Deși a fost frezat deja de mai multe ori, asfaltul de pe bulevardul Ștefan cel Mare, care a costat municipalitatea câteva milioane de euro, continuă să se deniveleze sub greutatea troleibuzelor și autobuzelor care circulă pe acolo. Oamenii sunt de părere că lucrările au fost făcute necalitativ și că autoritățile locale ar trebui să verifice mai minuțios agenții economici care se apucă de reparația drumurilor. Fiind solicitat pentru un comentariu, șeful Direcției Transport ne-a spus că au fost identificate trei soluții, iar cea mai bună, care va fi selectată, va trebui să fie aprobată de CMC.
Lângă această stație de așteptare a transportului public, sub greutatea unităților de transport, asfaltul, practic, a astupat bordura. Se întâmplă nu doar din cauza caniculei, dar și a lucrărilor făcute de mântuială, sunt de părere trecătorii:
„Eu, într-o dimineață, nu am observat și am alunecat. E demult timp, încă de când au fost căldurile cele mari...”
„ Numai noi, la moldoveni poți așa ceva să vezi. Nu se face calitativ. Acasă, când faci reparație ne străduim, dar aici, mai pun banii pe alăturea.Asta e toată problema. Unde nu te întorci, care drum n-a fost reparat, mult timp nu trece și iată așa găsești...”
Reabilitarea bulevardului central a început în 2016 și s-a încheiat doi ani mai târziu. Oamenii spun că problema denivelărilor nu a apărut acum, la patru ani distanță, ci mult mai devreme, prin 2020.
Cert este că denivelări mai mici sunt pe întregul bulevard Ștefan cel Mare, iar până acum Primăria doar a frezat asfaltul ridicat. Anul trecut au fost reabilitate și gurile de captare a apei pluviale, care se prăvăleau:
„În primul rând, substratul nu a fost făcut corect. În al doilea rând, este așa un termen, asfalt-beton. În acest caz, a fost încălcată tehnologia de pregătire a acestuia, dar și de așternere. Vă zic ca un constructor cu un stagiu de 40 de ani”.
„Sunt specialiștii care ar trebui să ia totul în considerație. Timpul, materialele și vremea, pentru că s-a schimbat clima”.
Bulevardul Ștefan cel Mare a început să fie reparat în cadrul unui proiect de reabilitare a trei străzi centrale. Valoare proiectului a fost de aproximativ 11,5 milioane de euro, bani împrumutați de la BERD și BEI. Lucrările au fost realizate de o companie română, care urma să restabilească toate neconformitățile sau mai exact, porțiunile unde asfaltul nou s-a deformat. Astăzi, șeful Direcției Transport ne-a spus că firma a intrat în insolvabilitate, iar pentru că defecțiunile nu au fost înlăturate, Primăria a încasat din conturile companiei din România aproximativ 680 de mii de euro.
„Aceste recomandări sunt frezarea stratului de uzură, dar există riscul ca să cedeze stratul de egalizare. O altă propunere este frezarea statului de uzură și a celui de egalizare. Iar a treia propunere este frezarea ambelor straturi și restabilirea într-un strat din beton”, a declarat șeful Direcției Transport, Vitalie Mihalache.
Cel mai mult este afectată banda dedicată transportului public, deoarece un troleibuz încărcat cu pasageri cântărește cel puțin 30 de tone. Potrivit lui Vitalie Mihalache, ultima expertiză a arătat că, atunci când strada a fost reabilitată, s-a deviat și de la compoziția obișnuita a asfaltului. Acum, una dintre cele trei propuneri de remediere a situației, urmează să treacă de votul CMC.
Șeful Direcției Transport nu a putut să numească o sumă exactă a lucrărilor, motivând că scumpirile de pe piața construcțiilor continuă. De asemenea, Mihalache nu știe nici când ar putea începe lucrările.