Lecțiile online au devenit rutina zilnică pentru majoritatea studenților, atât pentru cei din țară cât și pentru cei de peste hotare. Pe mulți dintre ei pandemia i-a prins acasă și sunt nevoiți să facă față procesului de studiu de la mii de kilometri. Pe alocuri foarte epuizant, tot ei încearcă să rămână motivați și să reușească procesul academic pe care l-au început. Unii se consolează cu adoptarea unui animal de companie, iar alții consideră că natura poate fi o sursă importantă de încărcare cu energie.

Cum se gestionează procesul de învățare online în cadrul universităților de peste hotare?

„Sunt student în anul 3 la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor a universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Facultatea la care îmi fac studiile se descurcă destul de bine la capitolul gestionării procesului de învățare online, astfel că fiecare dintre studenți are șansă de a participa la orele online și de a le recupera în unele cazuri, fiecare dintre noi are acces la informații , ceea ce consider a fi foarte important în această perioada”, mărturisește Mihai Chicu.

Sursă foto: facebook Mihai Chicu

 

Mădălina Jioară, studentă la Universitatea din Maastricht, Facultatea de Psihologie și Neuro-științe, spune că în contextul în care metodele de examinare au devenit mai ușor de a fi fraudate, din cauza faptului că studenții nu sunt monitorizați direct, examenele au devenit mult mai dificile. Timpul de examinare e mai limitat, iar materialul didactic – mai dificil. Totuși, o vede ca pe o măsură coerentă, în contextul în care pe parcursul procesului de predare, profesorii dau dovadă de empatie și înțelegere pentru condițiile actuale ale studenților.

„Sunt student în anul I la Facultatea de Drept din cadrul Universități de Vest din Timișoara. Fiind una dintre cele mai prestigioase universități din România, aceasta are propria sa platformă online, care facilitează procesul academic de la distanță. Consider că, având în vedere timpul limitat de trecere în mediul online, universitatea se descurcă destul de bine în gestionarea acestui proces”, relatează Cătălin Frăsîneanu.

Sursă foto: facebook Cătălin Frăsîneanu

Iuliana Venderev, studentă în ultimul an de licență la Universitatea din Aarhus, Danemarca, spune că profesionalismul și stăruința lectorilor s-a putut observa de la primele cursuri, ceea ce a impresionat-o enorm. Sunt îndemnați să ofere feedback, ca ulterior, profesorii să-și amelioreze modul de predare. Materialele încărcate pe platformele de curs sunt pregătite cu amănunt, au toate pistele pentru a putea beneficia de un studiu calitativ și documentat.  „Aș putea spune că relația profesor-elev este una prietenească, anume din simplul considerent că încercăm să ne ajutăm reciproc”, menționează studenta.

„Învăț Economie, Politică și Studii internaționale BSc la Universitatea Warwick din Marea Britanie. Cred că efortul depus de profesorii și staff-ul din departamentul de economie a fost unul admirabil, dar și foarte „experimental”, întrucât nimeni nu s-a confruntat cu o astfel de criză anterior. Sunt recunoscător că au fost create condiții pentru cei care în continuarea aveau posibilitatea să învețe din campus, amenajându-se spații de învățare cu distanțare socială, norme sanitare și resursele necesare. Mai mult, seminarele au fost astfel distribuite încât oricine să aibă acces la ore online comode indiferent în ce parte a lumii se află, cele tete-a-tete continuându-și parțial cursul”, afirmă Sabin Rufa.

Generația marcată de online

„Voi fi sinceră la capitulul dat, nu a fost ușor. Începutul a fost unul promițător, cu motivația la pachet și sincronizare excelentă. Trebuie însă să mărturisesc că este destul de greu să ții pasul într-un mediu online care este în continuă mișcare. Greu, dar nu imposibil. Lucrul în grup, discuțiile cu colegii, dar și îndemnul unor profesori de a părăsi biroul și de a ne conecta la ore fiind într-un spațiu deschis (curtea casei sau într-un parc), m-au ajutat să trec mai ușor peste ineficacitate”, povestește Iuliana.

Sursă foto: facebook Iuliana Venderev

„Simt că nu e aceeași învățătură cum a fost la facultate, se predă, se învață, dar totuși avem de pierdut multe exemple din viață reală, care ne erau oferite acolo. Acum, deseori, în lipsa timpului trecem doar materialul de bază. Generalizând în cazul multor discipline de studii pot spune că uneori simțim că suntem niște roboți în spatele ecranelor care trebuie să fie capabili să sorteze și memoreze toată acea informație într-un timp foarte scurt”, spune Mihai.

„Opinia mea despre studiile online s-a schimbat cu timpul. Desigur, pe vremea când încă eram elev, această idee de a învăța în confortul casei tale, într-un mediu digitalizat, mi s-a părut cel mai eficient și util mod de a studia. Însă, acum înțeleg că acest mediu online îți îngrădește libertatea de mișcare și socializare. Sunt de părere că și calitatea studiilor, din păcate, a scăzut”, menționează Cătălin.

