Breaking news/LIVE TEXT/ Război în Ucraina, ziua 967: Atac masiv și plan prezentat la Bruxelles. ISW: Putin ia în calcul invazia totală a Moldovei

Scurt rezumat: Ce cuprinde fiecare dintre cele 35 de capitole de negociere pentru aderare

missing
15 decembrie 2023, ora 12:08

Negocierile de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană încep astăzi, 15 decembrie, a declarat vicepremierul Nicu Popescu după decizia anunțată de Consiliul European. În timpul negocierilor, Republica Moldova va implementa legislația și standardele UE în toate cele 35 de capitole de negociere.  Șefii și membrii grupurilor de lucru pe cele 35 de capitole care urmează să fie negociate cu Uniunea Europeană vor întreprinde mai multe vizite la Bruxelles, pentru a se consulta cu experții europeni. În articol vă vom explica ce cuprinde fiecare capitol în parte.

  • Capitolul 1: Libera circulație a mărfurilor

Principiul liberei circulații a mărfurilor implică faptul că produsele trebuie comercializate liber dintr-o parte a Uniunii în alta. Legislația europeană armonizată privind produsele, care trebuie transpusă, reprezintă cea mai mare parte a acquis-ului din cadrul acestui capitol. În plus, este esențială o capacitate administrativă suficientă pentru a notifica restricțiile comerciale și pentru a aplica măsuri orizontale și procedurale în domenii precum standardizarea, evaluarea conformității, acreditarea, metrologia și supravegherea pieței.

  • Capitolul 2: Libera circulație a lucrătorilor

Acquis-ul din cadrul acestui capitol prevede că cetățenii UE ai unui stat membru au dreptul de a lucra într-un alt stat membru. Lucrătorii migranți din UE trebuie tratați în același mod ca și lucrătorii naționali în ceea ce privește condițiile de muncă, avantajele sociale și fiscale. Acest acquis include, de asemenea, un mecanism de coordonare a dispozițiilor naționale de securitate socială pentru persoanele asigurate și membrii familiilor acestora care se mută într-un alt stat membru.

  • Capitolul 3: Dreptul de stabilire și libertatea de a presta servicii

Statele membre trebuie să se asigure că dreptul de stabilire al persoanelor juridice și naționale în orice stat membru și libertatea de a presta servicii transfrontaliere nu sunt împiedicate de legislația națională, sub rezerva excepțiilor prevăzute în tratat. Acquis-ul armonizează, de asemenea, normele privind profesiile reglementate pentru a asigura recunoașterea reciprocă a calificărilor și diplomelor între statele membre; pentru anumite profesii reglementate, trebuie urmată o programă de formare minimă comună pentru ca calificarea să fie recunoscută automat într-un stat membru al UE.

  • Capitolul 4: Libera circulație a capitalurilor

Statele membre trebuie să elimine, cu unele excepții, toate restricțiile privind circulația capitalurilor, atât în interiorul UE, cât și între statele membre și țările terțe. Acquis-ul include, de asemenea, norme privind plățile transfrontaliere și executarea ordinelor de transfer privind valorile mobiliare.

  • Capitolul 5: Achiziții publice

Acquis-ul privind achizițiile publice include principiile generale ale transparenței, egalității de tratament, liberei concurențe și nediscriminării. În plus, normele specifice ale UE se aplică coordonării atribuirii contractelor de achiziții publice pentru lucrări, servicii și bunuri, pentru entitățile contractante tradiționale și pentru sectoarele speciale. 

  • Capitolul 6: Dreptul societăților comerciale

Acquis-ul în materie de drept al societăților comerciale include norme privind constituirea, înregistrarea, fuziunea și divizarea societăților comerciale. În domeniul raportării financiare, acquis-ul specifică normele pentru prezentarea conturilor anuale și a conturilor consolidate, inclusiv norme simplificate pentru întreprinderile mici și mijlocii. Aplicarea Standardelor Internaționale de Contabilitate este obligatorie pentru unele entități de interes public. 

  • Capitolul 7: Dreptul proprietății intelectuale

Acquis-ul privind drepturile de proprietate intelectuală specifică norme armonizate pentru protecția juridică a drepturilor de autor și a drepturilor conexe. Dispoziții specifice se aplică protecției bazelor de date, programelor pentru calculator, topografiilor semiconductoare, difuzării prin satelit și retransmisiei prin cablu. În cele din urmă, acquis-ul conține norme armonizate pentru asigurarea respectării drepturilor de autor și a drepturilor conexe, precum și a drepturilor de proprietate industrială. Sunt necesare mecanisme adecvate de punere în aplicare, în special o capacitate eficace de punere în aplicare.

  • Capitolul 8: Politica în domeniul concurenței 

Acquis-ul în domeniul concurenței acoperă atât politicile antitrust, cât și politicile de control al ajutoarelor de stat. Acesta include norme și proceduri de combatere a comportamentului anticoncurențial al întreprinderilor (acorduri restrictive între întreprinderi și abuz de poziție dominantă), de control al fuziunilor dintre întreprinderi și de împiedicare a guvernelor să acorde ajutoare de stat care denaturează concurența pe piața internă. 

  • Capitolul 9: Servicii financiare

Acquis-ul în domeniul serviciilor financiare include norme privind autorizarea, funcționarea și supravegherea instituțiilor financiare în domeniul bancar, al asigurărilor, al pensiilor suplimentare, al serviciilor de investiții și al piețelor valorilor mobiliare. Instituțiile financiare pot funcționa în întreaga UE în conformitate cu principiul „controlului din țara de origine”, fie prin înființarea de sucursale, fie prin furnizarea de servicii la nivel transfrontalier.

