Un proiect din Republica Moldova a ajuns pe harta startup-urilor europene. Cu doar câțiva ani în urmă, Mihail Cernei a creat Qoobus, o rețea socială pentru piața operatorilor de logistică – transportatori și expeditori de marfă. În prezent, 17 mii de companii din Europa de Est beneficiază de serviciile acestei rețele. În plină pandemie, acest startup a reușit să obțină investiții de 500 mii de euro de la un investitor ceh. Proiectul urmează să-și extindă harta activității și să atragă cea de-a doua rundă a investițiilor.

Uber pentru logistică: Cum a apărut ideea startup-ului

Lucrările pentru crearea platformei Qoobus au fost inițiate în anul 2015. Businessmanul Mihail Cernei, fondatorul Qoobus , înțelegea de pe atunci, ce se întâmplă în domeniul transporturilor.

„Dintr-o parte, această afacere ar putea să pară plictisitoare și neinteresantă, însă logistica este o afacere extraordinară și dinamică. Până în prezent, acest business funcționează la telefon și prin intermediul anunțurilor”, susține Mihail Cernei.

Cu toată dorința de a lucra „ca pe vremuri”, această industrie are o cifră de afaceri enormă. Businessmanul precizează că numai în Europa, logistica transporturilor generează o cifră de afaceri de 335 miliarde de euro, din care 77% revin transportului auto.

La „celălalt capăt al firului”, atât transportatorii, cât și expeditorii de marfă se confruntă cu unele și aceleași probleme. Companiile care trebuie să expedieze mărfuri în regim de urgență nu pot găsi întotdeauna un transportator, iar companiile transportatoare – să găsească marfă, la rândul lor.

În acest lanț mai sunt și expeditorii. Mihail Cernei menționează că aceștia sunt intermediarii care găsesc un șofer de curse lungi disponibil sau o firmă care are nevoie să expedieze marfă și îi interconectează, rezervându-și un anumit procent.

„În același timp, se întâmplă uneori că sunt trei sau cinci astfel de intermediari [pentru o rută] și șoferul de curse lungi primește cu mult mai puțin decât plătește expeditorul în realitate. Și toate acestea funcționează în regim manual. Noi am decis, de fapt, să digitalizăm această ramură”, susține antreprenorul.

Un exemplu clasic de astfel de transformări îl constituie serviciile de taxi, mai spune Cernei. Pasagerii au încetat să mai contacteze dispeceratele, iar taximetriștii – să mai ia pasageri din stradă. În acest caz, aplicația mobilă are rolul de intermediar.

„Ce-i drept, acest lucru a provocat o revoluție pe piața taxiurilor, pe când în SUA, orice conducător auto care are un automobil poate să lucreze ca taximetrist. Noi, însă, nu voiam să schimbăm piața. Noi am contribuit la faptul ca evoluția să aibă loc și am digitalizat procesele, pentru ca acestea să funcționeze și mai bine”, menționează șeful de la Qoobus. Astfel, a început istoria „Uber pentru transportul mărfurilor”.

Big Data în transporturi: Cum funcționează

În anul 2017, echipa Qoobus a creat MVP sau „produs minim viabil” – prima variantă funcțională a plaftormei cu funcții de bază. Panoul de informații era atunci singurul concurent de pe piața din Moldova. Însă Mihail Cernei a mizat din start că „va acoperi” nu numai Moldova. El a decis să creeze o rețea socială internațională de transporturi deplină, în care utilizatorii ar putea să obțină acorduri și să încheie tranzacții.

Funcționalitatea de bază a rețelei sociale este simplă. Compania transportatoare (sau șoferul de curse lungi) își plasează oferta în care indică, în ce oraș și când vor fi mașini și câtă marfă pot transporta acestea. Apoi toate companiile care au marfă în orașul respectiv sunt informate și pot contacta transportatorul.

Particularitatea platformei Qoobus constă în faptul că aceasta utilizează Big Data și algoritmi de învățare automată. Îndată ce utilizatorul plasează o cerere, algoritmul îi propune imediat câteva opțiuni: expediază aceste date transportatorilor sau expeditorilor de marfă, contribuie la identificarea partenerilor în regiune și oferă o analiză calitativă despre partenerul potențial.

