Dacă planificați să cumpărați o mașină nouă, ar fi cazul să vă grăbiți. Din 1 ianuarie 2025, acestea se vor scumpi semnificativ, întrucât statul planifică să introducă TVA de 20 la sută la importul automobilelor. Dealerii auto, dar și experții independenți susțin că noua taxă va afecta vânzările de mașini noi și va alimenta corupția. Asta deoarece persoanele care vor aduce automobile din străinătate, vor încerca să economisească, diminuând prețul declarat în vamă.
Modificările din politica bugetar-fiscală pentru anul 2024, aflate pe masa Ministerului Finanțelor, prevăd introducerea din anul 2025 a unui TVA de 20 la sută la importul automobilelor. Și dacă ați crezut că TVA-ul va înlocui accizele aplicate acum în funcție de capacitatea motorului, vă înșelați. Statul va renunța la accize doar că treptat. Astfel, în 20225 pe lângă TVA se va aplica și 30 la sută din mărimea accizelor care sunt acum în vigoare.
„Mașina de lângă mine costa în prezent 93 de mii de euro. Dacă își va păstra prețul atunci după modificările legislative ce vor intra în vigoare din 2025 aceasta va costa deja 103 mii de euro. Asta pentru că importatorul va trebui să achite în vamă accizele pentru capacitatea cilindrică a motorului și pentru lux, dar și taxa de valoare adăugată în proporție de 20 de procente”.
Unii importatori susțin că introducerea cotei TVA este o decizie bună, dar nu înțeleg de ce autoritățile vor să renunțe treptat la accize.
„Dacă ne aliniem atunci trebuie să ne aliniem nu doar pe o poziție cu TVA, trebuie să excludem accizele totalmente și să introducem obligatoriu normele de poluare. Dar să existe și acciză pe centimetri cubi și acciză de lux și încă și TVA peste toate astea, nu e cea mai mare problemă că se vor scumpi mașinile, dar vom fi neconcurențiali cu România”.
Și dacă prețul real al mașinilor noi nu-l poți ascunde, atunci odată cu introducerea TVA cei care importă mașini la mâna a doua vor fi tentați să diminueze prețul în vamă, recunosc unii proprietari de parcări auto cu vânzare, sub protecția anonimatului.
Reprezentanții Serviciului Vamal susțin că au la îndemână suficiente instrumente pentru a preveni evaziunea fiscală.
„Organul vamal intervine doar atunci când declarațiile respective sunt selectate automat spre controlul documentar, fie fizic. În cazul în care nu se constată careva neregularități la nivelul valorii anunțate și prețul este unul real, confirmat prin acte, organul vamal acceptă valoarea declarată fie de persoana fizică, fie persoana juridică” a declarat șefa adjunct Direcție Valoare în Vamă ,Maria Bîrcă.
Într-un răspuns oferit TV8, Ministerul Finanțelor declară că anularea din anul 2025 a scutirii de TVA la importul autoturismelor reprezintă o măsură de respectare a angajamentelor de armonizare a legislației fiscale și celei vamale a Republicii Moldova la cea a Uniunii Europene. Ministerul Finanțelor mai anunță că discuțiile publice pe seama proiectului de politică bugetar-fiscală pentru anul 2024 s-au finalizat, iar în curând documentul va fi transmis Guvernului pentru aprobare.
Experții auto amintesc de faptul că aceasta nu este prima tentativă de a taxa importurile de mașini în funcție de valoarea declarată în vamă și nu de capacitatea motorului.
„Apare un fenomen pe care noi l-am mai avut pe la începutul anilor 2000 când am avut TVA la mașini pe vreo jumătate de an și s-au creat foarte mari probleme și după asta s-a revenit foarte rapid înapoi la acciz pentru că erau elemente de corupție, erau elemente de fraudare a acestor invoice-uri pe partea persoanelor fizice. Companiile mari nu pot asta face pentru că acolo e tot transparent și nu au cum să facă acest lucru”, a declarat Constantin Mihalache.
Dacă proiectul va deveni lege, atunci experții anticipează că pe șosele țării vom avea și mai multe rable.
„Ideal ar fi statul să se gândească cum poate să stimuleze oamenii să cumpere mașini noi și să creeze condiții pentru a înnoi parcul nu pentru a aduce un beneficiu unui sau altui jucător. Să stimulăm oamenii să cumpere mașini mai noi, decât de aceiași să cumpere mașini mai vechi cu motoare mai mari”.
Potrivit datelor colectate de la companii, în prezent doar în jur de 20 la sută din mașinile importate în țara noastră sunt noi. Cel mai bun rezultat a fost înregistrat în anul 2007 când patru din zece mașini cumpărate de moldoveni au fost aduse de la fabrici.