  • Capitolul 10: Societatea informațională și mass-media

Acquis-ul include norme specifice privind comunicațiile electronice, serviciile societății informaționale, în special comerțul electronic și serviciile de acces condiționat, precum și privind serviciile audiovizuale. În ceea ce privește politica audiovizuală, acquis-ul impune alinierea legislativă la Directiva privind televiziunea fără frontiere, care creează condițiile pentru libera circulație a emisiunilor de televiziune în cadrul UE. Acquis-ul vizează instituirea unui cadru de reglementare transparent, previzibil și eficace pentru radiodifuziunea publică și privată, în conformitate cu standardele europene. Acquis-ul prevede, de asemenea, capacitatea de a participa la programele comunitare Media Plus și Media Training.

  • Capitolul 11: Agricultură și dezvoltare rurală 

Capitolul privind agricultura acoperă un număr mare de norme obligatorii, dintre care multe sunt direct aplicabile. Aplicarea corectă a acestor norme, precum și aplicarea și controlul efectiv al acestora de către o administrație publică eficientă sunt esențiale pentru funcționarea politicii agricole comune (PAC). Gestionarea PAC necesită instituirea unor sisteme de gestionare și de calitate, cum ar fi o agenție de plăți și sistemul integrat de administrare și control (IACS), precum și capacitatea de a pune în aplicare măsuri de dezvoltare rurală. Statele membre trebuie să fie în măsură să aplice legislația UE privind schemele de sprijin direct pentru exploatațiile agricole și să pună în aplicare organizarea comună a piețelor pentru diferite produse agricole.

  • Capitolul 12: Siguranța alimentară, politica veterinară și fitosanitară

Acest capitol cuprinde norme detaliate în domeniul siguranței alimentare. Politica generală privind produsele alimentare stabilește norme de igienă pentru producția de produse alimentare. În plus, acquis-ul prevede norme detaliate în domeniul veterinar, care sunt esențiale pentru protejarea sănătății animalelor, a bunăstării animalelor și a siguranței alimentelor de origine animală pe piața internă. În domeniul fitosanitar, normele UE reglementează aspecte precum calitatea semințelor, materialul de protecție a plantelor, organismele dăunătoare și hrana animalelor.

  • Capitolul 13: Pescuitul

Acquis-ul în domeniul pescuitului constă în regulamente care nu necesită transpunerea în legislația națională. Cu toate acestea, este necesară introducerea unor măsuri de pregătire a administrației și a operatorilor pentru participarea la politica comună în domeniul pescuitului, care acoperă politica de piață, gestionarea resurselor și a flotei, inspecția și controlul, acțiunile structurale și controlul ajutoarelor de stat. În unele cazuri, acordurile și convențiile existente în domeniul pescuitului cu țări terțe sau organizații internaționale trebuie adaptate.

  • Capitolul 14: Politica în domeniul transporturilor

Legislația UE în domeniul transporturilor vizează îmbunătățirea funcționării pieței interne prin promovarea unor servicii de transport sigure, eficiente și ecologice și ușor de utilizat. Acquis-ul în domeniul transporturilor acoperă sectoarele transportului rutier, feroviar, căilor navigabile interioare, transportului combinat, aviației și transportului maritim. Aceasta se referă la standarde tehnice și de siguranță, securitate, standarde sociale, controlul ajutoarelor de stat și liberalizarea pieței în contextul pieței interne a transporturilor.

  • Capitolul 15: Energie

Printre obiectivele politicii energetice a UE se numără îmbunătățirea competitivității, securitatea aprovizionării cu energie și protecția mediului. Acquis-ul în domeniul energiei constă în norme și politici, în special în ceea ce privește concurența și ajutoarele de stat (inclusiv în sectorul cărbunelui), piața internă a energiei (deschiderea piețelor energiei electrice și a gazelor, promovarea surselor regenerabile de energie), eficiența energetică, energia nucleară și securitatea nucleară și protecția împotriva radiațiilor.

  • Capitolul 16: Impozitare

Acquis-ul privind impozitarea acoperă pe larg domeniul impozitării indirecte, și anume taxa pe valoarea adăugată (TVA) și accizele. Acesta stabilește domeniul de aplicare, definițiile și principiile TVA-ului. Accizele la produsele din tutun, băuturile alcoolice și produsele energetice fac, de asemenea, obiectul legislației UE. În ceea ce privește impozitarea directă, acquis-ul acoperă unele aspecte legate de impozitarea veniturilor din economiile persoanelor fizice și a impozitelor pe profit. În plus, statele membre se angajează să respecte principiile Codului de conduită pentru impozitarea întreprinderilor, care vizează eliminarea măsurilor fiscale dăunătoare.

  • Capitolul 17: Politica economică și monetară

Acquis-ul din domeniul politicii economice și monetare conține norme specifice care impun independența băncilor centrale din statele membre, interzicând finanțarea directă a sectorului public de către băncile centrale și interzicând accesul privilegiat al sectorului public la instituțiile financiare. Se preconizează că statele membre își vor coordona politicile economice și fac obiectul Pactului de stabilitate și de creștere privind supravegherea bugetară. Noile state membre s-au angajat, de asemenea, să respecte criteriile stabilite în tratat pentru a putea adopta moneda euro în timp util după aderare. 

  • Capitolul 18: Statistici 

Acquis-ul în domeniul statisticii impune existența unei infrastructuri statistice bazate pe principii precum imparțialitatea, fiabilitatea, transparența, confidențialitatea datelor individuale și difuzarea statisticilor oficiale. Institutele naționale de statistică acționează ca puncte de referință și de ancorare pentru metodologia, producerea și difuzarea informațiilor statistice. Acquis-ul acoperă metodologia, clasificările și procedurile pentru colectarea datelor în diverse domenii, cum ar fi statisticile macroeconomice și privind prețurile, statisticile demografice și sociale, statisticile regionale și statisticile privind întreprinderile, transporturile, comerțul exterior, agricultura, mediul, știința și tehnologia. Nu este necesară nicio transpunere în legislația națională, deoarece majoritatea acquis-ului ia forma unor regulamente.

