Gata cu scrisul la miez de noapte și „businessul” cu proiecte didactice. În premieră, Ministerul Educației propune profesorilor modele de proiectare didactică de lungă durată, pentru a nu fi nevoiți să le scrie de la zero sau chiar să le cumpere. Reprezentanții Ministerului susțin că este o metodă de a păstra în școli tinerii specialiști și primul pas spre debirocratizarea sistemului.
Șefa Direcției politici în domeniile învăţământ general și învățare pe tot parcursul vieții, a Ministerului Educației și Cercetării, Marcelina Baleca a declarat pentru tv8.md că: „Până acum, fiecare profesor făcea proiectarea de lungă durată așa cum înțelegea. Cei care nu știau cum să facă aceste proiecte apelau la servicii din afară, era chiar un fel de „afacere” deja cu proiecte. Plus profesorii se plângeau că este un volum foarte mare de lucru.”
În special, erau afectați tinerii specialiști care se pomeneau în fața unui volum foarte mare de acte pe care urmau să le conceptualizeze fără niciun suport. Era o provocare și pentru profesorii care predau de la clasele a 5-a la a 12-a, adică aveau de realizat zeci de proiecte.
Astfel, Ministerul a creat un grup de lucru, compus din profesori practicieni cu experiență, care a elaborat modele de proiectare didactică de lungă durată la disciplinele școlare din învățământul primar și secundar general.
„Aceste modele au fost propuse spre consultare cu profesorii din întreaga țară pentru a veni cu sugestii, pentru a le îmbunătăți pentru a fi niște proiecte lucrative, nu doar teoretic perfecte. Să fie un instrument ușor de lucru, suport metodologic”, a menționat Marcelina Baleca.
Până pe 26 ianuarie, cadrele didactice sunt invitate să analizeze aceste proiecte și să-și exprime opinia, completând formularul disponibil pe site-ul Ministerului: https://bit.ly/3HfSdJy. În baza sugestiilor parvenite, modelele expuse vor fi îmbunătățite, iar ulterior vor fi puse la dispoziția cadrelor didactice.
„ În special pentru tinerii specialiști va fi un suport enorm, mai ales că sunt modele flexibile, care pot fi ajustate de fiecare profesor în funcție de disciplină și clasă”, spune reprezentanta Ministerului.
Aceste modele fac parte din primul pachet de debirocratizare a sistemului educațional. Următorul pas vor fi modelele de proiectare didactică de scurtă durată, adică planificarea lecțiilor în funcție de tema din curriculum.
Totodată este „Primul pas de preluare a experienței internaționale la acest capitol. Or, în străinătate, profesorul primește de la stat tot pachetul de acte și nu mai are de scris proiecte, se focusează doar pe procesul de predare și interacțiune cu elevii”,a mai menționat Marcelina Baleca.
De asemenea, Ministerul Educației a venit cu un apel către comunitatea educațională de a semnala cazurile de plagiere sau de preluare a conținuturilor proiectelor didactice de lungă durată din anumite surse sau de la anumiți autori.