În urmă cu șase ani, viața familiei Borș s-a schimbat ireversibil într-o frântură de secundă. Un accident tragic a luat viața fiului lor mai mare, Marius, care avea 15 ani. Golul lăsat de pierderea inegalabilă este adâncit de o altă supărare: Șoferul acuzat de producerea impactului fatal încă nu a fost condamnat. De ani buni, părinții își poartă durerea și disperarea prin sălile de judecată, căutând dreptate pentru moartea fiului. Din cele aproape 60 de ședințe, o mică parte au produs rezultate. Inculpatul este în libertate și, împreună cu avocatul său, au propria versiune a celor întâmplate în acea noapte fatidică. Potrivit lor, vinovat de accident s-ar face tatăl băiatului care nu ar fi acordat prioritate.
Accidentul în care a murit Marius, fiul cel mai mare al familiei Borș, a avut loc în seara zilei de 26 august, anul 2018. La intersecția dintre străzile Băcioii Noi și Dacia, mașina în care se afla băiatul și tatăl său, o Mazda, a fost lovită cu putere de un alt automobil, marca BMW. Impactul a fost atât de puternic încât Marius a fost aruncat aproximativ 20 de metri, iar la scurt timp s-a stins din viață. De la acea tragedie s-au scurs șase ani, dar tatăl copilului și acum își scaldă-n lacrimi amintirile.
„Acolo la fața locului atât de mare a fost accidentul și atât de puternic a fost impactul, încât Mazda a zburat din locul A în locul B la 30 de metri a fost ridicată de la suprafața pământului, care, vă dați seama că, așa un accident nu se face așa pur și simplu cu o viteză de 60-70 km/h, cum spune inculpatul că el a avut. Chiar și cu 100 la oră, nu se face așa accident, să ridice o tonă 700 de la fața locului, să fie aruncată împotriva direcției mașinii, să fie aruncată în rotire și totodată băiatul din mașină să zboare în altă direcție față de Mazda. Acolo a fost o viteză foarte mare!”, spune Sergiu Borș.
La volanul BMW-ului decapotabil se afla Alexandru Stepanciuc. Acesta este acuzat că gonea cu o viteză nebună, deși în zonă limita este de 50 de km la oră.
„Ultima mărturie a lui când a fost, când a avut el cuvânt, cu 70 a spus că a avut la intersecție, dar care asta nu est real. Pur și simplu nu e real. La 70 la oră, chiar stâlpul mașinii, „parogul”, nu se duce în spate, în mașină. Avea să fie o julitură, o zgârietură, niște lovituri pe loc, rotire pe pe loc pe asfalt. Dar ca să fie mașina ridicată și aruncată tocmai la 30 de metri împotriva direcției, asta se face cu un impact foarte mare, cu o viteză foarte mare”.
Pe de altă parte, șoferul acuzat de producerea accidentului, împreună cu avocatul său, au lansat versiunea că tatăl lui Marius este vinovat de impact. Și asta pentru că nu a cedat trecerea atunci când a început să vireze la stânga, pe un drum secundar. Această versiune am aflat-o din alte articole realizate despre cazul familiei Borș. Recent, am asistat și noi la una dintre ședințe. Dar inculpatul a refuzat să discute cu echipa noastră de filmare.
Ulterior, am reușit să discutăm la telefon cu avocatul său, Alexandru Luca. De altfel, acesta este apărător și în alte dosare, pornite pe producerea accidentelor rutiere, soldate cu deces.
„- Clientul dvs pledează nevinovat... - Întocmai! - Întocmai, adică el pledează ca fiind nevinovat? - Da! - Noi am participat la ședința de judecată...- De câte expertize mai e nevoie? - Toți parametrii au fost în defavoarea...”
Dosarul în care Alexandru Stepanciuc este acuzat de „încălcarea regulilor de securitate a circulației sau de exploatare a mijloacelor de transport” a început să fie examinat în instanță la data de 13 august 2021, după trei ani de la producerea impactului fatal. De atunci, au fost fixate 56 de ședințe. Urmărind cu atenție toate aceste ședințe planificate, vedem că 18 au fost întrerupte, 5 au fost amânate, 16 nu au avut loc și doar 17 au avut loc. Pentru părinții lui Marius, care sunt stabiliți cu traiul în Irlanda, participarea la aceste ședințe sunt o mare provocare, pentru că trebuie să se întoarcă în țară.
„E foarte greu și foarte amar că, de acum sunt 6 ani și până aici am ajuns și noi batem pasul pe loc, și tot căutăm experți, tot căutăm diferite măsurări...”, a spus Sergiu Borș.
