Criza din sectorul energetic a readus în atenția publică opulența pe care și-au permis-o decenii la rând conducătorii companiei Moldovagaz. Indiscutabil, cea mai scumpă bijuterie din proprietatea companiei de furnizare și distribuție a gazelor este noul sediu din inima capitalei. Construcția imobilului a costat peste 500 de milioane de lei. Principalii beneficiari - Oleg Voronin și apropiații lui Vladimir Andronachi. Cutia Neagră Plus a investigat ce s-a întâmplat după ce a fost ridicată construcția, cum a încercat conducerea Moldovagaz să introducă ani la rând în tarifele pentru consumatori cheltuielile pentru sediu și ce schemă au pus la cale responsabilii din cadrul companiei, pentru a recupera investiția de pe spatele nostru.
Moldovagaz a început să-și construiască un sediu nou încă în perioada guvernării comuniste. Edificiul grandios de pe strada Aleksandr Pușkin 64 din Chișinău a fost proiectat în 2008. Inițial, s-a ocupat de construcție o firmă conectată la Oleg Voronin, fiul fostului președinte Vladimir Voronin. Până în 2015, în imobil au fost investite 258 de milioane de lei potrivit actelor contabile ale Moldovagaz. Iar apoi construcția a fost înghețată un timp.
În primăvara anului 2017, după ce democrații l-au numit la șefia Moldovagaz pe Vasile Botnari, a fost reluată construcția edificiului. Compania selectată pentru efectuarea lucrărilor a fost o firmă conectată la ex-deputatul democrat Vladimir Andronachi.
Licitație doar cu firmele familiei Andronachi
La licitația organizată de Moldovagaz și-au depus ofertele trei companii. Toate sunt conectate la familia Andronachi:
-SRL RCF-Prim, fondată și administrată de Gheorghe Andronachi, unchiul democratului Vladimir Andronachi.
-SRL Royal Construct, fondată și administrată de Nadejda Andronachi, fiica lui Gheorghe Andronachi și, respectiv, verișoara ex-parlamentarului PD.
- SRL Metropolitan Construct, administrată de Anatolie Blonschi, un om de încredere al lui Vladimir Andronachi, care a gestionat mai multe afaceri ale fostului deputat democrat.
Toate firmele au fost acceptate la licitație, deși era evident din start că acționează concertat. Primele două SRL-uri chiar aveau declarată adresa în același apartament, aflat pe atunci în proprietatea companiei RCF-Prim. Firmele aveau și același contabil, tot din familie - Tatiana Andronachi, soția lui Gheorghe Andronachi.
În aprilie 2017, contractul a fost atribuit companiei RCF-Prim, care a propus cea mai ieftină ofertă - 45,3 milioane de lei. Clădirea urma să fie terminată într-un an, iar Moldovagaz trebuia să achite în avans 20% din valoarea contractului.
Contactat de reporterul Cutiei Negre, directorul RCF-Prim a negat faptul că nepotul său, Vladimir Andronachi, ar fi promovat interesele firmei la licitația Moldovagaz.
GHEORGHE ANDRONACHI, director SRL RCF-PRIM: „Au trebuit să vină 100 de oameni acolo să lucreze. Cineva le-a încurcat? A fost o licitație anunțată. Ce problemă? Fiecare a avut dreptul să participe pentru că nu a fost licitație închisă, a fost deschisă, cu anunț pe site. Au putut să participe 100 de companii. Doi: oamenii au venit și nu au vrut să se apuce de lucru pentru că obiectul a stat vreo 6-7 ani și era delăsat, asta e altă întrebare”.
- Deci, este pur întâmplător că trei companii, toate trei din aceeași familie, au participat?
- Care au vrut să participe au participat. Pe mine mă interesează compania în care eu lucrez și am îndeplinit lucrările foarte calitativ și într-un termen care nu am întârziat nicio zi în baza contractului și atât.
- Deci, nu au existat influențe din partea nepotului dvs, Vladimir Andronachi?
