Echipamente medicale și preparate de milioane de lei neutilizate, investiții nejustificate și pierderi financiare. Curtea de conturi a depistat mai multe nereguli la IMSP Institutul Oncologic, în urma unui audit. Potrivit Curții, procesele și procedurile, precum și managementul financiar sunt afectate de carențe care au un impact semnificativ asupra activității instituției.
Auditul Curții de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a evaluat gestionarea patrimoniului public și a resurselor financiare de către IMSP Institutul Oncologic în perioada 2022-2023 (9 luni).
În rezultat, Curtea a constat denaturarea datelor contabile și a rezultatelor financiare atât la partea de cheltuieli, cât și la partea de venituri, afectând veridicitatea datelor transmise fondatorului - Ministerului Sănătății, inclusiv în partea ce ține de determinare a costurilor pentru tarifele serviciilor medicale prestate.
Auditul atestă că unele dispozitive medicale achiziționate au fost puse în funcțiune, altele, în sumă de 11,5 milioane de lei, nu sunt utilizate în procesul de prestare a serviciilor medicale.
„37 de dispozitive medicale, în sumă de 11,5 milioane de lei nu se utilizează în activitatea operațională și motivele sunt diferite. Au fost invocate: lipsa reactivelor, lipsa condițiilor specific de utilizare, lipsa anumitor componente sau piese de schimb etc. Dar am să menționez că deși acestea nu au fost utilizate în activitatea operațională, a fost calculată amortizarea și inclusă în costul serviciilor medicale ceea ce a dus la majorarea nejustificată a acestor costuri”, a menționat membra Curții de Conturi, Tatiana Șevciuc.
În replică, directorul Institutului Oncologic, Ruslan Baltaga, menționat că este o problemă complexă, dar încearcă să găsească soluții
„În ultima perioadă, într-adevăr multe echipamente au fost recepționate, dar soluțiile sunt diferite pentru diferite din ele. De exemplu, care au fost utilizate în COVID și acum nu mai sunt necesare, cum ar fi ventilație neinvazivă. Unele din ele au fost în timp supra utilizate, s-au defectat, nu mai sunt piese de schimb sau nu sunt reagenți. Am identificat chiar și echipamente noi care le-am transferat la un spital de copii, deci un ventilator de 500 de mii de lei a fost transferat prin acordul Ministerul Sănătății la Spitalul pentru copii „Gheorghe Paladi”, a menționat Ruslan Baltaga.
De asemenea, unele dispozitive medicale primite în comodat generează riscuri de limitare a concurenței, iar altele determină costuri semnificative de utilizare a acestora, deoarece consumabilele sunt de 6 ori mai costisitoare comparativ cu valoarea utilajului primit în comodat.
Potrivit raportului, Institutul Oncologic nu a dispus de medicamente esențiale pentru tratamentul persoanelor cu maladii oncologice, din cauza că unii operatori economici nu au livrat medicamente conform contractelor de achiziții. Pe de altă parte, deși instituția medicală a avut acces la programele de asistență cu medicamentele oncologice, medicamente în sumă de 71,5 milioane de lei, nu au fost înaintate spre controlul de stat al calității.
Utilizarea medicamentelor recepționate din donații, nu a fost reflectată corespunzător în evidența contabilă de către Institutul Oncologic. Această situație a determinat denaturarea datelor contabile și diminuarea veniturilor cu 106 milioane lei.
Totodată, două tipuri de medicamente donate și recepționate de către IMSP Institutul Oncologic, în sumă de 20,7 milioane de lei, nu au fost utilizate în perioada de valabilitate a acestora (aveau termen de valabilitate redus), ceea ce a determinat suportarea cheltuielilor inclusiv pentru nimicirea inofensivă a acestora.
Informațiile privind procesul de internare în unele secții medicale, denotă că data disponibilă de spitalizare pentru 112 persoane a fost de la 25 până la 60 de zile de la data adresării pacientului, ceea ce poate influența accesul în timp util al persoanelor la asistență medicală. De asemenea, accesul la îngrijiri medicale paliative prestate în condiții de spital nu a fost asigurat pentru 312 persoane din cauza optimizării numărului de paturi în secțiile medicale.
Și managementul resurselor umane atestă carențe aferent procesului de angajare și de evaluare a cerințelor specifice față de titularii funcțiilor. Iar procesul de achiziții nu a dispus de identificarea exactă a necesităților și estimarea valorii acestora, din cauza interacțiunii și comunicării fragmentate între subdiviziunile structurale ale instituției medicale.
Curtea de Conturi relevă necesitatea intensificării activităților de control intern în cadrul IMSP Institutul Oncologic pentru toate procesele și la toate etapele, cu elaborarea unui plan de acțiuni sistemic, ceea ce ar diminua riscurile și neconformitățile constatate de misiunea de audit.