Concursul pentru selectarea administratorului întreprinderii „Calea Ferată din Moldova” este în plină desfășurare. Potrivit informațiilor, pe data de 13 mai curent, a avut loc etapa de preselecție, care prevede verificarea întrunirii cerințelor stabilite pentru participarea la concurs. Astfel, în rezultatul evaluării dosarelor prezentate, au fost admiși pentru etapa a doua a concursului, adică interviul, șapte candidați.
După examinarea dosarelor, la cea de-a doua etapă a fost admis și actualul șef adjunct al Serviciului Relații Internaționale și Protocol al Direcției Strategii și relații Internaționale din cadrul CFM, Nicolae Barbăscumpă, care ocupă funcția respectivă din 2018.
Totodată, la proba interviului va participa și Grigore Condurache. În perioada septembrie 2015 – februarie 2020, acesta a ocupat funcția de vicedirector general responsabil de activitatea comercială la „Calea Ferată”.
La funcția de director general al CFM pretinde și Andrei Damașcan. În prezent, Damașcan activează la Academia de Administrare Publică din Republica Moldova. În perioada, 2017-2019, acesta a ocupat postul de director al filialei din orașul Drochia a întreprinderii „Moldovatransgaz”.
Și consilierul prim-ministrului în domeniul transporturilor și infrastructurii, Oleg Tofilat, a ajuns la cea de-a doua etapă a concursului pentru ocuparea funcției de director general al CFM.
La proba interviului va participa și Raisa Oboroc, șefă a Serviciului Juridic din cadrul întreprinderii „Calea Ferată.
S-a înscris în cursă și Vladislav Fateev, care în perioada septembrie 2019 – septembrie 2020, a fost reprezentant al Corporației Ucrainene de Stat pentru construcții în transport.
În cadrul probei interviu va participa și Emil Fiodorov, care din 2016 și până în prezent ocupă funcția de șef al Secției Consumuri Energie Electrică, Termică și alte Resurse Naturale din cadrul CFM.
Inițial, la concursul pentru ocuparea funcției de director general s-au înscris nouă candidați.
Candidatul, selectat de Consiliu, în baza concursului, va încheia Contractul de individual de muncă cu Fondatorul pentru o perioadă de până la cinci ani. În prezent, interimatul funcției de director general al CFM îl ocupă Andrian Onceanu.
Întreprinderea „calea Ferată” se confruntă cu probleme majore de mai mulți ani. În aceste condiții, la Parlament a fost creată o comisiei de anchetă, care a scos la iveală că Calea Ferată a Moldovei (CFM) a fost delapidată în ultimul deceniu de peste 1,5 miliarde de lei. Întreprinderea se află acum în prag de faliment.
„Prejudiciile din cauza utilizării ineficiente a combustibilului doar în doi ani se ridică la 23 de milioane de lei. Din cauza obiectelor nefinisate compania a pierdut 64 de milioane de lei. Lucrările lăsate de izbeliște pe tronsonul de cale ferată Cahul-Giugiulești au adus pierderi de 502 milioane de lei. Cheltuieli neîntemeiate – 20 de milioane de lei; casări dubioase – 1,5 milioane de lei de lei; cazuri de administrare eficientă – 59 de milioane de lei; contracte dubioase – prejudicii de 25 de milioane de lei, transport fără bilete – peste 132 de milioane de lei. De asemenea, CFM a trebuit să achite diferite penalități de 10,5 milioane de lei”, se arata în raportul comisiei.
Muncitorii se plâng că nu primesc salarii de luni întrengi. Anterior, angajații Întreprinderii de Stat Calea Ferată a Moldovei au protestat în fața instituției, a Parlamentului, la Guvern dar și la Președinție. Atunci, muncitorii au cerut să le fie achitate salariile care întârziau de mai bine de trei luni. Subiectul datoriilor de la CFM a fost discutat și la Consiliul Suprem de Securitate.