- Absolut, nu. Doamnă, vă spun eu. Lucram în construcții din 2006-2007, când făceam obiecte de 12-13 etaje și finisări. Și dumneata și dumnealui încă învățați la școală când eu îmi făceam nume ca și constructor. Eu nu am nevoie ca cineva să mă promoveze undeva”.
Și doi foști membri din structurile de conducere ale Moldovagaz din acea perioadă declară astăzi că nu au știut nimic despre conexiunile fostului deputat democrat cu firma selectată să realizeze lucrările de construcție.
VITALIE ȘAPTEFRAȚ, ex-membru al Consiliului de Administrație SA Moldovagaz: „Nu, eu nu știu. Eu de informația asta nu dispun, de conectările astea. Știu că directorul are numele de familie Gheorghe Andronachi. Dar că are ceva cu persoana care ați spus, asta nu vă pot spune.”
CĂLIN NEGURĂ, ex-membru al Consiliului de Observatori SA Moldovagaz: „Toate aceste subiecte țin de administrarea bunurilor și țin de executiv și de Consiliul de Administrație. Și Consiliul de Administratori nu examinează și niciodată nu au fost aceste subiecte pe agenda Consiliului de Observatori și nici nu puteau fi. Și eu nu pot comenta cine a fost, care companie a participat la licitație.”
Potrivit unui raport al Inspecției Financiare ajuns în posesia Cutiei Negre, timp de un an, valoarea contractului semnat cu compania lui Gheorghe Andronachi a fost majorată cu 19%. Moldovagaz i-a mai plătit firmei 8,6 milioane de lei pentru lucrări care nu figurau în acordul inițial.
Al doilea contract a crescut de la 75 mln lei la 140 mln lei
Peste cinci luni de la prima licitație, în timp ce RCF-Prim efectua lucrările de construcție pe șantierul de pe strada Pușkin 64, Moldovagaz a mai organizat o licitație pentru lucrări de finisare. La tender și-au depus ofertele din nou două dintre companiile conectate la Andronachi: Metropolitran Construct și RCF-Prim, precum și SRL Fabianca, fondată de Victor Boțolin. Câștigătoare a fost desemnată iarăși SRL RCF-Prim cu cea mai ieftină ofertă - 75,2 milioane de lei.
Și de această dată s-a mers după același scenariu. Timp de doi ani, Moldovagaz a semnat 6 contracte adiționale cu firma lui Andronachi, acceptând să fie incluse în proiect lucrări suplimentare, care au dublat practic cheltuielile. Firma lui Andronachi, în loc de 75 de milioane de lei, a câștigat peste 140 de milioane de lei.
GHEORGHE ANDRONACHI, director SRL RCF-PRIM: „Caietul de sarcini din start a fost făcut în baza proiectului de arhitectură. După ce s-a făcut caietul de sarcini și s-a făcut licitația și noi am câștigat licitația s-a lucrat la proiectul de design. În baza proiecutlui de design, foarte multe lucrări au fost excluse din primul deviz, pentru că nu s-au mai făcut și s-au făcut alte lucrări în baza design-ului nou. Și de aceea sunt lucrări cu minus și sunt lucrări cu plus.
- Dar chiar așa, practic dublu?
- Asta nu depinde de mine, asta depinde de proiect. Tot proiectul e făcut. Toate actele de îndeplinire și procesele-verbale sunt semnate de 6-7 ingineri cu tot cu juriști. Tot e făcut absolut cinstit și foarte bine lucrat”.
RCF-Prim a livrat și instalat chiar și mobilierul din oficii, în valoare de 7 milioane și jumătate de lei, deși nu avea așa gen de activitate, fiind specializată doar în construcții. Gheorghe Andronachi susține că firma sa nu a câștigat practic nimic din realizarea proiectului de instalare a mobilierului.
GHEORGHE ANDRONACHI, director SRL RCF-PRIM: „S-a luat mobila asupra noastră, dar noi la mobilier absolut nu avem câștiguri. Noi am avut controale financiare. La mobilier a fost o marjă foarte-foarte mică. Nici nu este aceea de pe piață. Dacă pe piață se dă voie până la 20%, noi la mobilier avem câteva procente.