  • Capitolul 19: Politica socială și ocuparea forței de muncă

Acquis-ul în domeniul social include standarde minime în domeniul dreptului muncii, al egalității, al sănătății și securității la locul de muncă și al combaterii discriminării. Statele membre participă la dialogul social la nivel european și la procesele politice ale UE în domeniul politicii de ocupare a forței de muncă, al incluziunii sociale și al protecției sociale. Fondul social european este principalul instrument financiar prin care UE sprijină punerea în aplicare a strategiei sale de ocupare a forței de muncă.

  • Capitolul 20: Întreprinderi și politica industrială

Politica industrială a UE urmărește să promoveze strategiile industriale de creștere a competitivității prin accelerarea adaptării la schimbările structurale, încurajând un mediu favorabil creării de întreprinderi și creșterii economice în întreaga UE, precum și investițiilor interne și străine. Aceasta vizează, de asemenea, îmbunătățirea mediului de afaceri general în care își desfășoară activitatea întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri). Politica industrială a UE constă în principal în principii de politică și în comunicări privind politica industrială. Forumurile de consultare ale UE și programele comunitare, precum și comunicările, recomandările și schimburile de bune practici referitoare la IMM-uri vizează îmbunătățirea formulării și coordonării politicii întreprinderilor pe piața internă, pe baza unei definiții comune a IMM-urilor. Punerea în aplicare a politicii privind întreprinderile și industria necesită o capacitate administrativă adecvată la nivel național, regional și local.

  • Capitolul 21: Rețele transeuropene

Acest capitol acoperă politica privind rețelele transeuropene în domeniul infrastructurilor de transport, telecomunicații și energie, inclusiv orientările comunitare privind dezvoltarea rețelelor transeuropene și măsurile de sprijin pentru dezvoltarea proiectelor de interes comun. Crearea și dezvoltarea rețelelor transeuropene și promovarea unei interconectări adecvate și a interoperabilității rețelelor naționale urmăresc să valorifice pe deplin piața internă și să contribuie la creșterea economică și la crearea de locuri de muncă în Uniunea Europeană.

  • Capitolul 22: Politica regională 

Acquis-ul din cadrul acestui capitol constă în principal în regulamente-cadru și de punere în aplicare, care nu necesită transpunerea în legislația națională. Acestea definesc normele pentru elaborarea, aprobarea și punerea în aplicare a programelor fondurilor structurale și ale Fondului de coeziune care să reflecte organizarea teritorială a fiecărei țări. Statele membre trebuie să dispună de un cadru instituțional și de o capacitate administrativă adecvată pentru a asigura programarea, punerea în aplicare, monitorizarea și evaluarea într-un mod solid și eficient din punctul de vedere al costurilor din punctul de vedere al gestionării și al controlului financiar.

  • Capitolul 23: Sistemul judiciar și drepturile fundamentale

Politicile UE în domeniul justiției și al drepturilor fundamentale vizează menținerea și dezvoltarea în continuare a Uniunii ca spațiu de libertate, securitate și justiție. Instituirea unui sistem judiciar independent și eficient este de o importanță capitală. Imparțialitatea, integritatea și un standard ridicat de soluționare de către instanțe sunt esențiale pentru protejarea statului de drept. Acest lucru necesită un angajament ferm de a elimina influențele externe asupra sistemului judiciar și de a dedica resurse financiare și formare adecvate. Trebuie să existe garanții juridice pentru procedurile unui proces echitabil. De asemenea, statele membre trebuie să combată corupția în mod eficace, deoarece aceasta reprezintă o amenințare la adresa stabilității instituțiilor democratice și a statului de drept. Un cadru juridic solid și instituții fiabile sunt necesare pentru a sprijini o politică coerentă de prevenire și descurajare a corupției. Statele membre trebuie să asigure respectarea drepturilor fundamentale și a drepturilor cetățenilor UE, astfel cum sunt garantate de acquis și de Carta drepturilor fundamentale.

  • Capitolul 24: Justiție, libertate și securitate

Politicile UE vizează menținerea și dezvoltarea în continuare a Uniunii ca spațiu de libertate, securitate și justiție. În ceea ce privește aspecte precum controlul la frontiere, vizele, migrația externă, azilul, cooperarea polițienească, lupta împotriva criminalității organizate și a terorismului, cooperarea în domeniul drogurilor, cooperarea vamală și cooperarea judiciară în materie penală și civilă, statele membre trebuie să fie dotate în mod corespunzător pentru a pune în aplicare în mod adecvat cadrul tot mai extins al normelor comune. Mai presus de toate, acest lucru necesită o capacitate administrativă puternică și bine integrată în cadrul agențiilor de aplicare a legii și al altor organisme relevante, care trebuie să atingă standardele necesare. O organizație polițienească profesionistă, fiabilă și eficientă este de o importanță capitală. Cea mai detaliată parte a politicilor UE privind justiția, libertatea și securitatea este acquis-ul Schengen, care implică eliminarea controalelor la frontierele interne în UE. Cu toate acestea, pentru noile state membre, părți substanțiale ale acquis-ului Schengen sunt puse în aplicare în urma unei decizii separate a Consiliului care urmează să fie adoptată după aderare.

