Prețul unui bilet pentru singura cursă internă pe care o mai operează Calea Ferată a Moldovei s-a majorat de la 27 de lei la 170 de lei, iar în curând urmează să fie ajustate și tarifele pentru transportarea mărfurilor. Anunțul a fost făcut de șeful Agenției Proprietății Publice, instituție care gestionează în prezent Căile Ferate. Între timp, situația angajaților care nu și-au primit lefurile din vara anului trecut rămâne neschimbată, suma restanțelor salariale depășind 160 de milioane de lei.
„- Prețurile în primul au fost ajustate conform unei metodologii foarte clare, în primul rând acoperirea tuturor costurilor. Nu pot să zic exact cu cât au crescut, dar prețurile figurează între 14 și circa 170 de lei, în funcție de numărul locului și vagon.- Vă referiți la cursa Chișinău-Ungheni? - Da și la fel, la Agenție sunt în procedură de aprobare tarifele pentru transportare de marfă”, a menționat șeful Agenției Servicii Publice, Roman Cojuhari.
Șeful de la Agenția Proprietății Publice nu a oferit detalii referitor la noile prețuri pentru transportul mărfurilor, iar directorul interimar de la Calea Ferată, Serghei Tomșa nu ne-a răspuns la apeluri și mesaje. Între timp, situația financiară la întreprindere rămâne la fel de gravă. La sfârșitul lui ianuarie, CFM avea restanțe salariale în valoare de 160 de milioane de lei, acumulate în perioada august-decembrie 2024. Șeful de la APP, Roman Cojuhari afirmă că CFM ar putea să vândă locomotivele vechi pentru a putea achita lefurile celor aproape cinci mii de angajați.
„Ele au fost evaluate mai scump. Este procedura legală care permite să se purceadă la licitații deja cu reducere. Comisia de licitație ar trebui să reducă prețul, legislația spune foarte clar cât pot să reducă, pentru ca să găsească cumpărător pentru aceste locomotive vechi care nu sunt folosite și care valorează zeci de milioane dacă vor fi date chiar și la metal uzat. Ele astăzi ocupă spațiu, ele necesită pază”, a punctat șeful Agenției Servicii Publice, Roman Cojuhari.
O altă opțiune ar fi și activele nevalorificate.
„Noi avem active în valoare de peste o sută de milioane care pot fi valorificate. Am schimbat și procedurile legale, hotărârea de Guvern de dare în locațiune a activelor neutilizate. Asta anume pentru a facilita obținerea mai multor venituri la Căile Ferate. Eu zic că și sindicatele și unii reprezentanți din executivul Căii Ferate, să lăsăm la o parte scrierea de comunicate și să ne așezăm la masă ca să găsim soluții concrete”, a subliniat șeful Agenției Servicii Publice, Roman Cojuhari.
Anterior, angajații de la Calea Ferată au declarat că vor organiza proteste masive în luna februarie dacă nu își vor primi salariile. Aflați în pragul disperării, în ultimul an, în jur de 900 de angajați au demisionat. Din cauza situației financiare dificile, începând cu acest an, CFM a anulat două curse interne, Chișinău-Bender și Bălți-Rogojeni. Astfel, țara noastră rămâne în prezent doar cu o singură cursă operabilă, cea de la Chișinău spre Ungheni.