/LIVE TEXT/ Război în Ucraina, ziua 802: Atac de Paște, drum spre Iad, sat cucerit și avion doborât! Zelenski: Rusia nu are dorință de pace

Un proiect finanțat de BERD și BEI cu 110 mil euro, tergiversat de 5 ani, este pe cale să fie realizat. Șeful APP oferă detalii

missing
06 noiembrie 2019, ora 15:54

Proiectul finanțat cu 110 milioane de euro de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și Banca Europeană de Investiții, pentru  modernizarea „Căilor Ferate”, nu a fost trecut pe linie moartă, afirmă șeful Agenției Proprietății Publice (APP). O parte a proiectului este în derulare, deși realizarea investițiilor a fost tergiversată cu cinci ani.

Eugeniu Moraru, șeful APP, prezent azi la ședința Comisiei parlamentare economie, buget și finanțe a oferit detalii, la solicitarea deputatului socialist Oleg Lipskii.

Calea Ferată are un credit de la BERD. Procentele se plătesc. Locomotivele nu au mai venit. Ei sunt nevoiți să întoarcă creditul, lucrând cu locomotive vechi. Situația se agravează zi cu zi. Sau asta este o escrocherie și niciodată nu o să primească locomotivele”, a întrebat parlamentarul.

Compania din Kazahstan a primit un avans 

Șeful APP a precizat că proiectul este în derulare și „Calea Ferată” urmează să primească locomotive noi în vara anului viitor.

„Nu este un contract mort. Este în executare. Locomotivele sunt în proces de confecționare, la una din uzinele „General Electric” din Kazahstan. Avem asigurări că ele vor fi livrate în iulie 2020. Au fost mai multe probleme la caietul tehnic, care a fost modificat de mai multe ori”, anunță Moraru.

Potrivit acestuia, uzina din Kazahstan a primit și un avans de 30% din costul locomotivelor pe care urmează să le livreze în R. Moldova.

Creditul BERD, accesat 2014

Amintim că BERD a oferit R. Moldova un credit în valoare de 52,5 milioane euro pentru realizarea proiectului de achiziție a unor locomotive noi și restructurarea infrastructurii feroviare. Acordul de împrumut a fost semnat încă în noiembrie 2014 de premierul Iurie Leancă și directorul BERD pentru Transport, Sue Barrett.

În toamna anului 2016, Guvernul a semnat încă un contract de finanțare cu BEI pentru modernizarea infrastructurii Căilor Ferate. BEI a oferit cu împrumut 52,5 milioane euro pentru o perioadă de 15 ani, cu o dobândă de 1,5%. În plus, Uniunea Europeană, prin Fondul de Investiții de Vecinătate, a mai alocat 5 milioane de euro cu titlu de grant pentru „Calea Ferată”, tot pentru modernizare.

11 milioane de lei aruncate în vânt

Un audit realizat anul trecut de Curtea de Conturi la întreprinderea „Calea Ferată” a stabilit că statul a plătit comisioane de circa 560 de mii de euro (aproape 11 milioane de lei), pentru creditele BERD și BEI care nu au fost de fapt valorificate. Proiectul a stat pe linie moartă din 2014.

Atunci, directorul întreprinderii Iurie Topală a spus că a fost tărăgănată licitația pentru desemnarea uzinei care să producă locomotivele ce vor fi utilizate, atât pentru transportul pasagerilor, cât şi al mărfurilor. „Calea Ferată” urmează să achiziționeze 14 locomotive din Kazahstan.

Abonează-te la știri pe e-mail

TV8.md este site-ul de știri din Republica Moldova cu noutăți sociale, politice și economice de ultima oră, meteo astăzi, emisiuni, interviuri și investigații.
TiktokFacebookInstagramYoutubeTelegram

© 2024 TV8.md. Preluarea materialelor publicate pe tv8.md se face doar cu citarea sursei și prin intermediul unui link activ către pagina articolului.

FacebookInstagramYouTubetwittertelegramtelegram