Ședințele care se amână sau se întrerup pe bandă rulantă îl descurajează atât de mult încât crede că nu va mai apuca finalitatea dosarului.
„Nimeni nu vor să analizeze situația asta. E foarte greu, și e foarte... nu știu, rău la noi în Moldova, fiind că nu vrea nimeni să analizeze situațiile accidentelor care se petrec și de ce se petrec, și la urmă se duc la consecințe foarte mari, cu vieți umane duse din viață Eu cred că sistema moldovenească dă de înțeles la ce suferințe și la ce ... aduce oamenii, pur și simplu. Îs acuși 6 ani de când noi umblăm pe drumuri, venim, ne ducem, nopți nedormite. Vă dați seama, să prin așa și nimeni să nu-ți facă dreptate, asta-i pur si simplu încă o tragedie a vieții. Te distrugi, pot să se distrugă și familii. Eu... pur și simplu nu știu, ca și cum ți-ar da cu un picior și nimeni nu vrea să te asculte”.
Ședința la care am asistat și noi, cea din data de 5 iunie, a avut loc. Părțile au discutat, din nou, despre viteza cu care circula inculpatul. Apărătorul acestuia a contestat rezultatele expertizei tehnice, unde se menționa că viteza atribuită BMW-ului în timpul accidentului depășea 100 de kilometri la oră.
„Cu regret, constat faptul că am asistat și astăzi la o farsă. La o farsă în care când încearcă instanța să interpreteze legea așa cum îi vine. Acest dosar are deja 6 ani de zile. 6 ani de zile tot e pe rol. 3 ani în anchetă, 3 ani în instanța de judecată. Ce ține la capitolul expertize, care a fost solicitată de către avocatul inculpatului, răspunsurile au fost date la toate întrebările, absolut la toate. Eu văd încă o încercare de tergiversare, chiar dacă instanța poate să susțină că vrea să fie absolut corectă în toate. Este cert un singur lucru - inculpatul a depășit viteza de 50 de km, care era, a depășit-o. Oricare nu ar fi... asta inevitabil a adus la impact.
Deja avem, pare-mi-se vreo 60 de ședințe, din care lucrative au fost foarte puține. - Foarte puține asta cam câte ar fi la număr? - Jumătate, practic jumate. 26. Restul au fost amânate. Și cel mai strașnic este că, acest inculpat nu este la prima depășire. Adică dânsul, a încărcat foarte de multe ori. Este un vitezoman. Chiar și din internet se vede clar că dânsul folosea aceste jocuri. Adică mergea cu lumina stinsă, el însuși se lăuda cu aceste fapte și le posta pe internet”, spune Ala Raevschi, avocata părții vătămate.
Am analizat și noi profilul online al inculpatului, care este deschis, disponibil oricui. Vedem că este un pasionat de BMW-uri, de curse auto și de distracție.
Pe holurile judecătoriei, l-am întâlnit și pe Vasile Onceanu, expert în cadrul Centrului Național de Educație Rutieră. Onceanu a fost invitat ca martor de familia Borș, dar nu a mai ajuns să facă declarații la acea ședință.
„Am avut ocazia să examinez expertiza cea care au raportul de expertiză mai bine zis, efectuat de către experții de la Centrul de expertize tehnice, și în baza acestui raport, practic totul este acolo: cum s-a produs accidentul, în ce mod, care a fost viteza de deplasare la vehicule. „Pentru conducătorul vehiculului BMW: practic s-a abătut prin depășirea deliberată a vitezei, acesta s-a eschivat de la regulile de comportament. Și cauza accidentului, gravității accidentului, pentru că a decedat copilul la conducătorul Mazda este că, viteza era excesivă, impactul era de grație, deci, a decedat”.
Expertul mai consideră că accidentul s-a produs din cauza nerespectării regimului de viteză de către șoferul BMW-ului.
„Se pune întrebarea: Care e legătura de cauzalitate a accidentului? Deci, consecințele accidentului sunt cauzate de nerespectarea conducătorului vehiculului BMW a regimului de viteză. Pentru că, dacă el se deplasa cu 50 km/h, ăsta dovedea să traverseze, deci nu se întâlneau vehiculele. Și dacă se deplasa cu 50, el avea posibilitatea tehnică să se oprească. La 50 km/h, distanța ceea care era când a observat pericolul, ei au constatat, îi trebuia 33 de metri să se oprească. Adică se oprea până la impact”.
Următoarea ședință în acest dosar urmează să aibă loc în data de 7 iulie.
Un reportaj de Gabriela Ursu
Imagine și montaj de Vlad Glinjan