În ediția de săptămâna trecută a Cutiei NEGRE PLUS vă spuneam despre un atac dur la adresa TV8 și a conducerii instituției lansat de mai multe persoane dubioase, portaluri de știri și armate de trolli. Atacul realizat prin mai multe informații mincinoase și denigratoare pare să aibă un centru comun de coordonare. Săptămâna trecută v-am prezentat o investigație despre unul dintre protagoniștii acestui atac – fostul deputat român, condamnat penal la București, și care se ascunde la Chișinău de pușcărie, Cristian Rizea.

Astăzi vă prezentăm o nouă anchetă despre un alt politician implicat în denigrarea TV8 – președintele AUR în Moldova, Vlad Bilețchi. Vedeți în investigația ce urmează ce legături există între acesta și controversatul businessman Veaceslav Platon.

Vlad Bilețchi a devenit cunoscut opiniei publice de prin 2014, după ce a fondat  Asociația Obștească „UNIREA – ODIP”, ce promova intens ideea unionismului.

În perioada guvernării lui Vlad Plahotniuc, asociația a devenit deosebit de vocală și vizibilă, desfășurând mai multe acțiuni de protest și activități de renovare a unor monumente istorice și a cimitirului ostașilor români din Chișinău. În aproape toate aceste acțiuni, „UNIREA- ODIP ” a fost susținută de o altă asociație a combatanților „Credință Patriei”, condusă de fostul viceministru de interne Ghenadie Cosovan, văzut drept o persoană loială guvernării democratice de atunci.

Bilețchi s-a lansat în politică la 25 de ani. La alegerile parlamentare din 2019 s-a regăsit pe lista Partidului Liberal, dar nu a ajuns în fotoliul de deputat.

În următorul an, tânărul politician a aderat la Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) din România, iar ulterior a fost desemnat lider al formațiunii AUR în R. Moldova și a condus blocul electoral unionist AUR la parlamentarele din vară.

În campania electorală, AUR a fost acuzat că are interese obscure în R. Moldova, iar despre Vlad Bilețchi se vorbea că ar avea un rol similar cu cel jucat în trecut de Iurie Roșca, cel care a compromis mișcarea de renaștere națională.

Vreau să vă aduc aminte ușurința cu care reprezentanții socialiștilor în CEC au încalcat legea electorala si au inregisrat un bloc camuflat AUR care urma să aibă un alt procentaj electoral. Uitați-vă la omniprezența acestui partid pe canalele holdingului, uitati-va insistența Sputnikului rusesc care promovează imaginea AUR-ului. AUR-ul  venit aici pentru a compromite unionismul, pe cei care gândesc si simt românește și pentru a proiecta pe viitor o destabilizare a R. Moldova și a Romaniei în totalitate”, a declarat președintele PUN, Octavian Țîcu.

În ultima campanie electorală, acțiunile partidului AUR au fost intr-adevăr intens mediatizate de principalul canal de propagandă al Rusiei, portalul Sputnik. Acesta a publicat zeci de știri în care membrii AUR erau tratați fie în context pozitiv, fie în context neutru.

În plină campanie electorală, presa a descoperit că Vlad Bilețchi ar fi fiul unui controversat om de afaceri, apropiat lui Veaceslav Platon, pe nume Ruslan Doboș. Bărbatul a fostul vicedirector financiar al companiei de asigurări „Asito”. Iar anul trecut, după ce Platon a preluat controlul asupra Moldasig, Doboș a fost văzut de mai multe ori în incinta companiei de asigurări, fiind prezentat colectivului drept director financiar, chiar dacă oficial nu a deținut această funcție.

Ruslan Doboș a fost condamnat în 2017 la 12 ani de închisoare pentru delapidarea averii străine și spălare de bani, dar în 2018 a fost eliberat din închisoare, după ce i-a fost redusă pedeapsa. Ulterior s-a aflat că fosta procuroră anticorupție Adriana Bețișor este bănuită de faptul că ar fi luat mită 50 de mii de euro de la Doboș, pentru a-i recalifica acțiunile și a-și retrage acuzațiile în dosarul aflat atunci pe rol la Curtea de Apel Chișinău. Recent, acest dosar în privința Adrianei Bețișor a fost transmis în judecată.

