Fostul primar al Capitalei, Dorin Chirtoacă critică intenția autorităților municipale privind majorarea tarifelor la transportul public. În opinia lui Chirtoacă, este greșit să existe o argumentare comună pentru scumpirea călătoriilor cu troleibuzul, autobuzul și microbuzul. Iar ca să existe un tarif unic, întreprinderile care gestionează trasnportul, ar trebui unificate.
„Sunt două întreprinderi municipale diferite, cu bugete separate, cheltuieli proprii, și, se știe tot ce e pe combustibili fosili, e mai scump - autobuzele. Deci, argumentarea trebuie să vină separat și detaliat aparte, pe fiecare întreprindere. Pentru a exista tarif unic - trebuie unificate intreprinderile si multe alte masuri. Microbuzelele - sunt subiect aparte complet”, scrie Dorin Chirtoacă într-o postare pe Facebook.
Potrivit ex-primarului, o creștere bruscă a tarifelor, de până la 6 lei, ar însemna automat scăderea numărului de călători, adică „o situație financiară și mai grea pentru transportul public”.
„Proiectul de decizie este plin de grafice cu gratuități si coeficienți de reducere, prin care, de fapt, se vrea compensarea transportului practic pentru toți călătorii - un fel de comunism. Pe lângă aceasta, va începe din nou competiția pentru obținerea de legitimații și certificate false, cum și a fost până în 2009, pentru a primi gratuități. Consecința acestui populism este falimentul”, consideră Chirtoacă.
Dorin Chirtoacă susține că solicitarea Primăriei către Guvern privind subvenționarea activității transportului public este un populism.
„Este ca și cum un elev care nu știe carte nu se prezintă la examen, având și tupeul să ceară examinatorului să-l susțină în locul său”, mai scrie fostul edil al Capitalei.
„Fără supărare, dar CMC și locuitorii Chișinăului sunt luați de proști și scuipați în față prin această propunere obraznică cu 6 lei. Mie personal, și colegilor mei - o mână de tineri care s-au implicat ca nimeni alții să schimbe cu adevarat lucrurile în Chișinău - ne este dureros să vedem cum reformele noastre, proiectele noastre, rezultatele noastre, se duc pe apa sâmbetei și nimănui nici macar nu-i pasă să explice, să bată alarma și să oprească dezmățul”, adaugă Dorin Chirtoacă.
Dorin Chirtoacă mai spune că proiectul de decizie privind majorarea tarifelor este un pericol, riscul fiind oprirea dezvoltării și falimentarea servicilor de transport public.
Proiectul privind ajustarea tarifelor la trasportul public urma să fie supus dezbaterilor și votat la ședința CMC din 12 mai. Consilierii nu au reușit să examineze proiectul și l-au amânat pentru marțea viitoare. Conform documentului, costul unui bilet de călătorie cu troleibuzul sau autobuzul, în Capitală ar urma să fie 6 lei. Inițiativa a fost criticată și de fostul viceprimar al Capitalei, Victor Chironda, în opinia căruia, responsabilii de la Primărie gestionează prost problema transportului public. S-a expus și deputatul PAS, Alexandru Trubca, fost consilier municipal, un susținător activ al proiectelor de dezvoltare și modernizare a sistemului de transport public. Trubca consideră că „votarea tarifelor va fi rezultatul unei târguieli murdare, iar primarul va primi tariful majorat în timp ce votanții își vor primi terenurile”.