- Și în cazul acesta, de ce v-ați apucat să luați proiectul ăsta cu mobilă, dacă nu era rentabil? - În primul rând, noi ne-am apucat, pentru că toate lucrările după ce se montează mobilierul, practic, oamenii noștri, muncitorii mai merg încă o dată și finisează, vorpsesc,repară. Pentru că cineva merge înainte și strică din urmă”.
Rapoartele financiare ale RCF PRIM, publicate de Biroul Național de Statistică, arată că firma familiei Andronachi a avut profituri de milioane numai în 2018, când a încasat cei mai mulți bani din contractele semnate cu Moldovagaz. De atunci, compania a funcționat în pierdere.
GHEORGHE ANDRONACHI: „Noi tot timpul am avut câștiguri. Dar câștiguri companiile au, depinde ce obiecte au. Eu și acum am obiecte și oferte foarte multe. Numai că nu se pornesc toate o dată. Eu știu ce dividende am primite până atunci și ce dividende după. Eu și azi am obiect destul de mare contractat, câștigat licitația, dar încă nu lucrăm.
- Dar anii precedenți, 2021, 2020, 2019 tot ce a fost după Moldovagaz, aveți minus un milion și ceva, două milioane?
- Da, avem. Noi am avut cheltuieli pe urmă, după ce am terminat obiectul. Dacă dvs știți, noi am avut încă doi ani de garanție. După ce am pus mobilierul noi iarăși am avut reparații, chestii, care nu se plătesc. Cum vreți?
Moldovagaz a încercat să recupereze investiția din facturile plătite de cetățeni
Potrivit Inspecției financiare realizate la Moldovagaz, care face referire la documentele contabile ale întreprinderii, între anii 2008-2018, în imobilul din strada Pușkin 64 au fost investite 475,7 milioane de lei. În toată această perioadă, Moldovagaz a cerut anual Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică să includă cheltuielile pentru construcția sediului în tariful pentru gaz achitat de consumatori. ANRE a refuzat de fiecare dată.
VICTOR PARLICOV, ex-director ANRE: „Din câte țin eu minte au existat asemenea solicitări periodice. Eu nu țin minte de câte ori au fost, dar suspectez că la fiecare aprobare de plan investițional, chestia asta venea ca o propunere să fie incluse în tarife. La momentul cela, dar și după asta ANRE a refuzat continuu această inițiativă. Atunci Moldovagaz avea un sediu pe care îl închiria, pe Albișoara și exista o modalitate de calculare a acestor costuri de chirie care erau cu mult mai mici decât includerea în tarife a investițiilor, mai ales că la etapa ceea nici nu era clar cu cât o să se termine toată investiția asta în sediul Moldovagaz. ANRE este entitatea care stă între interesele acționarilor și ale consumatorilor. Atâta timp cât compania poate justifica de ce o anumită investiție, o anumită cheltuială este necesară pentru consumatori, ANRE în mod normal trebuie să o accepte în scopuri tarifare, pentru că asta este ceva necesar pentru a presta un serviciu calitativ consumatorilor. Atâta timp cât vii cu investiții care nici treabă nu au cu interesele consumatorilor, de ce asta trebuie pus în tarif? Poți să o finanțezi din profit”.
Primind refuz de la ANRE, Moldovagaz a găsit o altă soluție pentru a-și recupera milioanele băgate în sediu. A decis să vândă clădirea companiei-fiice SRL Flacăra Albastră, care prestează servicii de instruire pentru consumatorii de gaze. Apoi a luat în chirie oficiile de la aceasta, plătind anual câte 1,2 milioane de euro. Cheltuielile pentru chirie sunt incluse parțial în tariful la gaz plătit de cetățeni, a precizat ANRE la solicitarea Cutiei Negre.
