La patru ani de la expirarea termenului când trebuia să fie dată în exploatare o porțiune de drum reabilitat de pe traseul Chișinău-Ungheni, lucrările sunt încă departe de a fi finalizate. Potrivit ministrului Economiei și Infrastructurii, Anatol Usatîi, pe contractul semnat pentru porțiunea de drum Chișinău-Strășeni, până acum, au fost realizate circa 68% din lucrările planificate și indicate în contract.
Actualmente, în ceea ce ține de reparația drumului Chișinău-Ungheni, mai există două tronsoane nefinalizate – Chișinău-Strășeni și Strășeni-Bahmut. „Aici avem întârzieri semnificative și astăzi este o aniversare neplăcută – fix cu patru ani în urmă acest drum trebuia să fie dat în exploatare deoarece, conform contractului semnat, data de terminare a lucrărilor a fost 18 noiembrie 2016”, a menționat Usatîi.
Al doilea contract, cu lungimea de 44 de kilometri, de la sfârșitul orașului Strășeni până în satul Bahmut, este la etapa de încheiere a lucrărilor. „Comisia tehnică deja s-a întrunit. Până la sfârșitul anului, încercăm să dăm în exploatare formal această porțiune de drum”, a concretizat ministrul.
Pe celelalte contracte, ministrul spune că lucrările se desfășoară conform graficelor stabilite.
Astîzi, executivul a aprobat proiectul de lege pentru ratificarea Amendamentului nr.3 la Contractul de finanțare dintre Republica Moldova și Banca Europeană de Investiții, pentru realizarea Proiectului de reabilitare a drumurilor din Republica Moldova. Astfel, acesta va fi prelungit. Scopul este de a valorifica mijloacele financiare disponibile și necesare pentru finanțarea lucrărilor de reconstrucție a două porțiuni de drum de pe tronsonul Chișinău -Ungheni.
Astfel, disponibilitatea creditului a fost extinsă până la 30 noiembrie 2021, iar a lucrărilor de proiect până la 31 decembrie 2022. Valoarea totală a Amendamentului respectiv este de 75 milioane de euro, acordate sub formă de credit.
Precizăm, conform contractelor de realizare a lucrărilor de reabilitare a drumurilor, antreprenorilor li se impun penalităţi pentru întârzierea lucrărilor, în sumă de până la 10% din valoarea contractului. La data de 7 mai 2020 suma penalităţilor constituia cca 2,75 milioane de euro. Aceste resurse financiare vor fi utilizate pentru activităţile proiectului.