  • Capitolul 25: Știință și cercetare

Acquis-ul în domeniul științei și cercetării nu necesită transpunerea normelor UE în ordinea juridică națională. Capacitatea de punere în aplicare se referă la existența condițiilor necesare pentru participarea efectivă la programele-cadru ale UE. Pentru a asigura asocierea deplină și reușită cu programele-cadru, statele membre trebuie să asigure capacitățile necesare de punere în aplicare în domeniul cercetării și dezvoltării tehnologice, inclusiv personalul adecvat.

  • Capitolul 26: Educație și cultură

Domeniile educației și formării, tineretului, sportului și culturii țin în primul rând de competența statelor membre ale UE. În domeniul educației, formării, sportului și tineretului, pe lângă o directivă privind educația copiilor lucrătorilor migranți și hotărârile Curții Europene de Justiție privind cauzele legate de nediscriminarea între resortisanții unui stat membru al UE și alți resortisanți ai UE, acquis-ul constă în principal în recomandări ale Consiliului într-o serie de domenii legate de educația școlară, profesională, superioară și pentru adulți, voluntariatul și mobilitatea tinerilor, numeroase concluzii și rezoluții ale Consiliului. Cadrul de guvernanță pentru cooperare este stabilit printr-o rezoluție a Consiliului privind un spațiu european al educației, cu rapoarte comune periodice din partea Comisiei și a Consiliului. Un cadru similar este stabilit printr-o rezoluție a Consiliului privind Strategia UE pentru tineret, inclusiv cu raportare periodică. Cadrele stabilesc obiective comune, monitorizează progresele prin intermediul unor criterii de referință și al unor indicatori, iar Comisia facilitează diverse schimburi de experiență și învățare reciprocă.

  • Capitolul 27: Mediu

Politica de mediu a UE vizează promovarea dezvoltării durabile și protejarea mediului pentru generațiile prezente și viitoare. Aceasta se bazează pe acțiuni preventive, pe principiul „poluatorul plătește”, pe combaterea daunelor aduse mediului la sursă, pe responsabilitatea partajată și pe integrarea protecției mediului în alte politici ale UE. Acquis-ul cuprinde peste 200 de acte juridice majore care acoperă legislația orizontală, calitatea apei și a aerului, gestionarea deșeurilor, protecția naturii, controlul poluării industriale și gestionarea riscurilor, substanțele chimice și organismele modificate genetic (OMG), zgomotul și silvicultura.

  • Capitolul 28: Protecția consumatorilor și a sănătății

Acquis-ul privind protecția consumatorilor acoperă siguranța bunurilor de consum, precum și protecția intereselor economice ale consumatorilor într-o serie de sectoare specifice. Statele membre trebuie să transpună acquis-ul în legislația națională și să instituie structuri administrative independente și competențe de asigurare a respectării legislației care să permită supravegherea eficace a pieței și asigurarea respectării acquis-ului. 

  • Capitolul 29: Uniunea vamală

Acquis-ul uniunii vamale constă aproape exclusiv în legislație care este direct obligatorie pentru statele membre. Acesta include Codul vamal al UE și dispozițiile sale de punere în aplicare, Nomenclatura Combinată, Tariful Vamal Comun și dispoziții privind clasificarea tarifară, scutirea de taxe vamale, suspendările de taxe vamale și anumite contingente tarifare, precum și alte dispoziții, cum ar fi cele privind controlul vamal al mărfurilor contrafăcute și piratate, precursorii drogurilor, exportul de bunuri culturale, precum și privind asistența administrativă reciprocă în materie vamală și tranzit. Statele membre trebuie să se asigure că există capacitățile necesare de punere în aplicare și de asigurare a respectării legislației, inclusiv legăturile cu sistemele vamale informatizate relevante ale UE. Serviciile vamale trebuie, de asemenea, să asigure capacități adecvate de punere în aplicare și de asigurare a respectării normelor speciale stabilite în domeniile conexe ale acquis-ului, cum ar fi comerțul exterior.

  • Capitolul 30: Relații externe

Acquis-ul în acest domeniu constă în principal în legislația UE cu caracter direct obligatoriu, care nu necesită transpunerea în legislația națională. Această legislație a UE rezultă din angajamentele comerciale multilaterale și bilaterale ale UE, precum și dintr-o serie de măsuri comerciale preferențiale autonome. În domeniul ajutorului umanitar și al politicii de dezvoltare, statele membre trebuie să respecte legislația UE și angajamentele internaționale și să asigure capacitatea de a participa la politicile de dezvoltare și umanitare ale UE. Țările candidate trebuie să își alinieze treptat politicile față de țările terțe și pozițiile sale în cadrul organizațiilor internaționale la politicile și pozițiile adoptate de Uniune și de statele sale membre.

  • Capitolul 31: Politica externă, de securitate și apărare

Politica externă și de securitate comună (PESC) și politica europeană de securitate și apărare (PESA) se bazează pe acte juridice, inclusiv acorduri internaționale obligatorii din punct de vedere juridic, și pe documente politice. Acquis-ul constă în declarații politice, acțiuni și acorduri. Statele membre trebuie să poată desfășura un dialog politic în cadrul PESC, să se alinieze la declarațiile UE, să participe la acțiunile UE și să aplice sancțiuni și măsuri restrictive convenite. Țările candidate trebuie să se alinieze progresiv la declarațiile UE și să aplice sancțiuni și măsuri restrictive atunci când și acolo unde este necesar.

  • Capitolul 32: Controlul financiar

Acquis-ul din cadrul acestui capitol se referă la adoptarea de cadre și standarde recunoscute la nivel internațional, precum și de bunele practici ale UE privind controlul financiar intern public (PIFC), pe baza principiului responsabilității manageriale descentralizate. Acest capitol prevede, de asemenea, o instituție de audit externă independentă din punct de vedere instituțional, operațional și financiar, care își execută mandatul de audit în conformitate cu standardele Organizației Internaționale a Instituțiilor Supreme de Audit (INTOSAI) și raportează parlamentului cu privire la utilizarea resurselor din sectorul public. În plus, acest capitol acoperă, de asemenea, protecția intereselor financiare ale UE împotriva fraudei în gestionarea fondurilor UE și protecția monedei euro împotriva falsificării.

