Organizația Mondială a Sănătății se arată îngrijorată de consumul „alarmant” de alcool şi de ţigări electronice în rândul copiilor cu vârste cuprinse între 11 şi 15 ani. Potrivit unui raport, mai mult de jumătate dintre tinerii de 15 ani intervievați au experimentat alcoolul și un procent șocant de 1 din 5 a folosit recent țigări electroni. În context, OMS recomandă măsuri de sănătate publică pentru a limita accesul la produse.
Potrivit datelor, alcoolul este cea mai frecventă substanță consumată în rândul adolescenților, 57% dintre adolescenții de 15 ani intervievați au încercat alcoolul cel puțin o dată și aproape 4 din 10 (37%) au indicat că au consumat alcool în ultimele 30 de zile.
Țigările electronice au depășit în popularitate țigările convenționale, 32% dintre adolescenții de 15 ani intervievați declarând că au folosit țigări electronice la un moment dat și 20% în ultimele 30 de zile.
Totodată, consumul de canabis înregistrează o ușoară scădere, procentul tinerilor de 15 ani care au consumat vreodată canabis scăzând de la 14 % în 2018 la 12 % în 2022.
Noile date ale studiului Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) evidențiază, de asemenea, o reducere a diferențelor dintre sexe în ceea ce privește consumul de substanțe, subliniind necesitatea unor strategii de prevenire specifice. Consecințele pe termen lung ale acestor tendințe sunt semnificative, iar factorii de decizie politică nu își pot permite să ignore aceste constatări alarmante, se arată în raport.
„Utilizarea pe scară largă a substanţelor nocive în rândul copiilor din multe ţări din regiunea europeană (şi nu numai) constituie o ameninţare gravă la adresa sănătăţii publice”, a avertizat Hans Kluge, directorul regional al OMS Europa, într-un comunicat de presă, citat de BFM TV.
După ani de scădere a consumului de substanţe psihoactive, „anumite date sugerează că pandemia COVID a dus la o nouă creştere a consumului”, indică raportul, care compilează date de la 280.000 de tineri din Europa, Asia Centrală şi Canada.
Pentru a contracara această tendinţă, se solicită taxe mai mari, restricţii privind punctele de vânzare şi publicitatea şi interzicerea agenţilor aromatizanţi.