Birouri fără mobilier, cabluri smulse din perete și grămezi de gunoaie. Asta au lăsat în urma lor cei care au administrat până de curând Aeroportul Internațional Chișinău. Surprinzător, în clădire nu-și aveau birourile doar funcționari de la Aeroport, dar și avocați, persoane apropiate din anturajul fugarului Ilan Șor și chiar deputați.
Mai mult, tot acolo erau și sediile firmei care administrează magazinele sociale ale lui Șor. După plecarea vechilor gestionari, conducerea întreprinderii, deja de stat, a organizat o excursie pentru jurnaliști. Toate astea - după ce președinta Maia Sandu a cerut reducerea taxei aeroportuare și mai multe curse la prețuri accesibile.
Potrivit șefului adjunct al întreprinderii de stat Aeroportul Internațional Chișinău, pe lângă compania Avia Invest, concesionara aeroportului, în clădirea administrativă își aveau sediile mai multe firme afiliate oligarhului fugar, Ilan Șor. De exemplu, la parter, și-au amenajat birourile compania ce administrează magazinele sociale.
Etajul al doilea era destinat persoanelor din anturajul lui Șor și nu toată lumea avea trecere acolo.
Tot aici își aveau birourile mai mulți deputați, avocați, dar și persoane apropiate liderului Partidului Șor, inclusiv mama vitregă a acestuia.
Noul administrator al întreprinderii de stat susține că spațiile vor fi date în locațiune Autorității Aeronautice Civile, care închiriază birouri în altă clădire. De asemenea, bunurile rămase vor trece în gestiunea statului, susține Constatin Vozian, de exemplu, mașinile de lux care erau folosite pentru clienții VIP.
De cealaltă parte, vicedirectorul Avia Invest, Arcadie Ciochină, susține că preluarea Aeroportului este ilegală și că decizia va fi atacată în instanța de judecată.
Recent, președinta Maia Sandu a cerut revizuirea taxei aeroportuare de nouă euro pentru fiecare pasager, astfel încât să fie redusă la maxim. Într-un briefing de presă, șefa statului a declarat că oligarhii fugari Ilan Șor și Vladimir Plahotniuc au furat, în 2013, acest bun de la cetățeni, iar în urma acestei scheme, statul ar fi pierdut venituri de circa 1,6 miliarde de lei.
Singura poartă aeriană a Republicii Moldova a fost dată în cesiune companiei Avia Invest în 2013, de Guvernul Leancă. Compania s-a angajat să administreze aeroportul timp de 49 de ani și să investească în modernizarea lui 250 de milioane de euro.
De-a lungul timpului, Avia Invest și-a schimbat de mai multe ori proprietarii, astfel încât niciodată nu a fost clar cine sunt beneficiarii finali. Neoficial, însă, s-a vehiculat versiunea că aeroportul a fost transmis în gestiunea lui Ilan Șor de către Vlad Plahotniuc, pe atunci lider al guvernării. Autoritățile au cerut în instanță rezilierea contractului, invocând nerespectarea angajamentelor investiționale în dezvoltarea infrastructurii aeroportuare.
Revenirea în gestiunea statului a fost decisă în noiembrie anul trecut, de Curtea de Apel Chișinău, printr-o sentință definitivă și executorie.