  • Capitolul 33: Dispoziții financiare și bugetare

Prezentul capitol acoperă normele privind resursele financiare necesare pentru finanțarea bugetului UE („resurse proprii”). Aceste resurse sunt constituite în principal din contribuțiile statelor membre bazate pe resursele proprii tradiționale din taxele vamale și agricole și din cotizațiile pentru zahăr; o resursă bazată pe taxa pe valoarea adăugată; și o resursă bazată pe nivelul venitului național brut. Statele membre trebuie să dispună de o capacitate administrativă adecvată pentru a coordona în mod adecvat și pentru a asigura calcularea, colectarea, plata și controlul corect al resurselor proprii. Acquis-ul în acest domeniu este direct obligatoriu și nu necesită transpunerea în legislația națională.

  • Capitolul 34: Instituții

Acest capitol acoperă normele instituționale și procedurale ale UE. Atunci când o țară aderă la UE, aceste norme trebuie adaptate pentru a asigura reprezentarea egală a acestei țări în instituțiile UE (Parlamentul European, Consiliul, Comisia, Curtea de Justiție) și în alte organisme, precum și buna funcționare a procedurilor decizionale (cum ar fi drepturile de vot, limbile oficiale și alte norme procedurale), precum și alegerile pentru Parlamentul European. Normele UE din acest capitol nu afectează organizarea internă a unui stat membru, dar țările în curs de aderare trebuie să se asigure că pot participa pe deplin la procesul decizional al UE prin instituirea organismelor și mecanismelor necesare la nivel național și prin alegerea sau numirea unor reprezentanți bine pregătiți în instituțiile UE. După încheierea negocierilor de aderare, normele specifice pentru perioada interimară până la aderare asigură o integrare armonioasă a țării în structurile UE: se instituie o procedură de informare și consultare și, după semnarea Tratatului de aderare, țării în curs de aderare i se acordă statutul de observator activ în cadrul Parlamentului European și al Consiliului, precum și în cadrul comitetelor Comisiei.

  • Capitolul 35: Alte subiecte

Acest capitol include diverse aspecte care apar în cursul negocierilor, dar care nu fac obiectul niciunui alt capitol de negociere. Deocamdată nu au fost identificate astfel de probleme. Capitolul 35 este tratat la sfârșitul procesului de negociere.

Consiliul European a decis joi, 14 decembrie, să deschidă negocierile de aderare pentru Republica Moldova și Ucraina. Consiliul European a decis, de asemenea, să ofere statut de candidat Georgiei, dar și să deschidă negocierile cu Bosnia și Herțegovina „odată ce va fi atins gradul necesar de conformitate cu criteriile de aderare și a invitat comisia să raporteze până în martie în vederea luării unei astfel de decizii”.

/VIDEO/ Popescu explică ce urmează după decizia CE: „Viteza de progres pe aceste domenii va determina cât de repede vom adera la UE”
/FOTO/ Parlamentul a strălucit în culorile UE și ale tricolorului. Igor Grosu: „Moldova este europeană”