Bețișor respinge acuzațiile.

„Acest dosar făcătură e o răzbunare curată, sprijinită și încurajată de însuși procurorul general. Prin fabricarea acestui dosar, care are la bază doar declarațiile unui personaj din anturajul lui Veaceslav Platon și care sunt vădit calomnioase și false, se urmărește izolarea mea, pentru a nu mi se permite dezvăluirea ilegalităților, făcute de procuratură. Toată aceasta grabă este ghidată de necesitatea de a-l scoate basma curată pe Platon de pe toate dosarele care au mai rămas la procuratură, îndeosebi de pe cele legate de companiile de asigurări. Pe ultima suta de metri, mi-a fost înlăturat total ilegal avocatul, pentru ca sa fie posibila expedierea, cât mai urgentă, a dosarului în judecată și obținerea unei sentințe de condamnare, prin folosirea martorilor falși care sunt oamenii lui Platon precum Doboș, Luchian etc. și care la moment lucrează in interesele acestuia”, a comunicat Adriana Bețișor pentru Ziarul de Gardă.

La dezbaterile electorale de la TV8, Vlad Bilețchi a negat că Ruslan Doboș i-ar fi tată biologic și a calificat informația ca fiind denigratoare.

Bilețchi a refuzat să spună cine este tatăl său și a dat asigurări că după alegeri va prezenta probe că informația lansată în spațiul public este un fals și îi va acționa în judecată pe cei care l-au distribuit, lucru care nu s-a mai întâmplat.

Un extras de la Cadastru, făcut public de Ziarul de Gardă, arată însă că Vlad Bilețchi este totuși fiul controversatului om de afaceri, iar anterior, tânărul politician a purtat numele de Vladimir Doboș. La începutul anilor 2000, acesta, împreună cu părinții săi, Elena și cu Ruslan Doboș, au avut viza de reședință într-un apartament din sectorul Botanica al capitalei. Datele din document cu privire la anul nașterii lui Vladimir Doboș coincid cu cele ale lui Vlad Bilețchi.

Cutia Neagră PLUS l-a contactat repetat pe Vlad Bilețchi pentru a-l întreba despre tatăl său, dar președintele AUR din Republica Moldova din nou a respins că ar fi fiul controversatului om de afaceri, apropiat lui Veaceslav Platon.

– Nu există nici o relație. Tot ce s-a spus în campania electorală sunt falsuri.

– Dar dvs cunoașteți că dumnealui lucrează în companiile lui Veaceslav Platon?

– Idee nu am cu ce se ocupă omul la care dvs vă referiți. Și nici nu mă interesează acest lucru.

Vlad Bilețchi neagă categoric că ar avea vreo legătură cu Veaceslav Platon. Cu toate acestea, informațiile obținute de Cutia Neagră arată că experții din România care au venit la Chișinău în cadrul campaniei electorale pentru alegerile anticipate din această vară pentru a ajuta echipa AUR s-ar fi cazat în apartamente care aparțin mamei lui Veaceslav Platon, Maria Uzun. Microbuzul cu care se deplasau colegii din România ai lui Vlad Bilețchi a fost observat de mai multe ori la scara blocului de pe str. Decebal unde erau cazați aceștia. Bilețchi afirmă că nu cunoaște unde erau cazați colegii săi din România.

„- Idee nu am. Ei și-au închiriat câteva apartamente în Chișinău. O săptămână au stat la Ciocana, o săptămână la Botanica și o săptămână în Centru. Nu în locații de lux.

– Cunoșteați că ei au stat cazați în apartamentele deținute de mama lui Veaceslav Platon.

– Serios? Mama lui Veaceslav Platon are apartamente în Chișinău? Colegii mei au stat în apartamentele lui Veaceslav Platon?

– Vă întreb pe dvs.

– Eu prima dată aud despre așa ceva. Nu cred. NU cred că colegii mei au închiriat apartamente de la mama lui Veaceslav Platon

În 2016, Veaceslav Platon a scandalizat opinia publică după ce a declarat în cadru unui interviu pentru Ziarul de Gardă că se declară unionist.

