/LIVE TEXT/ Război în Ucraina, ziua 765: Atac masiv și copil de 5 ani, rănit. Un avion militar rusesc s-a prăbușit în mare

investigații

/VIDEO/ Cutia Neagră Plus: Scheme de corupție cu milioane de lei pentru drumuri reparate doar pe foaie

13 noiembrie 2022, ora 19:45

S-au folosit de funcțiile publice pentru a pune pe roate scheme prin care au păgubit fondul rutier cu milioane de lei. În schemă sunt implicați președinți și vicepreședinți de raioane, șefii direcției drumuri, dar și oameni de afaceri din raioanele Cahul și Cantemir. Majoritatea celor implicați au fost sau sunt membri ai Partidului Democrat. Deși au avut loc arestări și au fost deschise dosare penale pe numele acestor persoane, cei vizați se află astăzi în libertate, iar unii chiar se mai află  în funcții și își continuă nestingherit schemele.

Republica Moldova este statul cu cele mai proaste drumuri din Europa, arată un raport global de competitivitate din anul 2019. Iar un alt studiu realizat în 2022, de Administrația de Stat a Drumurilor, spune că peste 80% din drumurile publice moldovenești se află într-o stare mediocră, rea și foarte rea. În ultimii 3 ani, autoritățile locale au primit de la bugetul de stat 3,4 miliarde de lei pentru reparația și întreținerea drumurilor. Tot atâția bani au fost alocați și pentru drumurile naționale.     

Dacă la nivel național au fost construite, inclusiv cu bani europeni, mai multe drumuri moderne, atunci cele raionale și locale sunt într-o stare dezastruoasă. Și asta pentru că banii pentru reparația lor de multe ori s-au pierdut în scheme de corupție. Anchete penale au fost pornite multe, dar foarte puține au o finalitate în judecată. Pentru a înțelege cum funcționează aceste afaceri paguboase, Cutia Neagră Plus a mers în două raioane din sudul Republicii Moldova, unde a descoperit mai multe nereguli la reparația unor drumuri aflate în gestiunea consiliilor raionale. 

Începem călătoria noastră din sudul țării, pe un drum din raionul Cahul. Cratere în asfalt, mașini care scârțâie din toate încheieturile și șoferi nervoși, nevoiți să facă slalom printre găuri sau să meargă pe acostament. Cam așa arată realitatea pe drumul de acces spre satul Alexanderfeld. 

Sat german cu drumuri moldovenești

ȘTEFAN BEJAN, Reporter de investigație:

"Alexanderfeld este o localitate înființată la începutul secolului al XIX-lea de către coloniștii germani veniți în sudul Basarabiei. Germanii sunt cunoscuți în întreaga lume pentru drumurile pe care le au. Conform ultimului recensământ, în această localitate nu mai trăiește nici un german. Poate, asta este și problema!"

În octombrie 2021, firma Bau House SRL a câștigat o licitație pentru întreținerea și plombarea acestei porțiuni de drum. La un an distanță, drumul se află într-o stare deplorabilă, chiar dacă consiliul raional a virat anul trecut în contul firmei peste un milion de lei. Singurul lucru pe care l-a făcut compania timp de un an a fost să curățe gropile și să le pregătească de asfaltare. Acest fapt a făcut ca gropile din asflat să fie chiar mai mari decât înainte. Unele dintre ele ajung să măsoare până la un metru și patruzeci de centimetri. 

Șofer nervos:

"Circulați des pe aici? - Umblăm pe aici des, cu lumina suntem, Premier Energy. Umblăm la Alexanderfeld. - Și cum vi se pare drumul? - Drumul îmi pare că e tare rău, e destrămat drumul, bătaie de joc. Se strică mașinile. Stă de un an de zile așa, cu borți. Au făcut borțile și drumul nu l-au reparat, așa și stă."

În loc să responsabilizeze compania căreia i-au plătit pentru reparația drumului, în octombrie 2022, aleșii locali din Cahul au organizat o nouă licitație, pentru reparația aceleiași porțiuni de drum. Pentru reparația acestui drum, Consiliul raional Cahul va cheltui alte 1,7 milioane de lei. 

