Importul și exportul, din și spre Republica Moldova, a ajuns în impas. Din cauza războiului din Ucraina, producătorii agricoli caută noi soluții ca să-și poată transporta marfa la destinație. Ei solicită autorităților să identifice noi căi de tranzit, prin România, precum și diversificarea căilor de export, cu automobilele sau pe calea ferată.
Acest lucru este posibil, se arată convinși exportatorii și experții în domeniu. La rândul său, prim-ministra Natalia Gavrilița susține că Guvernul este în proces de diversificare a piețelor de import și a celor de desfacere și depune eforturi pentru reorientarea comerțului din portul de la Odesa la cel din Constanța.
”În cazul dat, noi trebuie să refacem tot acest traseu prin teritoriul României și avem două căi. Ori pe cale terestră cu automobilele, ducem la Galați Constanța sau pe cale terestră feroviară iarăși, o parte poate merge pe la Galați că acolo este pod de cale ferată, dar o bună parte ar putea merge pe Calea Ferată Ungheni, Iași și mai departe deja parcurgând teritoriul României, și ajungând la locurile de destinație fie în porturile din România, Constanța, Galați sau fie chiar în porturile din Bulgaria”, a declarat, președinte, Asociația Exportatorilor și Producătorilor de Produse Agricole și Cerealiere, Igor Grigoriev.
La rândul lor, reprezentanții Minsiterului Agriculturii spun că transportul de mărfuri poate fi făcut prin România-Polonia-Belarus sau România-PoloniaLituania-Belarus, dar și pe la Sud - prin Turcia și Georgia. Astfel, marfa poate fi exportată, atât în Kazahstan, cât și în Federația Rusă, în cazul în care producătorii agricoli din țara noastră au deja încheiate contracte cu agenții economici din aceste țări. Totuși, niciunul dintre aceste trasee nu este suficient de sigur și accesibil.
”Recent, deja, polonezii, românii au impus interdicții sau sancțiuni pentru Federația Rusă, inclusiv pentru marfa care este destinată exportului spre ei. Cade sub incidența aceasta inclusiv marfa din Republica Moldova. Dar, oricum, deja mărfurile care erau orientate spre piața Rusiei, Belorusiei, s-au micșorat cu mult ca volum, chiar până la aceste sancțiuni”, a declarat, secretarul de Stat al Agriculturii și industriei Alimentare, Vasile Șarban.
Vasile Șarban mai precizează că diferențele volumelor de export/import de până la război și cele de acum sunt semificative. Prețurile la marfa exportată au scăzut, iar costul pentru logistică au crescut.
”Ne referim la ridicarea costului de transportare. Deci, acuma diferența este de minimum 1000 de km ca și direcție de transport. Asta se reflectă, plus 2000 de dolari, de exemplu, la o mașină la o încărcătură de măr”, a specificat, Șarban.
Totuși, potrivit experților în domeniu, în prezent, cel mai accesibil traseu pentru export/import rămâne prin Polonia și Lituania. Acesta este, însă, extrem de anevoios și mult mai costisitor decât cel de până la război. Prin urmare, exportul merelor moldovenești în Federația Rusă, este total nerentabil, mai spun experții.
”Republica Moldova ar putea să exporte și are în frigidere peste 125 de mii tone de mere, care, dacă nu vor fi ajutate la export, se vor pierde”, a declarat, expert, conferențiar universitar, Igor Munteanu.
Între timp, prim-ministra țării Natalia Gavrilița a declarat, astăzi, în cadrul unei conferințe de presă, că Guvernul caută soluții pentru diversificarea piețelor de import și a celor de desfacere și depune eforturi pentru reorientarea comerțului de la portul din Odesa, la cel din Constanța.
În Republica Moldova sunt cca 46 de mii 500 de producători agricoli.