„Școlile și Guvernul au obligația morală să ia o atitudine responsabilă față de bugetele tuturor părinților. Orice măsuri compensatorii examinate pentru familiile social-vulnerabile nu vor fi un management suficient al impactului social, pentru că aceste costuri mari sunt o problemă și pentru familiile cu venituri medii, de ex. pentru o familie cu doi copii și salarii de părinți bugetari”, menționează Expert-Grup.
Potrivit specialiștilor, între cele două extreme (cu sau fără uniformă), se recomandă ca Ministerul Educației să adopte o cale de mijloc – doar un regulament general privind adoptarea unui cod vestimentar în școli, iar decizia de a adopta sau nu suplimentar o uniformă școlară unică – să rămână la discreția fiecărei școli, în anumite condiții permise de regulamentul Ministerului Educației. Astfel, școlile vor avea autonomie și vor putea ține cont de situația din fiecare comunitate, de opinia părinților și elevilor din acea școală.
Adoptarea unei uniforme clasice stricte în școli – scopul asigurării egalității sociale – paradoxal în contextul specific al pieței și prețurilor din Moldova poate avea efect diametral invers, fiind accesibilă doar pentru copiii din familiile cu venituri mari, și o mare problemă chiar și pentru o familie cu venituri medii cu 2-3 copii, spun experții.
Odată ce uniformele disponibile în vânzare diferă mult ca și preț și calitate, va apărea un efect invers celui scontat: familiile cu venituri mari – vor avea uniforme mai scumpe și mai frumoase, iar copiii din familii cu venituri medii și modeste vor avea o garderoba mai limitată și cu aspect mai puțin reușit.
Menționăm că Ministerul Educației examinează în prezent recomandările privind uniforma în școli și solicită opinii printr-un chestionar online pe pagina sa, urmând ulterior și consultările publice mai largi și o analiza de impact/ costuri. Sondajul efectuat online chestionează mai multe aspecte, dar întrebările adresate în prezent nu țin de costuri și bugetul maximal disponibil al părinților.