Bau House SRL  este o companie locală din Cahul, înregistrată în 2019 de către un om de afaceri din regiune, Alexei Ghinda și soția sa Natalia. Din primul an de activitate, compania a reușit să câștige mai multe licitații pentru drumuri în Cahul. Doar în 2021, Bau House SRL a obținut cel puțin 5 contracte de reparație a drumurilor și a unor clădiri publice, toate din raion. Valoarea totală a lucrărilor este de peste 5,7 milioane de lei. 

Fratele lui Alexei Ghinda, Ion Ghinda, deține o altă companie - Lumea Calității, înregistrată la aceeași adresă din Cahul. În ultimii doi ani, firma a câștigat, tot în Cahul, licitații de peste 4 milioane de lei.

Afacerile fraților Ghinda cu autoritățile locale s-au aflat de mai mult timp în atenția presei. Încă în 2016, Ziarul Național scria că două companii ale celor doi businessmani au câștigat într-un singur an 30 de contracte de reparaţii în Cahul. Publicația preciza că succesul la licitații se datora suportului din partea unor fruntași ai Partidului Democrat, inclusiv al Elenei Bacalu, vicepreşedinta raionului, și ulterior deputată PD. După fuga lui Plahotniuc din republică, Alexei Ghinda își lichidează una dintre cele mai profitabile companii și crează în loc una identică. Așa apare Bau House SRL. 

Am mers la sediul firmelor fondate de frații Ghinda pentru a discuta cu patronii, dar la adresa oficială, niciuna dintre companii nu are oficiu. Totuși, frații Ghinda le sunt cunoscuți localnicilor. 

Sediul real al firmei Bau House l-am găsit într-un alt capăt al orașului Cahul. Dar nici de această dată nu am avut noroc. Chiar dacă era mijlocul unei zile de muncă vagoneta de la intrarea pe teritoriul companiei avea ușa încuiată, iar în curte nu am am văzut decât o betonieră. Am sunat la numărul indicat pe un panou informativ și ne-a răspuns chiar proprietarul. Acesta ne-a spus însă că nu se află în localitate și nu poate să ne răspundă la întrebări. 

Alexei Ghinda, Patron Bau House SRL:

"Bună ziua! Noi am vrea cu domnul Alexei Ghinda - Da, eu sunt - Eu mă numesc Ștefan Bejan, sunt de la TV8, și aș vrea să ne vedem cu dumneavoastră, e posibil? Noi suntem aici la firma dumneavoastră, dar văd că e închis - Dar în ce privință? - Vrem să vă dăm niște întrebări în privința unui drum, pe care firma dumneavoastră l-a reparat. - Dar eu nu sunt pe loc - Dar ce puteți să ne spuneți despre drumul Alexanderfeld, firma dumneavoastră trebuie să-l repare, dar drumul nu este reparat. - Acum nu pot să vă răspund, vă rog frumos!"

Am revenit cu un apel telefonic două săptămâni mai târziu, și de această dată Alexei Ghindă a spus că preferă să nu răspundă la întrebări. 

În urmă cu șase luni, compania lui Alexei Ghindă, alături de mai mulți funcționari din Cahul, s-au aflat în centrul unui scandal. Atunci, procurorii au arestat 9 funcționari și oameni de afaceri din raionul Cahul, bănuiți de trucarea mai multor licitații publice. 

Între timp, o parte dintre cei arestați au revenit la locul de muncă. Marcel Cenușă, președintele raionului, a fost însă demis la o lună după arest. Iar Pavel Maximenco, șeful de la drumuri, a fost suspendat recent din funcție. O altă persoană implicată, Ruslan Nedov, deține în continuare funcția de vicepreședinte al raionului.

Ne-am întâlnit cu Marcel Cenușă ca să îi solicităm opinia viziavi de acest caz. Fostul președinte de raion nu a vrut însă să vorbească la cameră, Într-o discuție cu reporterul Cutiei Negre Plus, Marcel Cenușă ne-a explicat însă că Bau House a amânat timp de aproape un an de zile reparația drumului din Alexanderfeld din cauza condițiilor meteo. În schimb, compania a semnat o scrisoare de garanție prin care se angaja să repare drumul imediat ce vremea va permite acest lucru. Până în prezent, drumul așa și nu a mai fost reparat.

