Calea Ferată a luat un credit de 35 milioane de lei de la Loteria Națională, pentru a achita restanțele salariale către angajați. Despre asta a vorbit ministrul Infrastructurii, Andrei Spînu, în cadrul emisiunii „Cutia Neagră” de la TV8. Acesta a mai spus că suma acoperă doar datoriile pentru anul trecut.
„- Există un mecanism legal între companiile de stat. Prin deciziile consiliilor și APP-urilor se pot face împrumuturi între ele. - Există garanția că loteria o să-și poată întoarce banii înapoi? - Există un contract de împrumut, se face conform legii. - 35 de milioane ajung pe cât timp? - Fără taxe, cam pe o lună. - Și mai departe? - Noi practic am închis luna decembrie. Și să fie clar, noi am promis în februarie că până la final de luna martie închidem anul 2023. Deci asta a fost promisiunea noastră. Am luat acest împrumut, am închis datoria. Au mai rămas două sau trei milioane să închidem decembrie. Săptămâna aceasta, noul director interimar a propus un nou plan de criză”, a spus Andrei Spînu.
Ministrul Infrastructurii mai spune că în prezent se discută despre încă un credit pentru a achita și restanțele salariale acumulate în primele două luni ale acestui an.
Pe de altă parte, Andrei Spînu afirmă că, în prezent, întreprinderea nu mai acumulează datorii și că cei aproximativ 6.000 de angajați vor fi achitați, în continuare, din activitatea operațională a Căii Ferate. Autoritățile se așteaptă la o creștere a volumelor de mărfuri transportate pe calea ferată.
În 2023, pierderile companiei au fost de peste 147 de milioane de lei. Situația s-a înrăutățit în noiembrie 2023, atunci când s-a deschis portul din Odesa, iar cererea pentru tranzitul cerealelor ucrainești a dispărut. Totodată, a fost închis combinatul Metalurgic de la Galați, care asigura circa 20% din venituri, de pe urma transportului de minereu de fier. Și în perioada anilor 2020 - 2021, întreprinderea a fost în pragul falimentului din cauza unor probleme financiare. Atunci, 6.000 de angajați au stat fără salarii timp de aproximativ șase luni.