Vânzarea clădirii către Flacăra Albastră și închirierea oficiilor cu 12 euro/m²
Înainte de vânzare, Moldovagaz a contractat o companie specializată, care a evaluat imobilul la 562,6 milioane de lei din care 17,6 mil de lei reprezintă valoarea terenului de 20 de ari. Curios este faptul că, în 2015, Moldovagaz a cumpărat pământul de la Primărie la preț normativ, cu mai puțin de jumătate de milion de lei. Conform datelor obținute de Cutia Neagră de la autoritățile locale, alți 4 ari de teren din fața clădirii, Moldovagaz i-a luat în arendă, pentru deservirea obiectivului și plătește în prezent Primăriei Chișinău câte 6.000 de lei pe an.
Pe 30 noiembrie 2018, Consiliul de Administrare al Moldovagaz a aprobat vânzarea imobilului, cu suprafața de peste 13 mii de metri pătrați către întreprinderea-fiică Flacăra Albastră, la prețul de 545 de milioane de lei, așa cum fusese estimată clădirea, fără teren.
Conform contractului, SRL Flacăra Albastră urmează să plătească banii timp de 35 de ani, în rate egale, câte 1,3 milioane de lei pe lună. Prin urmare, Moldovagaz încasează anual de la Flacăra Albastră câte 15,6 milioane de lei, echivalentul a 800 de mii de euro. În același timp, Moldovagaz îi plătește companiei Flacăra Albastră, pentru chirie, 1,2 milioane de euro. Însă această sumă nu este plata pentru locațiunea întregii clădiri, ci doar a 64%. Moldovagaz își închiriază oficiile pe care le-a construit la preț de piață - 12 euro pentru un metru pătrat.
ALEXANDRU ȘEVCIUC, șef Direcția economico-financiară SA Moldovagaz: „Noi achităm cu toate serviciile: paza, deservirea, cleaning-ul și așa mai departe. Toată deservirea clădirii o face Flacăra Albastră și achitarea a 12 euro tot intră acolo”.
Fostul membru al Consiliului de Administrație al Moldovagaz, Vitalie Șaptefraț, a declarat că decizia privind transmiterea blocului în gestiunea societății Flacăra Albastră a fost luată „în unanimitate” și că a urmat unei hotărâri a Consiliului de Observatori al întreprinderii.
VITALIE ȘAPTEFRAȚ, ex-membru al Consiliului de Administrație SA Moldovagaz: „Decizia a fost luată de Consiliul de Observatori și după asta deja Consiliul de Administrație. Adică, instanța superioară este Consiliul de Observatori și nicidecum Consiliul de Administrație.”
Pe de altă parte, Călin Negură, fost membru al Consiliului de Observatori Moldovagaz din partea Guvernului, susține că nu știe nimic despre vânzarea clădirii către Flacăra Albastră.
CĂLIN NEGURĂ, ex-membru al Consiliului de Observatori SA Moldovagaz: „Deci, sediul cum a fost proprietate a Moldovagaz așa și a rămas, doar că a fost transmis în capitalul social al companiei-fiice. Și asta a fost făcută în baza unei argumentări economice detaliate realizată de echipa Moldovagaz. E mai corect unei companii-fiice, care are activități diferite decât furnizarea, transportul, distribuția de gaze naturale. Pare-mi-se, a fost propusă și modificarea statutului pentru a introduce și această activitate, de gestionare a bunurilor imobile.”
Inspecția financiară realizată la Moldovagaz la începutul anului 2021 a stabilit că întreprinderea nici măcar nu utiliza tot spațiul închiriat de la Flacăra Albastră. Circa 1 800 de metri pătrați, adică 29% din spațiul pentru care plătea Moldovagaz, era liber. Pentru acest spațiu nefolosit, Moldovagaz achita anual 260 de mii de euro. Alți 995 de metri pătrați erau transmiși în sublocațiune altor întreprinderi din subordinea Moldovagaz.
Astăzi, reprezentanții Moldovagaz susțin că au oferit în subarendă toate spațiile neutilizate, dar nu dezvăluie cât plătesc agenții economici pentru un metru pătrat în clădirea din centrul Chișinăului.
