Avem troleibuze și autobuze noi în Capitală, dar nu are cine le conduce. Primăria se plânge că e o criză acută de șoferi. Munca, care începe la 5 dimineața, e grea, iar salariul e mult prea mic. Așa că oamenii pleacă în căutarea de oferte mai tentante. Mai mult, nu e înghesuială nici la taxatori. Șeful de la Direcția Transport susține că, în acest moment, ar fi nevoie de cel puțin 180 de oameni.
„- Nu reușesc, trebuie să mănânc și să pregătesc utilajul.
- Mereu sunteți în grabă!
- Da!”
La stația terminus, de la capătul străzii Alba-Iulia, i-am surprins pe șoferii de troleibuz mâncând, în grabă. Având o pauză scurtă, aceștia ne-au spus că se alimentează pe apucate, ca să reușească o nouă tură la timp. Și recunosc cu tristețe că majoritatea șoferilor de troleibuz sunt în vârstă. În ultima perioadă, mulți dintre colegii lor au plecat, iar alții noi nu se prea înghesuie să le ia locul. Mai ales că nu e o muncă ușoară, ai nevoie de răbdare, dar și de dibăcie pentru a rezista în traficul infernal din Capitală, spun cei experimentați.
„- Băieții sunt tineri și se duc după leafă mai bună peste hotare. Le vine greu să se trezească dimineața.
- La ce oră vă treziți dimineața?
- La 04:30 sau 05:30.
- Și până la ce oră?
- Eu lucrez peste o zi, de la 06:00 până la 20:00.”
„- La noi nu o să vină tineret, nu cred.
- De ce?
- E tare greu.
- Pe dvs. ce vă motivează să fiți șofer?
- Nici nu mai țin minte. Întâmplător a ieșit.”
În acest an, problema lipsei șoferilor și a taxatorilor s-a acutizat, mai ales după ce au fost cumpărate vehicule noi, iar angajați noi așa și nu au venit. Pentru că nu are cine să le conducă, vehiculele se prăfuiesc în parcurile de transport. Un alt motiv care nu atrage tinerii specialiști în domeniu sunt salariile mult prea mici, spun șoferii.
„- Răspunderea e mare, dar salariul e mizer.
- Cât ar trebui să fie salariu ca să vină lumea?
- Nu mai puțin de 15 mii, pe norma de ore.
- Dar acum cât aveți?
- Pe norma de ore se primește 6-7 mii de lei.
- La Primărie se vorbește că 13 mii de lei?
- Da, Ion Ceban spune că primim 20 de mii.”
Și dacă conducătorii de transport public sunt izolați cu un perete de sticlă, atunci, taxatorii trebuie să se înghesuie printre mulțime.
„La acest lucru eu cred că trebuie multă răbdare. Vine unul cu dispoziție, îi zâmbești, altul fără și ți-o strică și ție. Când troleibuzul e încărcat, te strângi și prin oameni.”
Potrivit lui Vitalie Mihalache, ar mai fi nevoie de încă cel puțin 80 de șoferi și aproximativ 100 de taxatori.
„- Ar mai putea fi majorate salariile sau ce soluții aveți? - Noi nu prea avem așa capacități financiare pentru a majora la infinit salariile. Noi considerăm că acestea sunt la un nivel motivant. Dar scăderea presiunii psihologice în trafic nu o putem nicidecum scădea.”
În mai anul curent, Primăria a decis să majoreze salariile tuturor angajaților de la Regia Transport Electric și Parcul Urban de Autobuze cu 17 la sută. Atunci, responsabilii anunțau că un șofer de troleibuz ridică lunar un salariu de aproximativ 13 mii de lei, pe când un taxator ajunge la circa 10 mii de lei. Pentru doritori, Centrul de Formare profesională al Regiei Transport Electric oferă studii gratuite, cu o durată de 5 luni de zile. Doar că persoanele trebuie să aibă vârsta de cel puțin 21 de ani. Asta în timp ce, pentru a conduce un autobuz, persoana trebuie să posede permis de conducere de categoriile D și E, experiență de cel puțin 3 ani, dar și certificate de competență profesională. Pentru funcția de taxator este admis oricine care a atins vârsta de 18 ani.