Nu mai este de mirare că unele drumuri din țara noastră arată ca după război. Pline de gropi și cratere, nereparate de decenii, acestea deteriorează mașinile și provoacă daune șoferilor, care trec tot mai des pe la service. Potrivit analistului economic Veaceslav Ioniță, moldovenii plătesc zilnic câte 1 leu pentru drumuri și câte 3 le, pentru că nu avem drumuri. Reprezentanții Ministerului Infrastructurii spun că, anul trecut, au fost reabilitați doar 90 de km din cei 5400 km de drumuri naționale, iar în acest an, urmează să fie reparați peste 100 km de drum.
Unele drumuri din țară sunt o adevărată provocare pentru șoferi, din cauza gropilor, care de multe ori sunt greu sau chiar imposibil de ocolit. Acest lucru îi nemulțumește, deoarece mașinile se deteriorează des, iar ei cheltuiesc o mulțime de bani pe reparații. Pe domnul Gheorghe din satul Stolniceni, raionul Hîncești lam întâlnit la Piața Auto. Bărbatul a venit după piese de schimb pentru mașină, după ce zilele trecute a dat cu ea într-o groapă:
„Am dat în groapă, fără liuk, nu era pus nici indicator. Când am dat s-a rupt amortizatorul și s-a rupt rulmentul”.
Acum, bărbatul este nevoit să scoată din buzunar cel puțin 3000 de lei pentru reparație. El spune că este greu să circuli pe drumurile locale, care n-au fost reparate de ani de zile:
„Pe drumurile locale, dacă intrăm prin sate, trebuie cu tractorul să ne scoată, după ploile acestea”.
Potrivit analistului economic, Veaceslav Ioniță, din cauza drumurile rele, țara noastră în general și cetățenii, în special, anual, suportă prejudicii în valoare de 11 miliarde de lei anual. Este vorba despre cheltuielile pentru piesele de schimb și combustibili, dar și veniturile ratate din motiv că oamenii circulă cu viteză redusă și petrec mai mult timp în trafic:
„ Deci noi 4,5 miliarde de lei cheltuim, îi scoatem din buzunare pentru benzină și reparația pieselor, iar 6,5 miliarde de lei în loc să vină în buzunare ei nu vin pentru că stăm în mașină. Acestea sunt pierderile, pe care le suportăm noi”.
Veaceslav Ioniță spune că, anual, sunt alocate circa 2% din Produsul Intern Brut pentru întreținerea drumurilor și restabilirea celor care sunt într-o stare proastă, însă acești bani nu sunt deajuns. De cealaltă parte, unii conducători de automobile spun că ar vrea să vadă rezultate și din banii pe care-i achită drept taxe:
„Noi plătim tot timpul pentru drumuri, când facem revizia tehnică, dar unde se duc acești bani. Nu se știe unde, numai nu la drumuri”.
„N-am reparat doi ani mașina și anul trecut trebuia să bag 2000 de euro, dar navea rost și am vândut mașina. Dar acum sunt obligat să merg cu mașină mai ieftină, ca să nu achita așa mult întreținerea. Sunt prețuri nebune. Chiar și acum sunt după piese”.
„Eu cred că drumurile noastre nu sunt așa rele, dar desigur mai trebuie să lucrăm la ele”.
„Eu consider că se muncește. Încet, încet eu cred că vom ajunge și la standarde europene. Suntem departe încă de asta, dar ne străduim”.
Responsabilii de la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale spun că, până acum, jumătate din toate taxele achitate de șoferi ajungeau în Fondul Rutier. Din acest an, însă, toți banii vor fi alocați primăriilor.
„Toate primăriile din Republica Moldova reieșind din numărul de locuitori primeau 400 de milioane, acum vor primi 850 de milioane. Adică s-au dublat sumele primăriiile pentru întreținerea drumurilor”.
Reprezentantul Ministerului Infrastructurii mai declară că, anul trecut, au fost reabilitați 90 de km de drum național.
„Ceea ce a fost anul trecut dat în exploatare au fost reabilitări de drumuri. A fost un sector de drum Bălți - Fălești, cu o lungime de 22 de km. Au fost mai multe proiecte finanțate și de Banca Mondială”.
În acest an se preconizează reabilitarea altor peste 100 de km de drumuri naționale. Pentru toate lucrările de reparație și întreținere a drumurilor din țară, în acest an, au fost alocați peste 4 miliarde de lei din bugetul de stat.