„Hai­deți să ana­li­zăm. Toți vor în UE. Toți vor să tră­i­ască bine. Dar Uni­rea cu Româ­nia sub formă de fede­ra­ție sau sub formă de trans­fer a unor anu­mite împu­ter­ni­ciri, astăzi este cea mai rapidă cale ca R. Mol­dova să-și îmbu­nă­tă­țească viața. Hai­deți să vedem câți copii mor astăzi din cauza fap­tu­lui că nu pri­mesc aju­tor medi­cal cali­fi­cat? Soco­tiți câți oameni mor din cauza sără­ciei. Dacă putem să-i sal­văm prin acțiuni con­crete rapide, oare nu tre­buie să între­prin­dem aceste acțiuni?”, a declarant Veaceslav Platon

Ulterior Platon nu a mai revenit la dezideratul unirii.

În campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din vară, Platon a fost surprins de jurnaliști la un protest organizat în fața Comisiei Electorale Centrale, discutând cu unul dintre liderii AUR din Moldova, Dorin Chirtoacă.

Atunci, prezența controversatului businessman a provocat nemulțumire din partea mai multor protestatari care l-au somat să plece.

Public, despre Platon, Biletchi a vorbit mereu critic, acuzându-l de mai multe infracțiuni, dar niciodată nu a fost atacat în judecată de controversatul om de afaceri.

De la liderul AUR, Vlad Bilețchi vom trece la câteva siteuri asociate unioniștilor din R. Moldova, 10tv și timpul.md. Aceste publicații au tirajat mai multe știri false despre tv8 și angajații televiziunii, citând fie postările lui Bilețchi, fie ale lui Rizea. Culmea este că deși rețelele de socializare au fost inundate cu astfel de știri postate de cele două instituții de presă, pe siteurile 10tv și timpul.md, nu am găsit nici măcar o știre despre tv8 sau oamenii televiziunii.

Scandalul apărut în jurul TV8 a fost alimentat de câteva instituții media care au publicat constant informații denigratoare despre fețele televiziunii. Prin intermediul paginei de Facebook a canalului 10TV au fost distribuite numeroase articole, fotografii și videouri calomnioase, inclusiv toate filmulețele realizate de Vlad Bilețchi. Materialele nu se regăsesc pe site-ul oficial al televiziunii 10tv.md. Au fost aruncate doar pe retelele de socializare, unde nu există nicio reglementare. În așa fel, instituția media s-a asigurat că nu va fi penalizată de Consiliul de presă.

„Noi avem în Republica Moldova mai multe așa-zise instituții media, pentru că există un asemenea fenomen și există un conținut care nu este plasat pe siteul oficial și oarecum pot urma consecințe, iar pe conturile de pe rețelele sociale se publică tot felul de mizerii și atacuri care ulterior, în unele cazuri, sunt chiar șterse foarte rapid, demonstrează că aceste pseudo instituții media nu sunt decât instrumente în mâinile unor persoane și grupuri de interese, poate politicieni sau foști politicieni. Este absolut nonprofesionist să publici conținut diferit pe diferite resurze ale redacției, folisindu-te de posibilitatea de a nu fi acționat în judecată”, a punctat director executiv API, Petru Macovei.

În perioada guvernării democrate, despre 10TV se vorbea că ar face parte din holdingul lui Plahotniuc. În toamna anului  2018, în interiorul instituției a avut loc un mare scandal. Șapte oameni și-au dat demisia după cenzurarea unei știri cu declarația unui europarlamentar german care critica dur regimul Plahotniuc-Dodon, în contextul expulzării celor 7 cetățeni turci. Jurnaliștii au anunțat public atunci că părăsesc 10TV, pentru că nu vor să activeze la o televiziune unde există cenzură și se interzice critica vreunui partid sau politician.

Postul de televiziune 10 tv este fondat de publicatia periodica Timpul de dimineață, care aparține jurnalistului Silviu Tănase.

Pentru a fi la curent cu cele mai importante știri te așteptăm pe Telegram. Pentru reportaje video și emisiuni ne găsești pe Youtube, pentru fotografii și stories vino pe Instagram, iar pe Tik Tok îți oferim o doză de amuzament


Suntem liberi și scriem pentru tine. Tu meriți! O facem cu pasiune, dedicație și onestitate. Iar pentru a continua, avem nevoie de ajutorul tău!

Susține redacția TV8.md cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon.

Îți mulțumim!