Afacere dulce, cu ingrediente sută la sută naturale. Batoanele proteice făcute la Rădenii Vechi au reușit să cucerească piața din România. Vorbim de o familie de tineri antreprenori din țara noastră care și-au pornit afacerea în bucătăria casei lor. Determinarea și munca asiduă i-a ajutat să crească. Dacă inițial reușeau să producă două mii de batonașe nutritive pe lună, acum această cantitate o fac într-o singură zi. Progresul a fost posibil și datorită banilor europeni, cu ajutorul cărora și-au amenajat spațiul, iar procesul de lucru a devenit o adevărată plăcere.
Acum trei ani, soții Dulgheru s-au gândit că este momentul să se dezvolte și să creeze ceva nou pe piață. Deși inițial aveau o afacere moștenită de la părinți în apicultură, și-au propus să facă o schimbare. Asta pentru că au observat că în acel moment se confruntau cu o scădere a vânzărilor, cererea fiind mică, iar oferta mult prea mare.
„Ne-am gândit că trebuie să facem un alt produs, dar care să conțină la fel miere. Noi nu am vrut să renunțăm la albine, nu am vrut să renunțăm să facem produse sănătoase și, organic, la noi a venit ideea de batoane nutritive cu miere”.
Schimbarea nu s-a limitat doar la a crea ceva nou, ci și la mutarea într-o altă țară pentru a-și lansa produsul.
„Ne-am propus să lansăm produsul în România, am lansat producerea, am început să vindem pe piața românească, cererea a crescut, noi produceam, în mare parte manual, am zis că trebuie să ne extindem, să investim în acest produs”.
Totuși, pentru că albinele au rămas în Republica Moldova și erau nevoiți să facă naveta des, peste o perioadă tinerii antreprenori au decis să revină acasă, unde și-au propus să progreseze.
„Am decis în 2022 să revenim în Moldova și să facem aici o mică fabrică de producere a batoanelor. Am luat acest spațiu, cu suportul granturilor am echipat spațiul și am pornit producerea”.
În tot acest timp au mers pe ideea că trebuie să facă un produs de calitate, sută la sută din ingrediente naturale, mai ales că în țărișoara noastră mică, dar bogată, pot găsi absolut tot de ce au nevoie.
„În produsele noastre noi am încercat să punem cele mai nutritive produse, noi, exact așa și îl numim baton foarte nutritiv, pentru că fiecare ingredient de acolo, are aportul său nutritiv, noi punem fulgi de ovăz, fructe uscate diverse, semințe din susan, dovleac, floarea soarelui, alune, fructe de pădure, migdale, nuci și miere, nu folosim deloc zahărul. Este bun și pentru copii, și pentru adulți și pentru bătrâni”.
Mai nou, alături de un alt producător, soții Dulgheru au început să facă și cipsuri sănătoase din mere.
În mare parte produsele lor ajung pe piața din România. Recent însă au început să le promoveze și în țara noastră.
„În special colaborăm cu cafenele, cărora le oferim un stand, un display cu produse, lângă aparatul de cafea au aceste batonașe, o alternativă sănătoasă și în România se vând și în majoritatea aeroporturilor de acolo și de acum și în Moldova, am început să colaborăm cu diferite cafenele din Chișinău, Bălți, Ungheni”.
Tinerii antreprenori spun însă că totul a început extrem de greu, în cale au avut multe obstacole, dar și tentative de a renunța, însă acum merg înainte cu optimism și sunt convinși că prin muncă vor reuși să-și extindă afacerea.
„Întotdeauna vânzările au venit mult mai târziu decât noi de așteptam, iar cheltuielile veneau peste noi. În acest moment încă nu suntem pe profit pentru că am investit foarte mult, dar observăm un trend pozitiv în raportul de vânzări-cheltuieli. Eu spre exemplu nu aș fi trăit liniștită dacă am o idee și nu aș fi realizat-o, se merită în special pentru dezvoltarea personală ca antreprenor”.
Tinerii antreprenori spun că fără sprijin din afară nu puteau să se dezvolte și să ajungă la performanțele de astăzi. Din grantul în valoare de 30.000 euro, obținut prin intermediul programului „EU4Moldova: Regiuni cheie” finanțat de Uniunea Europeană și implementat de PNUD și UNICEF, soții Dulgheru au procurat linia de împachetare, un malaxor de capacitate mare și și-au amenajat camera frigorifică. Această investiție le-a permis să crească capacitatea de producție de la 2000 de batoane pe lună la 2000 pe zi.