Poliția trage un semnal de alarmă în contextul numărului tot mai mare de șoferi în stare de ebrietate și ebrietate avansată la volan. Potrivit datelor Poliției Naționale, în 8 luni ale anului curent, aproape 2500 de conducători auto beți au fost trași pe dreapta și s-au ales cu dosare penale. „La noi nu se servește, la noi se bea mult”, a declarat comisarul șef, Grigore Guzun.
Potrivit lui Guzun, cifrele nu sunt deloc îmbucurătoare. Rata cazurilor de ebrietate penală este de peste 74 la sută din numărul total înregistrat. Anul trecut, 4275 de persoane au fost identificate în stare de ebrietate la volan. În 2021, numărul șoferilor beți a fost de 4598. Iar în 2020, numărul acestora a fost de 4410.
Statistica este în creștere la capitolul șoferi în ușoară stare de ebrietate. Dacă în 2020, numărul șoferilor trași pe dreapta era de 1411, până în 2022, acesta a crescut până la 1783. Iar în 8 luni ale anului curent, 1771 de șoferi beți au fost sancționați contravențional pentru conducerea automobilului în stare ușoară de ebrietate.
Este în creștere și numărul total al contravențiilor rutiere. Din 2020 când au fost înregistrate 392 de mii de încălcări, rata a crescut la peste 690 de mii în 2022. În 8 luni ale anului curent, numărul contravențiilor este deja de peste 460 de mii.
În acest context, șeful Comisiei parlamentare securitate națională, apărare și ordine publică, Lilian Carp a declarat că în scurt timp, Ministerul Afacerilor Interne va veni cu un set de propuneri pentru modificarea legislației în vederea asigurării securității în trafic.
„Vom modifica legea ca IGP să nu fie doar instituție care dă aviz consultativ, dar unul obligatoriu. Trebuie să modificăm standardele privind siguranța în intersecțiile din apropierea școlilor. S-a propus revizuirea legii cu privire la testarea la alcool și droguri. De asemenea, s-a propus amenajarea limitatoarelor de viteză, iluminarea trecerilor pietonale și asigurarea pietonilor cu elemente reflectorizante”, a declarat Carp.
Totodată, urmează a fi prezentate propuneri pentru asigurarea infrastructurii optime pentru pietoni, pentru cicliști și pentru persoanele cu nevoi speciale.