ALEXANDRU ȘEVCIUC, șef Direcția economico-financiară SA Moldovagaz: „Spațiile sunt ocupate. Ele au fost date în chirie.
- Dar care sunt taxele pe metru pătrat? Este o taxă egală pentru toți sau diferă?
- Acesta este un secret comercial. Ele sunt date în chirie și se achită lunar și sunt ocupate la moment.
- Moldovagaz achită către Flacăra Albastră 12 euro pe metru pătrat. Noi avem această informație. Agenților economici mai scump le dați?
- Conform legii așa. Noi nu putem să dăm mai puțin decât achităm”.
Ce sume a inclus ANRE în tarife pentru a compensa chiria oficiilor Moldovagaz
Moldovagaz a cerut în fiecare an ANRE-ului să includă în tarifele achitate de consumatori cheltuielile suportate de întreprindere pentru chiria oficiilor, dar solicitarea a fost acceptată parțial. ANRE a explicat pentru Cutia Neagră Plus ce indicatori au stat la baza calculelor.
„În calculele de aprobare a prețurilor reglementate pentru furnizarea gazelor naturale, ANRE plafonează valoarea cheltuielilor, adică costul unui metru pătrat pentru locațiune. Spațiul necesar pentru desfășurarea activității de furnizare este calculat luând în considerare următorul principiu: numărul de angajați acceptați în calculele de cheltuieli de remunerare a muncii multiplicat cu 6 metri pătrați pentru o persoană, suprafața minimă la un loc de lucru, plus 20% coeficientul pentru spațiile comune. Astfel, valorile calculate și aprobate de către Agenție în scop tarifar sunt semnificativ inferioare celor solicitate de operator”, citat din răspunsul oferit de ANRE la solicitarea Cutiei Negre.
De asemenea, ANRE a oferit sumele exacte incluse în facturile consumatorilor pentru a recupera cheltuielile suportate de Moldovagaz pentru chiria noului sediu. Conform informației, în 2019-2021, sumele au variat între 1,8 și două milioane de lei pe an. Moldovagaz solicitase între 21 și 22 de milioane de lei.
Anterior, în cadrul emisiunii Cutia Neagră, șeful Moldovagaz, Vadim Ceban, a declarat că în factura pentru gaze nu este inclus prețul chiriei oficiului.
Vadim Ceban - Moldovagaz este o companie comercială, chiar fiind reglementată în baza regulamentelor și legii cu privire la gaze și regulamentul ANRE. Dacă acționarii și managementul companiei la un moment dat au decis să contruiască un sediu, respectiv au avut anumite aranjamente cum trebuie să fie închiriate sau cui trebuie să fie transferat acest sediu, cred că au avut aceste motive. Eu am venit în 2009. Am venit cu această moștenire”.
Mariana Rață - Eu nu vă acuz, eu vă întreb dacă e adevărat că plătiți chirie pentru acest sediu?
Vadim Ceban - Da, pentru că proprietar este Flacară Albastră
Mariana Rață: - Și cât plătiți pentru chirie?
Vadim Ceban: - În primul rând aceste mijloace nu intră în tarif. Vă dau o paralelă că nu o să vă placă.
Să presupunem că Moldovagaz nu are chirie proprie. Nu trebuie să plătim chirie?
Mariana Rață: - Nu, în condițiile în care Moldovagaz a cheltuit deja peste 500 de milioane ca să construiască această clădire.
Vadim Ceban: - Consumatorii nu plătesc pentru asta.
Mariana Rață: - Dar plata pentru construcția clădirii a fost inclusă în tarif?
Vadim Ceban: - Nu. Eu consider că putem discuta mult, dar la etapa aceea nu a fost inclus.
Mariana Rață: - Totuși, cât plătiți pentru chirie? E un secret?
Vadim Ceban: - Cred că da, la etapa aceasta este un secret.
Autori: Stela Mihailovici, Ilie Gulca