Alt raion, scheme asemănătoare

Și în raionul Cantemir oficialii locali au pus pe roate scheme de delapitare a banilor din fondul rutier. Reparația unui drum raional făcute de compania cahuleană Orizontul-Lux ridică mari semne de întrebare.

ȘTEFAN BEJAN, Reporter de investigații:

"Drumul raional Antonești-Leca. În anul 2020, Consiliul Raional Cantemir a reparat această porțiune de drum. Conform actului de recepție, semnat de vicepreședintele raionului Cantemir, drumul ar fi trebuit să aibă o lățime de 5,5 metri. Haideți să vedem împreună cât are de fapt. Patru metri și jumătate, exact cu un metru în minus."

În actul de recepție, semnat de vicepreședintele raionului, Andrei Ciobanu, tot el lider local al PDM timp de mai mulți ani, se menționează că: „Lucrările de întreținere și reparație pentru anul 2020 au fost îndepline în ansamblu”

Contactat de reporterul Cutia Neagră Plus, Andrei Ciobanu a refuzat să ofere o reacție, menționând că Agenția pentru Supraveghere Tehnică și CNA s-au expus deja asupra subiectului și nu au găsit nereguli.

Andrei Ciobanu, vicepreședintele raionului Cantemir:

"Pe aceste drumuri au fost Agenția pentru Supraveghere Tehnică, împreună cu CNA, s-au convins că lucrurile sunt îndeplinite în volumele respective și calitativ. - Putem să ne întâlnim să discutăm? - nu. Eu nu doresc lucrul ăsta! - De ce? - De-atâta, că eu am tot dreptul să nu vă ofer aceasta, fiindcă la toate adresările, scrisorile acestea, să-mi pierd timpul, eu nu mai vreau". 

Lucrările de reparație a drumului dintre Antonești și Leca au ajuns în iarna anului trecut în vizorul oamenilor legii. Ofițerii CNA l-au arestat atunci pe Valeriu Mocanu, șeful Direcției Construcții din raional Cantemir, pentru că ar fi luat mită 200 de mii de lei ca să favorizeze Orizontul-Lux la o licitație de reparație a drumurilor, în valoare de peste 10 milioane de lei. Alexandr Boiatiuc, administratorul firmei Orizontul-Lux, neagă acuzații aduse de procurori și spune că firma sa ar fi cheltuit pentru reparația acestei porțiuni de drum chiar mai mulți bani de cât prevedea contractul.

Alexandr Boiaciuc, Administrator Orizontul-Lux:

"-Voiam să vă întreb ce puteți spune dumneavoastră despre faptul că CNA l-a acuzat pe domnul Mocanu că ar fi luat de la dumneavoastră mită de 200 de mii de lei? - Eu nu pot să mă implic în treburile instanței. Eu cred că pot răspunde singur pentru mine, există prezumția de nevinovăție, până nimic nu este demonstrat, sunt pur și simplu niște…. - Dar e adevărat, dumneavoastră i-ați dat mită? - Eu nu i-am dat și nici nu pot să înțeleg cum am nimerit în acest dosar. Aș vrea să vă întreb în privința drumului din Antonești. Conform contractului, ar trebui să fie o lățime de 5,5 m, dar în unele părți lățimea este de 4,5 m. De ce e așa? - Acolo au fost făcute unele schimbări. Vreau să vă spun că Agenția pentru Supraveghere Tehnică a făcut verificări, este proces-verbal, încă din iulie 2021. Am fost verificați și noi am demonstrat că nu doar că nu am îndeplinit cerințele contractului, dar am făcut chiar cu 400 de mii de lei mai mult. Acești bani noi nu i-am cerut de la Consiliu".  

Pe de altă parte, Procuratura Anticorupție ne-a informat că procurorii nu au fost de acord cu raportul Agenției pentru Supraveghere Tehnică și au solicitat o expertiză în construcții, care a fost planificată pentru anul viitor. 

