Republica Moldova a făcut primul pas spre realizarea unui sistem național de avertizare a populației în caz de situații de urgență și excepționale. Informarea se va face prin intermediul rețelelor de telefonie mobilă, dar și altor instrumente de difuzare a mesajelor de alertă. Astăzi, a avut loc lansarea proiectului de fezabilitate MD-ALERT-STUDY, care urmează a fi realizat timp de un an, cu suportul financiar al UE.
Proiectul de fezabilitate, lansat astăzi de Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, va servi drept fundament pentru implementarea cu succes a Sistemului național de avertizare a populației în caz de situații de urgență și excepționale în Republica Moldova.
În cadrul conferinței de lansare, secretarul General adjunct al MAI, Vladislav Cojuhari a menționat că demararea proiectului MD-ALERT-STUDY reprezintă un lucru important în asigurarea protecției și securității cetățenilor, atunci când sunt în pericol. Totodată, oficialul a subliniat că astfel facem primul pas spre realizarea sistemului de alertă a populației.
Obiectivul principal al studiului constă în determinarea oportunităților, riscurilor, nivelului de dezvoltare tehnologică a țării noastre, identificarea furnizorilor de comunicații electronice, care ulterior vor servi ca piloni fundamentali în implementarea sistemului național de avertizare timpurie.
De asemenea au fost analizate exemple de bune practici ale UE în vederea funcționării sistemului modern și eficient de avertizare, bazat pe comunicații electronice mobile.
Sistemul MD – ALERT va permite difuzarea mesajelor pentru avertizarea și alarmarea populației în caz de fenomene meteo extreme, inundații, dar și alte situații care amenință grav viața și sănătatea cetățenilor, prin intermediul infrastructurii rețelelor operatorilor de comunicații mobile, dar și altor mijloace capabile de a difuza mesaje de avertizare.
Proiectului de fezabilitate MD – ALERT – STUDY în valoare de 442523,11 euro va fi finanțat 92% de Uniunea Europeană și 8% de Republica Moldova și urmează să fie realizat pe parcursul a 12 luni.
În discursul său șeful Inspectoratului pentru Situații de Urgență, Alexandru Oprea a mulțumit partenerilor pentru suport și implicare în implementarea proiectului.