Sabin consideră că timpul petrecut în fața calculatorului scade din productivitatea sa reală, fiind mult mai eficient într-un cadru de învățământ dinamic și interactiv.

Cum se motivează să rămână focusați zece ore în fața unui calculator?

Studenții din anul întâi sunt dintre cei mai sensibili față de această situație, unii dintre ei nici măcar nu au reușit să ajungă pe campusul universității: „Cred că cea mai mare motivație pentru mine e faptul că nu mi-am văzut încă facultatea”, mărturisește Cătălin, student în anul I.

Unii precizează că îi salvează cafeaua în porții duble și încearcă să se focuseze maxim posibil la cele mai importante și grele discipline, pentru a înțelege cât mai bine materialul. Astfel utilizează mult mai puțin timp la pregătirea pentru teste sau examene.

Iuliana a adoptat un animal de companie: „Am reușit să adopt un pisic în această perioadă, ceea ce a contribuit la bunăstarea condiției mele emoționale”.

Mădălina recomandă fracționarea timpului de studiu: „Pentru fiecare 40 minute de studii (fără acces la telefon), mă răsplătesc cu 10 minute de pauză, dans, rețele sociale. Există și zile când lecțiile online mă obosesc mult. Atunci încerc să nu mă impun. Mă odihnesc și revin în forță”.

Sursă foto: facebook Mădălina Jioara

Cum rămâne cu viața socială?

„Din păcate și viața socială este în mediul online. Cred că singurul plus la un așa tip de socializare e că nu pierzi timpul deplasându-te pentru a te întâlni și vorbi, astfel folosești acest timp studiind și învățând”.

Iuliana încearcă să își echilibreze viața socială și viața academică pentru a nu cădea în extreme și a evita potențialele urmări nefaste.

Mădălina ne spune că este o fire foarte responsabilă și atentă, respectiv ia această pandemie în serios, cu absolut toate măsurile de prevenire. „Totuși, îmi lipsește siguranța de atunci, pe care o prețuiam cu toții atât de puțin. Vreau să cred că vom ieși din criză cu multe lecții învățate…vom privi viața cu alți ochi.”

Dor de viața de dinaintea pandemiei

„Îmi lipsesc OAMENII. Vreau să mă debarasez de teama că pot fi expusă unui pericol de fiecare dată când părăsesc casa. Vreau să-mi trăiesc anii de studenție la maxim”, spune Iuliana. Iar lui Mihai îi lipsesc acele zile când ochii nu îi oboseau atât de mult de la un ecran.

„Niște emoji sau stikere nu compensează deloc licărirea ochilor, sunetul unui râset sau tremurul vocii. Aș putea spune că îmi lipsește și libertatea de a călători fără restricții”, menționează Cătălin.

„Îmi lipsește „siguranța zilei de mâine”. Sper cu toată inima că odată ce acest șoc social se ameliorează, noi vom putea reveni la energia și atmosfera pe care o puteai observa în mulțimea de oameni din Chișinăul de seară, din pub-urile englezești sau holurile universitare”, afirmă Sabin.

Sursă foto: facebook Sabin Rufa

Sfaturi din prima sursă: cum ne reîncărcăm bateriile

Studenții consideră că plimbările la aer curat și cât mai multă mișcare s-ar putea să ne facă bine, iar muzica poate fi și ea o sursă de energie. De asemenea, unii își găsesc energia în pictură sau în pregătirea rețetelor culinare.

Pentru că majoritatea timpului și-l petrec în fața unui dispozitiv, ei recomandă un detox lunar de la rețelele socializare, pentru că statul cu nasul în telefon 24/24 îi consumă foarte mult. Iar cât de clișeu ar putea să sune, aceștia consideră că o carte bună îi ajută întotdeauna să se detașeze și să se recreeze.

Amintim că, în majoritatea țărilor sunt impuse restricții de călătorie și circulare. Din acest motiv, studenții intervievați  își continuă studiile în regim online aflându-se la momentul actual în Republica Moldova.

Regimul online a fost stabilit și în cadrul instituțiilor de învățământ, primar, gimnazial și preuniversitar de pe teritoriul municipiului Chișinău. În alte localități din țara, procesul educațional continuă cu prezență fizică a unui număr de elevi stabilit în baza suprafeței sălii de clase și cu respectarea strictă a normelor sanitare.

Pentru a fi la curent cu cele mai importante știri te așteptăm pe Telegram. Pentru reportaje video și emisiuni ne găsești pe Youtube, pentru fotografii și stories vino pe Instagram, iar pe Tik Tok îți oferim o doză de amuzament


Suntem liberi și scriem pentru tine. Tu meriți! O facem cu pasiune, dedicație și onestitate. Iar pentru a continua, avem nevoie de ajutorul tău!

Susține redacția TV8.md cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon.

Îți mulțumim!