Nu este prima dată când compania administrată de Boiatiuc ajunge în vizorul organelor statului. În 2014, Orizontul-Lux a intrat în vizorul Inspecției Financiară a Ministerului Finanțelor, fiind acuzată că a primit nejustificat 800 de mii de lei din bugetul statului pentru lucrări neexecutate de lichidare a consecințelor inundațiilor din raionul Hîncești. Atunci, firma a fost amendată cu suma prejudiciului.

Șeful de la drumuri din Cantemir își continuă nestingherit activitatea până în prezent, chiar dacă la adresa consiliului au parvenit mai multe cereri prin care se solicita suspendarea lui din funcție. De fiecare dată însă, aleșii locali au respins cererea CNA și, chiar mai mult, au votat pentru mărirea salariului funcționarului. 

Deși aflat sub anchetă penală, potrivit CNA, Mocanu a continuat să admită nereguli în procedurile de licitații pentru reparația drumurilor. Într-o notă informativă, CNA-ul înștiințează Consiliul că, pe parcursul anului 2021, la reparația drumurilor din raion au fost admise mai multe încălcări. 

Valeriu Mocanu a fost sunat mai multe zile la rând de reporterul Cutia Neagră Plus, dar nu a fost de găsit, nici pe telefonul de serviciu, nici pe cel mobil. 

Un drum cu 400 de metri mai scurt

ȘTEFAN BEJAN, Reporter de investigație:

"Ani la rând, sute de șoferi au avut de înfruntat o asemenea porțiune deplorabilă de drum. Acest drum raional leagă satele Capaclia și Haragîș de drumul național. În total, în cele două sate locuiesc aproape 4 mii de oameni. Într-un final, în anul 2021, Consiliul Raional Cantemir a decis să pună pe lista de priorități și acest drum, care trebuia, după cum v-am spus, să fie asfaltat până la intrarea în sat. Pentru reparația acestei porțiuni de drum, aleșii locali au virat două tranșe. În total, suma se ridică la aproape șase milioane de lei. Exact de aici începe drumul spre Capaclia. Conform contractului de achiziții, această porțiune de drum trebuie să aibă 2135 de metri. Haideți împreună, să vedem cât de fapt are. Exact aici se termină asfaltul. După cum vedeți la bordul mașinii, sunt 1,7 km și nicidecum 2,1 km cum ar fi trebuit să fie." 

Licitația pentru reparația capitală a acestei porțiuni de drum a fost câștigată de firma Constdrum, administrată de Sergiu Drangoi. Sergiu Drangoi este consilier raional în Cahul și a fost în trecut unul dintre liderii Partidului Democrat din raion.

Până a fi consilier raional, Drangoi a deținut funcția de șef al Direcției construcții, gospodărie comunală și drumuri a Consiliului raional Cahul. În perioada când raionul Cahul era condus de reprezentanții Partidului Democrat, companiile lui Drangoi câștigau aici licitații pe bandă rulantă. În 2021, când Drangoi era deja consilier, compania lui a câștigat o licitație de 16 milioane de lei pentru întreținerea drumurilor raionale. Ulterior, licitația a fost anulată de judecători din cauza mai multor nereguli admise, iar, după cum menționează presa locală, raionul Cahul a intrat în iarnă cu drumurile nereparate.  

După fuga lui Plahotniuc, Drangoi a decis să se lepede de Partidul Democrat. În august 2020, mai mulți membri ai Organizației Teritoriale Cahul au semnat o declarație prin care au anunțat că părăsesc partidul, ca urmare a deciziei conducerii PDM de a-i exclude din partid pe Vladimir Andronachi și Eugeniu Nichiforciuc. În fruntea semnatarilor s-a aflat Sergiu Drangoi.

Drangoi spune că drumul este mai scurt din cauza faptului că a fost modificat tipul de asfalt planificat inițial, iar costurile au crescut. Conform lui, aceste modificări au fost introduse în contract.

