În fiecare an există o confuzie printre șoferi privind data sau momentul din care mașina trebuie echipată cu cauciucuri de iarnă şi când trebuie să renunțe la ele. E timpul să clarificăm această dilemă, în care un mit mai vechi este anulat de legea în vigoare.
Producătorii recomandă montarea anvelopelor de iarnă atunci când temperatura medie zilnică scade către +7 grade Celsius. Sfatul ține de siguranță pentru că, la temperaturi scăzute, cauciucurile de vară devin tari și pierd din aderența cu carosabilul.
Potrivit Regulamentului Circulației Rutiere, cauciucurile de iarnă nu sunt obligatorii începând cu data de 1 noiembrie, dar sunt obligatorii chiar şi în octombrie (sau în orice altă lună a anului) în cazul în care se circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei.
Conform Inspectoratului Naţional de Patrulare, purtarea anvelopelor de iarnă este obligatorie din momentul în care începe să ningă, indiferent de perioadă, cât timp este carosabilul acoperit de zăpadă. Astfel, obligativitatea dotării autovehiculelor cu cauciucuri de iarnă nu depinde de un anumit interval de timp, ci de condiţiile meteorologice.
Pe scurt, legea spune că trebuie să ai mașina încălțată cu anvelopele potrivite indiferent de sezon, astfel că poți fi amendat dacă ești prins cu cauciucuri de vară pe o porțiune de drum acoperită cu zăpadă sau polei.
Aceste modificări ale legislației au intrat în vigoare în anul 2014. Până în acel moment exista regula precum că, în perioada 1 decembrie – 1 martie, șoferii erau obligați să doteze roțile autoturismelor, autocarelor, autocamioanelor, precum și remorcile acestora cu anvelope care au marcajul ”M+S”, ”M.S”, ”M&S” sau simbolurile iernii (*).
Mai mult, legea în vigoare taie din elanul celor care preferă anvelope cu crampoane. Respectiv, negru pe alb scrie că acestea pot fi folosite doar când pe drum este zăpadă, gheață, polei sau când se atestă o diferență esențială a condițiilor meteo pe întreg teritoriul Republicii Moldova.
Conducătorii auto trebuie să știe că pentru ignorarea acestor prevederi riscă să fie sancționați cu amendă de peste 2.500 de lei. Totodată, Codul contravențional anunță că, în caz de deficiențe grave la roți sau pneuri, care creează un risc imediat pentru siguranța circulației rutiere, fapt constatat în modul corespunzător la o stație de inspecție tehnică, se sancționează cu amendă de la 3.600 de lei la 4.200 de lei aplicată persoanei fizice și cu amendă de la 12.000 de lei la 13.500 de lei aplicată persoanei juridice.