Duminică, 20 octombrie, urmărește cea mai importantă bătălie politică a anului 2024! Cei mai buni jurnaliști sunt aici pentru tine, de la 07:00-până la 00:00, suntem în direct! Află primul ce a ales și ce a decis Republica Moldova! ALEGE LIBER, doar la TV8!
Alege liber
Alege liber
Ultima rundă de dezbaterilor electorale la TV8. Mariana Rață și Anatol Golea i-a așteptat în studioul Alege Liber pe: Alexandr Stoianoglo, candidatul PSRM, Andrei Năstase, candidat independent, Renato Usatîi, candidatul Partidului Nostru, Vasile Tarlev, candidatul Partidului Pentru Viitorul Moldovei și pe Natalia Morari, candidat independent.
Alege liber
Alege liber
TV8 dă start dezbaterilor electorale! Mariana Rață și Anatol Golea i-au avut drept invitați în studioul Alege Liber pe: Tudor Ulianovschi, candidat independent /Octavian Țîcu, candidatul Blocului Împreună și Irina Vlah, candidat independent.
Alege liber
Alege liber
PROMO/ Urmăriți cele mai tari dezbateri electorale, de luni, ora 19:55, doar la TV8!
Alege liber
Alege liber
(Partea II) Ediție specială la TV8 cu Mariana Rață și Anatolie Golea: Primele rezultate ale alegerilor locale generale 2023. Turul I
Alege liber
Alege liber
(Partea I) Ediție specială la TV8: Alegeri locale generale 2023!
Alege liber
Alege liber
Ultima rundă de dezbateri electorale la TV8. Invitați în platoul ALEGE LIBER sunt: - Lilian Carp (PAS) - Ion Ceban (MAN) - Victor Chironda (PPDA) - Ștefan Gligor (PS) - Platon Tatiana (FAS)
Alege liber
Alege liber
Dezbaterile electorale continuă la TV8. Astăzi, în platoul ALEGE LIBER au fost invitați candidații pentru funcția de primar al Capitalei: - Andrei Donică (Mișcarea Profesioniștilor Speranța); - Arina Spătaru (Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa); - Vitalie Prohnițchi (Partidul Verde Ecologist); - Alla Popova (Patrioții Moldovei).
Alege liber
Alege liber
Astăzi, TV8 te ajută să-i cunoști pe următorii candidați pentru fotoliul de primar al Capitalei. În următoarea rundă de dezbateri se vor întâlni: - Ion Bulgac (CUB); - Diana Caraman (PCRM); - Ion Purice (PL); - Mihail Poleanschi (Congresul Civic).
Alege liber
Alege liber
Alege liber după ce privești dezbaterile de la TV8. Astăzi, în platoul dezbaterilor au fost invitați candidații pentru funcția de primar al Capitalei: - Vasile Bolea (RENAȘTERE); - Adrian Albu (PSRM); - Oleg Burlacu (PLDM); - Cristina Vulpe (ȘANSA); - Ruslan Popa (NOI). Alege Liber... cu TV8!
Alege liber
Alege liber
Analizăm campania electorală pentru alegerile locale. Vom avea turul doi în Chișinău? Ediție Specială cu Mariana Rață.
Alege liber
Alege liber
ALEGE LIBER! Continuăm dezbaterile electorale între candidații pentru funcția de primar de Chișinău. /Astăzi, toate întrebările vor fi pentru: - Dragoș Galbur (PNM); - Roman Mihăeș (PNL); - Vadim Brînzaniuc (PSDE); - Anatol Usatîi (PDCM).
Alege liber
Alege liber
Număr record de candidați înscriși în cursa pentru fotoliul de primar de Chișinău. Mariana Rață te invită să-i cunoști pe cei 27 de de concurenți. Primii invitați în studioul ALEGE LIBER de la TV8 sunt: - Vasile Costiuc, PP Democrația Acasă - Ruslan Codreanu, Blocul Ruslan Codreanu - Constantin Butucel, PACE - Ion Ștefăniță, Mișcarea Respect Moldova - Ștefan Urîtu, Voința Poporului - Munteanu Andrei, PP NOI
Alege liber
Alege liber
До выборов в местные органы власти осталось менее двух недель. На пост примара муниципия Бельц баллотируется 15 кандидатов. Кто эти люди и как они собираются решать проблемы Бельц? На эти и другие вопросы постараемся ответить в ходе дебатов, организованных телеканалом TV8. Во втором раунде дебатов участвуют кандидат от «Либерально-демократической партии Молдовы (ЛДПМ) Сергей Бурлаку, кандидат от Партии коллективного действия — «Гражданский конгресс» Марк Ткачук и кандидат от партии «Строим Европу дома» (PACE) Ион Страчук. Кандидат от партии ȘANSA Виктория Шапа, кандидат от партии «Альтернативная Сила Спасения Молдовы» Анастасия Светличный и кандидат от «Партии перемен» Николай Григоришин отказались от участия в дебатах.
Alege liber
Alege liber
До выборов в местные органы власти осталось менее двух недель. На пост примара муниципия Бельц баллотируется 15 кандидатов. Кто эти люди и как они собираются решать проблемы Бельц? На эти и другие вопросы постараемся найти ответы в ходе дебатов, организованных телеканалом TV8. В первом раунде дебатов участвуют кандидат от партии "Действие и солидарность" (PAS) Владимир Русу, кандидат от партии "Коалиция в поддержку единства и благосостояния" (CUB) Сергей Попович и кандидат от Партии коммунистов (ПКРМ) Александр Густой. Кандидат от «Нашей партии» Александр Петков и независимый кандидат Марина Кравченко отказались от участия в дебатах.
Alege liber
Alege liber
Ești gata de vot? Mariana Rață și Anatolie Golea, moderatorii dezbaterilor electorale de la TV8, te ajută să te informezi. De luni, 23 octombrie - Alege Liber - Alege TV8! Privește LIVE emisiunea, la ora 20:00!
Alege liber
Alege liber
Maraton de ediții speciale la TV8: Alegeri locale generale 2023

Гроза: Молдова потеряла два шанса на вступление в ЕС, нельзя потерять третий
Гроза: Молдова потеряла два шанса на вступление в ЕС, нельзя потерять третий
/ВИДЕО/ В Германии в пожаре сгорела одна из самых современных пожарных частей
/ВИДЕО/ В Германии в пожаре сгорела одна из самых современных пожарных частей
"Среди подозреваемых есть иностранцы". В полиции о вандализме госучреждений Молдовы
"Среди подозреваемых есть иностранцы". В полиции о вандализме госучреждений Молдовы
/ВИДЕО/ Первые заморозки: в Кишиневе начинается отопительный сезон
/ВИДЕО/ Первые заморозки: в Кишиневе начинается отопительный сезон
Россия снова атаковала Украину беспилотниками: в прифронтовых областях повреждены объекты инфраструктуры
Россия снова атаковала Украину беспилотниками: в прифронтовых областях повреждены объекты инфраструктуры

/VIDEO/ Verde-n ochi: UE sau russkii mir? Să avem grijă ce alegem la referendumul din 20 octombrie

missing
17 octombrie 2024, ora 23:00

Noul editorial Verde în ochi cu Mariana Rață este despre ziua de duminică, 20 octombrie. În ultimele două luni am fost martori ai unei ample campanii de promovare a minciunilor și de corupere a alegătorilor. Colegii noștri de la Ziarul de Gardă au surprins de minune cum exact funcționează această mașinărie din interior.

În luptă au fost aruncați zeci de milioane de euro, mai mulți politicieni-candidați ghidați din umbră de criminalul Ilan Șor și conserve mai vechi ale Kremlinului. În disperare să păstreze R. Moldova în sfera sa de influență, Rusia a înrolat chiar și preoți în armata sa de propagandiști. Nu a ezitat nicio clipă să amestece credința și cele sfinte în noroiul corupției politice și a partizanatului pentru minciună. Iar asta demonstrează, dincolo de cuvinte, că nu au nimic sfânt în ei.

