În Japonia cresc în popularitate companiile care îi ajută pe oameni să dispară. A apărut chiar și un nume pentru cei care aleg să dispară: „jouhatsu”, care în japoneză înseamnă „evaporare”, relatează BBC.
„M-am săturat de relațiile cu oamenii. Mi-am luat valiza și am dispărut”, spune Sugimoto, în vârstă de 42 de ani, un japonez care a decis așa pentru că familia se aștepta ca acesta să preia afacerile. Pentru că nu voia să facă asta, a părăsit brusc orașul pentru totdeauna și nu a spus nimănui unde se duce.
Nu e singurul. De la datorii pe care nu le mai pot plăti la căsătorii eșuate, motivele celor care decid să „se evapore” pot varia. Cei mai mulți apelează însă la companii care îi ajută să facă acest pas.
Sunt companii care oferă servicii de „mutare nocturnă”, și care îi ajută pe cei care doresc să dispară discret și să se îndepărteze de viața lor cotidiană. Le oferă chiar și locuri secrete în care să se adăpostească.
Sociologul Hiroki Nakamori cercetează fenomenul „jouhatsu” de mai bine de un deceniu. El spune că termenul a început să fie folosit pentru a descrie persoanele care au decis să dispară în anii ’60. Ratele de divorț sunt foarte mici în Japonia, așa că unii oameni au decis că este mai ușor să-și părăsească partenerii în loc să treacă prin proceduri complicate de divorț.
Nakamori spune că e ușor să dispari în Japonia, țară în care confidențialitatea este protejată cu strașnicie: persoanele dispărute pot scoate bani de la bancomat fără ca acest lucru să-i scoată la lumină, iar membrii familiei lor nu au acces la imagini de pe camerele de supravehgere.