica schimbare în trafic pe care și-o propune Primăria pentru 2023.
„Propun să examinăm împreună cu colegii de la poliție și reducerea regimului de viteză pe anumite zone. Cum ar fi viaduct, Alecu Russo. Nu știu de ce a fost necesară introducerea acestor zone”, a menționat viceprimarul capitalei, Ilie Ceban.
În prezent, pe două benzi de pe viaductul care leagă sectoarele Centru și Botanica se poate circula cu maxim 70 de kilometri pe oră. Implementarea acestor idei va mai dura, pentru că mai întâi vor fi elaborate proiectele care urmează a fi consultate apoi cu toate părțile implicate în proces.