Miza cea mare a acestor eforturi disperate ale Kremlinului este referendumul. Un referendum care ar putea spune verde-n ochi întregii lumi că cetățenii R. Moldova vor în UE. Nu parte a russkii mir, care seamănă ură, război și dezbinare. Ci parte a lumii civilizate care trăiește de peste jumătate de secol în pace și prosperitate.

În ultimele 6 săptămâni am încercat, prin editorialele Verde-n ochi, să vă arăt, prin probe concrete și date oficiale, cum este viața oamenilor care trăiesc în UE. Cum dincolo de propaganda anti-UE, promovată violent de elitele rusești, copiii și soțiile lor își trăiesc Dolce Vita în țări din Occident. La fel ca și copiii unor candidați din această campanie electorală care se opun integrării europene.

V-am arătat ce pensii au bătrânii din UE, față de cei din R. Moldova sau Rusia. V-am explicat de ce corupții lumii se tem de UE. Și cel mai important, v-am arătat cum UE a susținut financiar dezvoltarea R. Moldova. Reparația drumurilor, școlilor, grădinițelor, spitalelor, dezvoltarea afacerilor și a agriculturii.

În cei peste 30 de ani de independenta, Moldova a primit suport extern în valoare de peste 3,5 miliarde de euro. Asta înseamnă cam 1400 de euro pentru fiecare cetățean al acestei țări. Cel mai important donator care a oferit bani Republicii Moldova a fost  este UE. De aici am primit mai mult de jumătate din toată suma.

Săptămâna trecută, Uniunea Europeană ne-a întins din nou mâna și a anunțat un nou sprijin, fără precedent pentru R. Moldova. Suport financiar de 1,8 miliarde de euro. Această sumă e aproape echivalentul întregului suport oferit de UE R. Moldova în cei 30 de ani de independență. Grație acestor bani, Moldova va putea crește, se va putea dezvolta și în sfârșit va deveni atractivă pentru copiii și nepoții noștri.

Avem o datorie față de generațiile care vin. În primul rând, NU avem dreptul să le furăm viitorul. NU avem dreptul să îl vindem și nici nu avem dreptul să îl tratăm cu nepăsare.

„În UE, dar NU acum” este egal cu nidiodată. În trenul schimbărilor mari trebuie să urci atunci când el ajunge în gara ta. Următoarea cursă ar putea să nu mai fie. Am tot auzit în ultimele luni că referendumul din 20 octombrie  este o luptă între UE și Rusia. Greșit. Aceasta este lupta noastră pentru a ne desprinde de un trecut trist, plin de șantaj, sărăcie și abuz. În 2015, R. Moldova a ratat ocazia să fie povestea de succes a Parteneriatului Estic. Am pierdut ocazia din cauza unor politicieni corupți și avari care erau mai preocupați de propriile interese, decât de cele ale țării. Atunci, șansa noastră era în mâinile lor. 

Astăzi, viitorul nostru e în mâinile noastre. Să avem grijă ce facem cu el. Cel mai important lucru este ca după 20 octombrie să ne putem privi în ochi copii și nepoții și să le putem spune sincer și verde în ochi că am ales ce e mai bun pentru ei. 

/VIDEO/ Verde-n ochi: Apostolii minciunii și războiului. Cum unii preoți au devenit propagandiști cu crucea în mână
/VIDEO/ Verde-n ochi: Pensii de lux în UE vs. sărăcia pensionarilor din Republica Moldova și Rusia

