Bună, prieteni! Haideți să vorbim Verde-n ochi despre banii publici cheltuiți pentru cea mai scumpă televiziune din R. Moldova și o inițiativă legislativă care poate afecta o piață mediatică și așa șubredă. Cu șase luni înainte de a-și încheia mandatele în Parlament, doi deputați PAS, nu prea vizibili în această Legislatură, au decis să iasă cu o inițiativă care a scandalizat opinia publică. Cei doi au propus crearea unui nou post public de televiziune, Moldova 3, dedicat exclusiv vorbitorilor de limbă rusă.
Nu mă voi opri aici la a dezbate necesitatea conținutului de limbă rusă în grila de emisie a unui post public de televiziune. TV8, din prima zi de la fondare, și-a dedicat un sfert din programele proprii producției de știri și emisiuni în rusă. Asta înseamnă echipe separate și costuri mai mari, dar și siguranța că mesajele noastre despre valorile pro-europene ajung și la publicul vorbitor de limbă rusă, mai vulnerabil la propaganda rusească.
Ceea ce mă preocupă în calitate jurnalist de investigație și cetățean al R. Moldova, plătitor de impozite și taxe la stat, este eficiența cheltuirii banilor publici. Ani la rând, din bugetul de stat se alocă sute de milioane de lei pentru întreținerea posturilor publice de televiziune și radio. Bugetul anual al Moldova1 este mai mare decât bugetele tuturor televiziunilor private din țară. Numai anul trecut, Teleradio Moldova a încasat de la buget 182 de milioane de lei. Spre comparație, bugetul anual al unui post de televiziune privat, care produce un volum similar de produs local, cu audiențe chiar mai bune, este de circa 45 de milioane de lei. Astăzi, TRM este ca o bijuterie de lux, pe mâna unui sărman care abia de se descurca de la o lună la alta.
Am analizat zeci de rapoarte de activitate ale radiodifuzorului public pentru a înțelege ce produce din banii primiți fără niciun efort de la buget. Spre marea mea surprindere, am descoperit că, în ultimii patru ani, pe măsură ce au crescut bugetele de la stat, Moldova 1 și-a redus volumul de produs propriu creat, cu tocmai 1000 de ore pe an. Altfel spus, în timp ce bugetul postului public de televiziune a crescut din 2021 până în 2024 cu peste 50 de milioane, instituția a produs cu o treime mai puține știri și emisiuni. În schimb, și-a umplut grila de emisie cu seriale și melodrame străine, prețul cărora este usturător.
Astăzi, în orele de aur, când majoritatea telespectatorilor țării stau în fața televizoarelor, postul public ne arată seriale. Televiziunile private precum TV8, Jurnal TV sau PRO TV, sunt cele care difuzează știri și emisiuni. Anume aceste televiziuni sunt cele de la care ați aflat ce se întâmpla în iunie 2019, când Plahotniuc a pierdut puterea. Noi am fost cei care, în primele două săptămâni de la războiul de invazie al Rusiei in Ucraina, v-am informat non-stop despre ce se întâmplă în țara vecină. Am trimis echipe de jurnaliști pe front. Audiențele din ultimii zecea ani arată că în zilele alegerilor, a evenimentelor importante pentru țară, cetățenii R. Moldova preferă să privească posturile independente de televiziune și nu pe cel public, plătit din banii noștri.
Să revenim la inițiativa celor doi deputați PAS. Cel mai grav lucru este că Natalia Davidovici și Eugen Sinchevici își propun să introducă o excepție nemaiauzită pentru noul post public de televiziune. Astfel, cu derogare de la lege, acest post TV nu va avea obligația să creeze conținut în limba română. Cum justifică autorii asta?
Evident această prevedere este neconstituțională și creează condiții privilegiate pentru un singur post de televiziune. Și pentru a-și desăvârși proiectul legislativ, autorii au anunțat că nu doar vor aloca bani în plus de la buget pentru crearea noului post TV, dar vor și permite accesul nelimitat al acestuia la piața de publicitate. Apropo, nicio televiziune publică din lume nu are acces nelimitat la piața de publicitate. Acesta tot e un know-how moldovenesc.
Sunt sigură că dna Davidovici și dl Sinchevici nu cunosc, dar bugetul anual de publicitate din R. Moldova este astăzi de cam 7 milioane de euro. Într-o descreștere cu două milioane de euro, în ultimii patru ani, de când domniile lor sunt deputați. Pentru acești bani, deja se bat 20 de televiziuni private și cele două publice admise anterior contrar normelor concurențiale. 7 milioane de euro, stimați deputați, este mai puțin decât îi oferiți dvs. anual doar radiodifuzorului public, fără a ține cont de performanțele pe care le înregistrează. Să permiți celor cu sacul de bani de la buget să se înfrupte și din banii de pe piața liberă e cinic și nesimțit.
În ultimii 4 ani, guvernare a adoptat mai multe decizii care au afectat grav piața de publicitate, sursa principală de venit pentru o mass-media independentă. Deciziile de cheltuire a banilor publici nu se iau peste noapte și fără lungi consultări publice. În ultimii 3 ani, în R. Moldova au fost lansate 7 noi posturi TV de limbă rusă. Vă întreb verde-n ochi: Prin ce va fi diferit noul post public de televiziune pentru care sunteți gata să mai cheltuiți câteva zeci de milioane de lei din banii noștri?