Numeroasele alerte false cu bombă de la Aeroportul Internațional Chișinău afectează activitatea companiilor aeriene și liniștea pasagerilor, care trebuie să aștepte ore în șir, până se fac toate verificările necesare. Zborurile sunt date peste cap, iar din cauza întârzierilor, companiile avia plătesc despăgubiri și penalități de sute de mii de euro.
Aeroportul Internațional Chișinău, care și ieri ziua a fost ținta alertelor false cu bombă, nu a avut liniște nici noaptea. În jurul orei 23.00, în timp ce în interior erau zeci de oameni care urmau să decoleze, a fost o nouă comunicare despre minarea clădirii. Pasagerii au fost scoși fie pe pistele de aterizare, fie în curtea aeroportului, mai aproape de zona parcării. Iată câteva înregistrări video trimise redacției TV8 de oamenii care se aflau acolo.
A fost a treia alertă într-o singură zi. Toate acestea perturbează enorm activitatea aeroportului, spun responsabilii, care deja s-au săturat să iasă din clădire de câteva ori pe zi. Iar cea mai mare problemă este că, odată cu asta, se oprește și munca.
„În momentul în care este primită alerta sunt informate și organele de anchetă responsabile. Oamenii sunt evacuați și sunt efectuate verificările. Toate aceste lucruri durează o oră sau poate chiar și două sau mai mult, în funcție de numărul de pasageri, pentru că toată lumea trebuie să fie evacuată”, a declarat purtătoarea de cuvânt, Aeroportul Internațional Chișinău, Rodia Rusu-Eșanu.
Sunt afectate de aceste alerte și companiile aeriene. Asta fiindcă fiecare zbor are un anumit program, iar atunci când se întâmplă o abatere, celelalte aeroporturi trebuie să-și revadă posibilitatea de aterizare. Am vrut să discutăm la cameră și cu responsabilii de la AirMoldova, dar purtătoarea de cuvânt a instituției ne-a spus că tot personalul este ocupat și ne-a îndemnat să ne conducem de comunicatul de presă, în care se spun următoarele:
„Alertele zilnice, consecutive, rețin aeronavele la sol cu peste 4-6 ore, fapt ce împiedică deservirea curselor. Mai mult decât atât, aeroporturile de destinație refuză să accepte aterizarea aeronavelor noastre în afara orarului stabilit. Anularea și reținerea zborurilor nu este o măsură acceptată de companie, ci este o consecință inevitabilă a terorizării la care suntem supuși în ultimele săptămâni.”
Se arată în mesajul companiei avia. Totodată, fiecare minut în care aeronavele stau la sol costă suplimentar. Din prima zi, când s-a anunțat prima alertă cu bombă la aeroport, firmele aeriene au avut de pierdut zeci sau chiar sute de mii de euro.
„Până în prezent, pierderile pentru companie depășesc 500 de mii de euro. Fiecare zbor anulat costă compania minim 70-80 de mii de euro. Această sumă include rambursările și asistența pasagerilor. Fiecare oră de întârziere costă cel puțin 3 mii de euro. Totuși, nu vorbim doar de pierderi financiare, dar și de imagine”, a menționat managerul marketing Fly One, Cristina Dănilă.
În cazul în care se anunță o alertă, atunci când un avion trebuie să aterizeze, pentru securitate, acesta poate fi redirecționată către aeroporturile de revervă de la Iași sau București. Totuși, până acum nu fost astfel de cazuri. S-a întâmplat, însă, ca pasagerii care așteaptă decolarea să fie debarcați, verificați și îmbarcați din nou.
„Mizăm pe înțelegerea pasagerilor, în această situație. Înțelegem că ei sunt supărați, enervați și stresați din cauza că le sunt reținute sau anulate zborurile. În mare parte, acest lucru nu depinde de aeroport și companiile aeriene”, a declarat purtătoarea de cuvânt, Aeroportul Internațional Chișinău, Rodia Rusu-Eșanu.
În total, până astăzi, la Aeroportul Internațional Chișinău au fost înregistrate 17 alerte false cu bombă. Între timp, oamenii legii au anunțat, marți, că au identificat pe unul dintre autorii mesajelor despre alertele cu bombă. Asta pentru că apelurile au fost făcute de individ din țara noastră. Acum acesta este cercetat penal.
Chiar și așa, comunicările de acest gen nu au contenit, iar autorii alertelor cu bombă false, anunțate prin email, nu au fost identificați, deocamdată. Investigațiile durează, deoarece mesajele au fost expediate de peste hotare. Pentru a identifica făptașii, la cercetarea cazurilor au fost implicate și unele instituții internaționale de drept.