Înainte de a-i încredința marfa, compania care caută un șofer de curse lungi poate să vizualizeze profilul complet al companiei transportatoare. Să afle, cine este fondatorul, câte automobile are în parcul auto, care sunt cifrele de afaceri și profitul, cauzele lor judiciare și în ce țări există autorizații pentru transport.

Și expeditorii care au rolul de intermediari în modelul clasic pot utiliza platforma Qoobus. Doar că aceștia sunt verificați și mai minuțios.

„Noi am testat un model care ar funcționa fără ei, dar atunci, transportatorii ar majora brusc tarifele pentru serviciile lor și și-ar pierde clienții. Atunci am înțeles că într-o anumită măsură, ei modelează piața: nu-i permit să oscileze dintr-o extremitate în alta. În același timp, nu-i permitem expeditorului să inunde piața cu spam-uri și verificăm minuțios toate ofertele acestuia”, subliniază fondatorul startup-ului.

Investiții de 500 mii de euro în toiul pandemiei. Cum a fost remarcat acest proiect în Europa

În prezent, această companie continuă să se dezvolte rapid. Anul trecut, în toiul lockdown-ului și al pandemiei, compania a reușit să obțină investiții de 500 mii de euro de la un investitor ceh. Mihail Cernei spune că a participat la acceleratorul StartupYard din Cehia și că nu a avut așteptări prea mari. Proiectul său însă a trecut de etapa preliminară la care au participat 700 de startup-uri.

„Nu pot dezvălui numele investitorului, dar este o companie foarte cunoscută și acest lucru demonstrează încrederea față de noi. 99% din strartup-urile din Europa de Est nu pot obține investiții. Iar noi le-am obținut, și chiar în pandemie. Mai  târziu, preconizăm să primim a doua rundă a investițiilor, dar pentru o sumă mult mai mare deja”, ne mai spune businessmanul.

Marii operatori aleg Qoobus. Încotro se îndreaptă Qoobus

Astăzi, rețeaua socială Qoobus include 17 mii de companii, iar această platformă a devenit cea mai populară în domeniul logisticii în Ucraina, Belarus, Lituania, Letonia, Estonia și Kazahstan și intenționează să-și extindă prezența. Intrarea pe deplin pe piața din Moldova s-a dovedit a fi mai dificilă: în continuare, companiile locale sunt sceptice în fața noilor softuri. Totodată, nu oricine se poate înregistra pe această platformă: toate înregistrările sunt aprobate manual de angajații Qoobus.

„Noi verificăm actele de înregistrare ale tuturor participanților. Și transportatorii din Moldova au fost la început neîncrezători față de această idee – nu voiau să transmită actele justificative”, menționează fondatorul Qoobus.

Platforma Qoobus nu are venituri din tranzacțiile pe care le încheie operatorii de pe piață. Înregistrarea pe această rețea socială, la fel ca și plasarea anunțurilor și găsirea noilor parteneri este gratuită. Utilizatorii pot să obțină o analiză mult mai profundă a potențialului partener, să aibă acces la „hărțile fierbinți” și să afle, unde se află cei mai mulți transportatori și și cele mai multe mărfuri pregătite pentru a fi expediate pentru anumite tipuri de abonamente lunare.

Mihail Cernei nu are de gând să se oprească aici. Cu o echipă de oameni motivați, vrea să-și extindă proiectul. Businessmanul mai susține că acum crește deja volumul de transportului de mărfuri din Belarus și Ucraina în Moldova și România.

„Prin urmare, Moldova și România sunt următoarele noastre obiective de acoperire a pieței est-europene. După aceasta, vom merge mai departe”, concluzionează businessmanul.

Pentru a fi la curent cu cele mai importante știri te așteptăm pe Telegram. Pentru reportaje video și emisiuni ne găsești pe Youtube, pentru fotografii și stories vino pe Instagram, iar pe Tik Tok îți oferim o doză de amuzament


Suntem liberi și scriem pentru tine. Tu meriți! O facem cu pasiune, dedicație și onestitate. Iar pentru a continua, avem nevoie de ajutorul tău!

Susține redacția TV8.md cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon.

Îți mulțumim!