Schema prin care mii de oameni din România au rămas fără mobila de bucătărie comandată, dar și fără bani, lovește și la Chișinău. Astăzi sediile de la noi ale firmei Bismobil Kitchen erau închise, iar la ușă- mai mulți oameni care veneau în speranța că își vor putea recupera banii.
Deși acum câteva zile reprezentanții firmei își asigurau clienții că ilegalitățile semnalate în România nu sunt valabile și pentru Republica Moldova, astăzi nimeni nu mai era de găsit.
Primele nereguli la această companie de confecționare a bucătăriilor au apărut în România acum peste două luni. Primul magazin s-a închis la Cluj, iar presa de acolo a scris că Bismobil Kitchen a înființat 40 de SRL-uri, pe care făcea contracte. Fiecare cu un capital foarte mic, de 200 de roni.
Experții spun că acest lucru se făcea pentru ca, în caz de faliment, clienții să nu-și poată recupera banii. Un alt indiciu care generează suspiciuni este că toate sediile unde erau amplasate showroom-urile erau luate în chirie.
Asta înseamnă că în cazul în care firma este obligată să achite despăgubiri clienților, aceasta să nu aibă proprietăți care să poată fi confiscate și vândute ulterior.
Publicația Știri de Cluj mai scrie că, deși din toamnă Bismobil Kitchen a început să-și închidă rând pe rând showroomurile din țară, aceasta continua să-și promoveze serviciile pe internet, pentru a se alege cu contracte noi, care erau perfectate în magazinele rămase încă deschise.
Într-o intervenție live pe facebook din luna noiembrie 2022, directorul firmei și-a cerut scuze de la clienții din România și a pus întârzierile de livrare pe seama războiului din Ucraina.
„Anul a început cu război și alte provocări. Majorări, transport și logistică. Ne-au dat foarte multe lucruri peste cap. Acum noi știm despre provocările pe care le au clienții noștri. Despre incomoditatea pe care noi am creat-o”.
Acum aproape două săptămâni, reprezentanții din Chișinău ai firmei scriau tot pe rețelele de socializare că totul este în ordine și că clienții din Moldova nu au motive să își facă griji.
„Bismobil Kitchen Moldova activează în regim normal, fără abateri de la program. Toți clienții din Republica Moldova își vor primi bucătăriile conform proiectului aprobat. Momentan, nu există factori de risc pentru comenzile Dvs”, se arată într-o postare publicată la data de 9 ianuarie curent.
Astăzi însă situația arată cu totul altfel. La sediul central al companiei, iar pe ușă este lipit un anunț. Administrația scrie că, showroom-ul este închis în legătură cu situația creată. Totuși, nu este menționat despre ce situație mai exact este vorba.
La ușa sediului companiei erau mai mulți clienți ai firmei. Acest bărbat spune că a încheiat un contract cu firma Bismobil Kitchen la data de 17 decembrie, iar până la Revelion proiectul bucătăriei în format 3D urma să fie gata. Pentru asta a achitat și un avans, din suma totală de 7500 de euro, pe care trebuia să o plătească pentru mobila de bucătărie:
„Am achitat un avans de 20 de mii de lei. Undeva la o săptămână după anul nou am reușit să discut cu ei la telefon. Mi s-a spus că au fost într-o ședință și o să revină, dar nu au mai revenit. De atunci nu au mai răspuns la telefon. Astăzi am sunat și nimic”.
Bărbatul spune că va depune o plângere la poliție, pentru a-și restitui banii investiți. Este și cazul acestei tinere, care nu știa despre neregulile semnalate în activitatea companiei și a semnat contractul cu ei acum câteva zile. Azi a venit să scrie cerere de returnare a banilor, dar nu a găsit pe nimeni:
„Cumva eram redirecționată, erau acceptate doar mesaje. Am insistat să am o convorbire la telefon și am făcut o programare la orele 12:00. Efectiv programarea a eșuat. Ușa este închisă și la telefon nu se răspunde”.
Și noi am sunat la cele două numere de telefoane de pe anunțul afișat pe ușă. Unul era deconectat, iar la celălalt număr apelul a fost închis. Le-am lăsat un mesaj pe telefon, dar până la această oră nu am primit vreun răspuns din partea administrației Bismobil Kitchen.
Am întrebat poliția dacă au fost înregistrate plângeri din partea cetățenilor, dar nu ni s-a răspuns deocamdată.
Nu am reușit să dăm nici de directorul firmei de mobilă. Acum patru zile, acesta a declarat pentru presa din România că firma nu mai are niciun leu în conturi. Mihail Șaran a mai spus că banii nu pot fi restituiți clienților, deoarece avansurile plătite de ei, în valoare de peste două milioane de euro, ar fi plecat direct la producători, care ar fi refuzat să mai producă mobilă.
După sute de plângeri depuse de clienții din România, biroul de Investigații Criminale din cadrul Poliției Cluj-Napoca a întocmit un dosar de cercetare penală pe acest caz.