Sergiu Drangoi, Administrator Constrdrum:

"Drumul de la Capaclia! - Da! - Deci tot licitația dumneavoastră. - Drumul ăsta trebuia să aibă 2 km 135 de metri, el la moment are un km 700, din ce cauză? - La momentul când s-a petrecut licitația și s-a făcut proiectul tehnic la Consiliul Raional Cantemir, se foloseau tipurile de asfalt de tip vechi. S-a petrecut licitația, s-a semnat contractul, când să efectuăm lucrările … probabil dumneavoastră cunoașteți că de anul trecut se folosește noul tip de asfalt, tip european. Și respectiv, Constdrum s-a adresat Consiliului Raional Cantemir să fie modificate tipurile de asflat, în corespundere cu standardele europene. Fiindcă asfalturile de timp vechi nu se mai produce în țară, a fost interzisă producerea. Și respectiv, atunci când au fost introduse noile tipuri de asfalt, ele deja au venit cu noi costuri, adică noile prețuri. Deja, asfaltul de nou tip, european, avea alte prețuri. Și respectiv, ținând cont că consiliul raional nu avea resurse suplimentare, eu am micșorat din suprafață."

Recent, Consiliul Raional Cantemir a lansat o nouă licitație pentru reparația celor 400 de metri de drum rămași. Pentru această porțiune, aleșii vor plăti aproape 2 milioane de lei din bugetul raional.

/VIDEO/ Operațiunea „Panglicile albastre”! Foști angajați ai trupelor speciale, la protestul lui Șor și Cavcaliuc. Nume și roluri
Exclusiv! Cât plătim în facturi pentru chiria oficiilor Moldovagaz? Costul clădirii și cine sunt beneficiarii schemei
Un drum nou pe harta Republicii Moldova: Construcția porțiunii de la zero a costat 30 de milioane de euro
/VIDEO/ Un interviu oferit de Spînu televiziunii GRT, întrerupt de Constantinov, care a dat buzna în studiou. Cum a reacționat ministrul
/VIDEO/ Un interviu oferit de Spînu televiziunii GRT, întrerupt de Constantinov, care a dat buzna în studiou. Cum a reacționat ministrul
Sprijină jurnalismul de calitate! Redirecționează 2% din impozitul tău pe venit către TV8
Sprijină jurnalismul de calitate! Redirecționează 2% din impozitul tău pe venit către TV8
/LIVE TEXT/ Război în Ucraina, ziua 764: Explozii la Harkov și Zaporojie. ISW: Rusia probabil va pierde războiul
/LIVE TEXT/ Război în Ucraina, ziua 764: Explozii la Harkov și Zaporojie. ISW: Rusia probabil va pierde războiul
/VIDEO/ TV8, acum și mai aproape de tine! Cum ne poți urmări prin Pachetul de Satelit Svoboda
/VIDEO/ TV8, acum și mai aproape de tine! Cum ne poți urmări prin Pachetul de Satelit Svoboda
/VIDEO/ Mister dezlegat: Cine e tatăl copilului fetiței care a născut la 11 ani
/VIDEO/ Mister dezlegat: Cine e tatăl copilului fetiței care a născut la 11 ani

investigații

/VIDEO/ Detalii exclusive din dosarul fraudei bancare! Imobile și mașini de lux, cumpărate de Vlad Andronachi cu banii sustrași din BEM

18 martie 2024, ora 08:10

Investigația pe care v-o propunem astăzi nu este doar despre corupție, dar și despre lipsa de bun simț a unor foști demnitari de stat - deputați și miniștri. Istoria își are începutul în furtul miliardului și descrie circulația a 26 de milioane de lei sustrași din Banca de Economii exact cu o zi înainte de introducerea administrării speciale. Vă spunem cum foștii deputați Vladimir Andronachi și Constantin Botnari și ex-ministrul Vasile Botnari, devenit ulterior șef al SIS, au cheltuit banii sustrași din BEM pe mașini unice în Moldova, imobile, tratamente cosmetice în una dintre cele mai prestigioase clinici din Elveția, pentru studiile copiilor la universități prestigioase din Europa și pur și simplu pentru shopping în cel mai luxos centru comercial din Londra. 

Povestea a început de la fostul conac Râșcanu-Derojinschi din centrul Chișinăului, cumpărat pe bănuți de la stat, printr-o schemă sofisticată. Compania „Universal Proiect”, afiliată fostului deputat democrat Vladimir Adronachi a inițiat reconstrucția acestui edificiu. 