Campania electorală pentru alegerile prezidențiale și referendum a determinat Kremlinul să își mobilizeze toate resursele din R. Moldova. În lupta pentru fotoliul de șef al statului, dar și pentru compromiterea referendumului, au fost aruncate chiar și cele mai „sfinte” resurse - preoții. Cutia Neagră PLUS a aflat că în campania de colectare a semnăturilor pentru candidata Victoria Furtună, susținută de gruparea criminală Șor, au fost implicați activ și câțiva preoți din nordul republicii. Fețele bisericești au adunat semnături de la oameni din sate sub pretexte false. Aceiași preoți, cu câteva săptămâni mai devreme, au fost în pelerinaj la Moscova de unde s-ar fi întors cu instrucțiuni și carduri bancare MIR.
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră PLUS
Afaceri profitabile în UE și cetățenie europeană. Ce secrete ascunde în familie candidatul pro-rus Vasile Tarlev? Ce nu a spus Natalia Morari despre investiția sa în Bitcoin? Din ce surse financiare trăiește și cine stă în spatele Victoriei Furtună? Aflați în noua investigație de la Cutia Neagră PLUS.
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră PLUS
Unsprezece candidați s-au înscris în cursa electorală pentru alegerile prezidențiale din 20 octombrie. Cei mai mulți dintre ei nu sunt noi în politică. Au deținut anterior funcții publice în Guvern sau au fost aleși locali. Și-au schimbat viziunile politice în funcție de context. Au făcut promisiuni electorale, dar nu le-au respectat. S-au jurat că nu vor face anumite lucruri, dar și-au încălcat cuvântul. Cutia Neagră PLUS a urmărit cum și-au schimbat în timp retorica unii actuali candidații la funcția de șef al statului și vă spunem despre ei în noua investigație.
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră PLUS
Procurorul general, Ion Munteanu, este invitatul de astăzi al emisiunii Cutia Neagră PLUS cu Mariana Rață.
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră PLUS
Găgăuziyaland, proiectul electoral al lui Ilan Șor, are un sponsor misterios din echipa fugarului Gheorghe Cavcaliuc. Parcul de distracții a fost deschis în ajunul campaniei pentru alegerile prezidențiale. Inaugurarea a avut loc în lipsa autorizației de funcționare și în pofida încălcărilor admise la construcție.
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră PLUS
Emisiunea Cutia Neagră PLUS se întoarce cu un NOU SEZON de investigații. În fiecare duminică - demascăm hoții și analizăm minuțios fărădelegile. Doar la TV8!
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră PLUS a realizat investigații despre promisiuni electorale false făcute de Șor, în spatele cărora se ascundeau scheme de spălarea a banilor. Investigații despre riscurile de Securitate pentru R. Moldova ascunse în activitatea unei companii de taxi, sau în predicile bisericești ale unor clerici din Mitropolia Moldovei, despre problemele din justiție și cele legate de vetting, despre ilegalități si hoții care se întâmplă chiar astăzi în R. Moldova și încă ar putea fi oprite. Ce s-a întâmplat după apariția acestora, dar și cum reacționează autoritățile atunci când presa de investigații le semnalează ilegalități?
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră PLUS
Directorul Agenției Proprietăți Publice, Roman Cojuhari, este invitatul de astăzi al emisiunii Cutia Neagră PLUS.
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră PLUS
Peste 70 de judecători au fost cercetați penal în ultimii 10 ani în R. Moldova pentru acte de corupție, trafic de influență, spălare de bani sau emiterea unor hotărâri contrare legii. Dar până astăzi, niciun magistrat nu a ajuns la închisoare. Reporterul de la Cutia Neagră PLUS a analizat cele mai răsunătoare dosare pornite pe numele magistraților și vă spune care este soarta lor.
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră PLUS
Este unul dintre cei mai vizibili și vocali bloggeri pro-Kremlin din Moldova. A servit tuturor oligarhilor apropiați puterii, iar acum promovează activ agenda lui Ilan Șor. În ultimii ani, Gabriel Călin a făcut mai multe achiziții importante. Ce îl leagă pe Gabriel Călin de interesele Kremlinului și ce bunuri și-a procurat, aflați de la Cutia Neagră PLUS.
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră PLUS: Președintele interimar al Consiliului Superior al Magistraturii, Sergiu Caraman
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră PLUS
Mai mulți tineri moldoveni au fost folosiți în ultimul an într-o campanie amplă de destabilizare a opiniei publice din Moldova și din Franța. Executorii au conexiuni directe cu protestele organizate la Chișinău de Partidul Șor. Iar scenariile poartă semnătura serviciilor secrete rusești. „Pionii FSB pe axa Chișinău-Paris”, o investigație transfrontalieră realizată de Cutia Neagră PLUS.
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră PLUS: Andrei Năstase /16.06.2024
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră PLUS
INTERVIU EXCLUSIV cu Ambasadorul Regatului Unit al Marii Britanii la Chișinău, FERN HORINE.
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră PLUS
Munca în Guvern poate aduce venituri de milioane. Mai mulți secretari de stat și șefi de direcții câștigă din salarii și indemnizații mai mult decât primele persoane în stat la un loc. Cine sunt și unde lucrează funcționari cu cele mai mari venituri, aflați la Cutia Neagră Plus.
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră Plus: Cum prindem ultimul tren al reformelor în justiție
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră PLUS
O decizie a Procuraturii Anticorupție din perioada lui Alexandr Stoianoglo a deschis calea pentru 11 judecători implicați în Laundromat să ceară despăgubiri de milioane de la stat. Despăgubirile au fost dictate de instanță chiar dacă mulți dintre ei sunt judecați încă pe alte dosare.
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră PLUS
O rețea internațională de partide extremiste pro-ruse din Uniunea Europeană au legat de curând o colaborare cu Partidul Renaștere, asociat lui Ilan Șor. La evenimentul comun, organizat în Bulgaria, a participat și controversatul politician găgăuz Victor Petrov. Asta chiar dacă se află în lista de sancțiuni a Uniunii Europene și a primit interdicție de călătorie în UE. Despre conexiunile din UE ale agenților de influență rusească din Moldova, aflați într-o nouă anchetă de la „Cutia Neagră PLUS”!
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră PLUS
Multimilionari ruși, interesați de cetățenia moldovenească. Scheme de corupție la obținerea permiselor auto. Șeful Agenției Servicii Publice, Mircea Eșanu, face dezvăluiri incendiare la Cutia Neagră PLUS.
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră PLUS
Cutia Neagră Plus: Fostul șef de la Calea Ferată, Oleg Tofilat /14.04.2024

15 октября в Кишинев приедут восемь министров иностранных дел
15 октября в Кишинев приедут восемь министров иностранных дел
/ВИДЕО/ В Грозном произошел взрыв на заправке: есть погибшие, среди них дети
/ВИДЕО/ В Грозном произошел взрыв на заправке: есть погибшие, среди них дети
/ВИДЕО/ В Угненах предприятие по чистке ковров модернизировали на средства ЕС
/ВИДЕО/ В Угненах предприятие по чистке ковров модернизировали на средства ЕС
В России выдвинули новое обвинение против Платона: вывел из РФ еще более €450 млн
В России выдвинули новое обвинение против Платона: вывел из РФ еще более €450 млн
Как пророссийские политики в Молдове пытаются поставить знак равенства между "ЕС" и "войной"?
Как пророссийские политики в Молдове пытаются поставить знак равенства между "ЕС" и "войной"?

Abonează-te la știri pe e-mail

TV8.md este site-ul de știri din Republica Moldova cu noutăți sociale, politice și economice de ultima oră, meteo astăzi, emisiuni, interviuri și investigații.
TiktokFacebookInstagramYoutubeTelegramTiktok

© 2024 TV8.md. Preluarea materialelor publicate pe tv8.md este permisă doar cu citarea sursei în primul alineat și prin intermediul unui link activ către pagina articolului.