Numărul femeilor supuse violenței în familie care cer ajutor prin intermediul telefonului de încredere al asociației La Strada, crește de la an la an. Este un semn bun, afirmă membrii asociației, care cred că victimile capătă mai mult curaj, dar și încredere în activitatea instituției care vine să le ofere cazare, asistență psihologică, juridică, dar și protecție. În cei 15 ani de când serviciul este activ, peste 50 de mii de femei au fost ajutate, iar unora dintre ele, acel apel le-a schimbat viața.
Pentru a o proteja nu vom dezvălui identitatea acestei femei. Calvarul din viața ei a început acum mai bine de 18 ani, odată ce s-a căsătorit cu soțul său abuziv.
"Am patru copii și în familie soțul este violent cu mine, mă bătea, nu îi era nimic pe plac".
Nu doar femeia a avut de suferit din cauza barbatului, furia acestuia s-a dezlanțuit în timp și asupra copiilor.
"În ultima vreme a început să bată și copii. Dar eu în continuare am avut răbdare, era foarte violent, dar am mai așteptat să vină băiatul din armată și voi fugi de el, voi da la divorț și voi fugi din sat."
Când cuțitul i-a ajuns la os, femeia a încercat să-l părăsească, a fugit de cateva ori la rude, insă fără succes. Apoi, îndrumată de autoritățile din localitate, a sunat la telefonul de încredere gestionat de asociația La Strada și a ajuns la centrul lor de asistență și protecție.
„De câte ori am venit aici, tot la el mă întorceam, nu aveam unde pleca”
Este a treia oară când femeia, împreună cu copiii sai ajunge să caute refugiu acolo și spune că altă soluție decât să revină în sat nu are. Nu are unde se duce, copiii merg la școală acolo, iar întreagă ei viață este legată de localitatea în care trăiește si agresorul său. Recent, pe numele lui a fost emis un ordin de restricție care îi interzice să se apropie de soția și de copiii săi, asta însă nu o face să se simtă în siguranță, iar cum să închidă acest cerc vicios, nu știe. Acesta este unul din miile de cazuri din Republica Moldova în care femeile trăiesc un adevărat calvar alături de soții lor, spun cei care gestionează centrul.
„Avem posibilitate să le oferim asistență psihologică, în formă de consilieri individuale, consiliere în grup, atât mamelor, cât și copiilor lor. Oferim alimentația gratis, plasament gratis, o cameră care este dotată cu tot ce este necesar pentru a se simți confortabil și în siguranță”, a spus directoarea interimară la Centrul de Asistență și Protecție a victimelor, Liuba Todica.
Anual, aici sunt găzduite, pentru o perioadă de trei luni, peste 200 de victime supuse violenței, abuzurilor sexuale, dar și traficului de ființe umane. Acestea ajung să fie plasate acolo după ce prind curaj și cer ajutor. Majoritatea o fac prin telefonul de încredere, pentru că acolo li se oferă confidențialitate maximă. Daniela Dabija, managera telefonului de încredere ne-a mărturisit că în 10 ani a ascultat mii de istorii desprinse parcă din filmele de groază.
„Rămân a fi cel mai mult raportate cazurile de violență, împotriva femeilor și fetelor, doar că formele de violență le observăm modificate. Aici mă refer și la componenta digitală pentru că viața noastră foarte mult trece în mediul online și femeile vorbesc tot mai mult despre faptul că sunt amenințate sau șantajate”, a confirmat managera a telefonului de încredere pentru femei și fete, Elena Botezatu.
Deja de 15 ani, femeile supuse oricărei forme de abuz pot primi asistență prin intermediul telefonului de încredere gestionat de La Strada care este disponibil non-stop. Acest serviciu îi ajută și pe specialiști să înțeleagă cum evoluează fenomenul violenței în familie, dar și care sunt nevoile femeilor în situațiile de risc, așa încât să poată interveni cu sprijin și ajutor.
„Telefonul de încredere pentru femei și fete este un serviciu care a fost creat în 2009 pentru a răspunde nevoilor victimelor supuse violenței in familie. Am discutat și cu femeile de la Rusca, care au comis acte de omor împotriva partenerilor lor și mesajul era unul clar că aceste femei au nevoie de un serviciu care să le asculte, care să le audă fără să le judece, un serviciu care să le ghideze pentru ca să poată pune capăt violenței, respectiv așa a apărut ideea acestui serviciu, telefonul de încredere pentru femei și fete 0 8008 8008 ”, a zis directoare executivă, Centrul Internațional „La Strada”, Elena Botezatu.
Din 2017 serviciul a devenit public, fiind achiziționat de către ministerul Muncii și Protecției Sociale, iar datorită acestui fapt, numărul adresărilor a înregistrat o creștere substanțială.
„De la începutul activității acestei linii telefonice, din anul 2009, până în prezent au fost asistate peste 27 de mii de cazuri. Dacă facem o analiză a anului 2017 până în prezent, această linie telefonică au fost asistate peste 16 mii de cazuri. Cifrele ne vorbesc că această linie este una solicitată.”, a spus șefa direcție, Ministerul Muncii și Protecției Sociale, Aurelia Bulat.
În prezent, serviciul este gestionat de asociația La Strada, dar este finanțat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale care a alocat din 2017 peste șapte milioane de lei pentru întreținere.