În goana după confort și design deosebit, mașinile produse în ultimii ani au crescut semnificativ în proporții. O nouă cercetare de la Transport & Environment (T&E) a descoperit că automobilele depășesc minimul de 180 cm pentru parcarea pe stradă, devenind cu în medie cu 1 cm mai late la fiecare doi ani. Astfel, jumătate dintre vehiculele noi sunt prea largi pentru multe locuri de parcare, dar și pentru carosabil, scrie transportenvironment.org.
Potrivit T&E, lățimea medie a mașinilor a ajuns la 180,3 cm în prima jumătate a anului 2023, față de 177,8 cm în 2018. Datele organizației arătă că mașinile noi din Marea Britanie sunt supuse la aceeași lățime maximă de 255 cm, ca și autobuzele și camioanele. Dacă limita de lățime nu va fi revizuită, SUV-urile și pick-up-urile mari vor continua să se extindă până la limita destinată vehiculelor grele.
Mai mult de jumătate dintre mașinile noi vândute în 2023 erau prea largi pentru spațiul de parcare pe stradă minim specificat (180 cm) în marile orașe din Marea Britanie. Parcarea în afara străzii este acum o provocare chiar și pentru o mașină nouă obișnuită (180 cm lățime), în timp ce pentru SUV-uri, parcarea e aproape imposibilă. În context, Parisul va vota triplarea taxelor de parcare pentru SUV-uri din 4 februarie.
Tendința către vehicule mai largi reduce și spațiul rutier disponibil pentru alte vehicule și bicicliști, în timp ce mașinile parcate pătrund în continuare pe poteci. Design-urile mai largi au dus și la creșterea în înălțime a vehiculelor, în timp ce datele privind accidentele, arată că o creștere a înălțimii cu 10 cm implică un risc de deces cu 30% mai mare în coliziunile cu pietonii și bicicliștii.
Astfel, T&E solicită o limită de lățime obligatorie pentru mașini în concordanță cu reglementările UE, pentru a reduce costurile de conformitate pentru producătorii de mașini, iar reglementările să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2030.