Sunau în țări din toată Europa și îi convingeau pe oameni să renunțe la medicamentele prescrise de medici și să cumpere suplimente alimentare. Este vorba de mai mulți operatori moldoveni care activau la un call centru din Chișinău și care făcea parte dintr-o rețea gigantică de escrocherie. Un operator a spus că lor nu li se încheiau contracte de muncă și erau plătiți la negru cu aproximativ 400 de dolari pe lună.
Recorder.ro a reușit să găsească o femeie care a lucrat într-un astfel de call center din Chișinău și care a acceptat să vorbească sub protecția anonimatului.
Pentru sursa citată ea a povestit că pe același etaj cu ea lucrau zeci de operatori care sunau în țări din toată Europa și îi convingeau pe oameni să renunțe la medicamentele prescrise de medici și să cumpere suplimente alimentare.
Femeia a spus că operatorii din Republica Moldova nu sunt folosiți doar pentru România, în funcție de limbile străine pe care le vorbesc, aceștia sunau în Italia, Grecia, Spania sau Portugalia și aplică aceleași rețete de manipulare.
„În call center-urile din Moldova se vând multe produse din plante. Te plătesc în funcție de câți oameni convingi să cumpere, la câți le poți vârî pe gât toate astea”, a povestit femeia la un an după ce și-a dat demisia dintr-un astfel de call center.
A rezistat doar două săptămâni, perioadă în care a trebuit să mintă fără scrupule că suplimentele vindecă orice: hipertensiune, diabet, cistită, reumatism, varice, psoriazis, prostată și multe altele.
„A sunat o doamnă care lua un supliment pentru diabet și a zis că i s-a mărit zahărul din sânge. Atunci mi-am zis: «Doamne ferește, cum să-i mai dau?» Că trebuia să le spunem să renunțe la medicamentele prescrise de doctori și să le ia pe alea de le vindeam noi. Trebuie să mințim, să le spunem că sunt produse în Lituania sau în Germania sau nu știu unde. Aveam totul pe calculator: pe jumătate de ecran vedeam clientul cu numărul de telefon și pe cealaltă jumătate aveam informațiile cu ce trebuia să spunem. Spuneam mereu că e foarte bun”, a explicat femeia, care suna cam 200 de persoane pe zi, majoritatea vârstnici.
„Am zis că nu mă pot juca cu viața cuiva“
Convorbirile sale cu clienții erau ascultate aleatoriu de un supervizor ucrainean. Fiecare echipă avea un coordonator care se asigura că operatorul respectă scriptul.
„Femeia cu diabetul mi-a zis că a cumpărat patru cutii și eu trebuia să-i zic că sunt medic și să-i mai vând încă șase bucăți. Așa e tactica. Doamna plângea, zicea că îi crescuse diabetul. Atunci am zis că nu eu mă pot juca cu viața cuiva, m-am sculat de pe scaun și am plecat. Am vorbit cu ucraineanul că eu nu pot să continui în așa hal. Mi-a zis că ușa e deschisă, că sunt mulți care așteaptă locul meu. Am o prietenă care încă lucrează la ei și spune că au foarte multe comenzi, abia mai fac față”, povestește fosta operatoare.
Proveniența suplimentelor este un mister și pentru cei care lucrează în call center-uri: „Noi nu știam exact de unde vin produsele, știam doar ce ne spunea scriptul și acolo erau numai minciuni”.
Mai jos puteți asculta o convorbire în care un reporter Recorder încearcă să afle de la un operator unde sunt produse suplimentele alimentare.