Pe 24 noiembrie 2014, Consiliul de Administrare al Băncii de Economii, condus pe atunci de Ilan Șor, a decis să investească 119 milioane de lei într-un nou sediu al băncii, la parterul unui hotel ce urma să fie construit în curtea clădirii-monument. Banca a bătut palma cu firma lui Andronachi la distanță de zece zile după ce Guvernul aprobase acordarea garanțiilor de stat pentru salvarea celor trei bănci implicate în furtul miliardului. 

Cotractul de investiții a fost scris în defavoarea BEM-ului. Banca s-a obligat să-i transfere firmei lui Andronachi un avans de 60% din sumă, deși hotelul se afla încă la faza de proiectare. La două zile de la semnarea contractului, președintele interimar al BEM, Viorel Bîrcă, aproba deja transferul primei rate din avans de 32,8 milioane de lei către „Universal Proiect”. Exact a doua zi, Banca Națională a introdus administrare specială la BEM.

Banii BEM, transferați firmei „Sermastra Sales”, controlată de Andronachi

Banii încasați de „Universal Proiect” au fost convertiți în valută și scoși din țară. Un milion de dolari și aproape 800 de mii de euro au fost transferați către compania britanică „Sirmastra Sales”, controlată tot de Vladimir Andronachi. Firma avea deschis un cont la o bancă din Letonia, implicată în furtul miliardului și în Laundromat.

De la „Sirmastra Sales” banii au fost pulverizați către alte companii afiliate lui Andronachi, declara anterior șefa Procuraturii Anticorupție, Veronica Dragalin:

Banii au fost urmăriți prin probe concrete. Rulaje bancare, documente din poșta electornică, calculatoare, telefoane ridicate în cursul perchezițiilor, demonstrează cum au circulat banii și demonstrează că acești bani au fost spălați prin mai multe companii offshore, stabilite în jurisdicții cum ar fi Belize, Marea Britanie, Cipru și altele. Majoritatea fondurilor care au fost transferate din Banca de Economii au fost trimise către o companie care se cheamă „Black Sea Holding SA” a cărei beneficiar efectiv, în proporție de 75% era Nadejda Andronachi”.

După ce s-au învârtit într-un carusel de firme, o parte din banii sustrași din Banca de Economii s-au întors în R. Moldova. 

În iulie 2015, „Universal Proiect” a reziliat contractul semnat cu BEM, dar i-a restituit băncii doar 6,8 milioane de lei. Restul sumei avansului a fost calculat drept penalități în favoarea companiei lui Andronachi.

11 milioane de lei din banii scoși din BEM s-au întors în Moldova direct pe conturile unor companii afiliate lui Vladimir Andronachi. Firmele au folosit banii pentru achiziția unor imobile și mașini de lux.

5,8 milioane de lei din banii BEM, cheltuiți pentru trei mașini  

La 11 mai 2015, compania „Individual Auto”, administrată de Anatolie Blonschi, omul de încredere al lui Vlad Andronachi, a primit pe cont 300 de mii de euro de la offshore-ul  „Webwest Alliance” controlat de proaspătul deputat democrat. La rândul ei, firma primise banii de la off-shorul soției lui Andronachi „Black Sea Holding SA”. Transferurile au avut la bază contracte fictive de împrumut.  

Anatolie Blonschi a convertit toți banii în lei și i-a direcționat către doi dealeri auto din Chișinău de la care a cumpărat 3 mașini de lux: un „Porche Cayenne” și două suv-uri de marca „Land Rover”. Bolizii au costat 5,8 milioane de lei.

L-am luat la întrebări pe Anatolie Blonschi pe coridoarele Judecătoriei Buiucani, după una dintre ședințele din dosarul penal în care este judecat pentru spălare de bani, împreună cu Vlad Andronachi.

Reporter TV8: - Dl Blonschi, ne spuneți câteva detalii despre achizițiile pe care le-ați făcut prin „Individual Auto”?

Anatolie Blonschi: -  Nu ofer niciun comentariu.

Reporter TV8: - Mașinile erau pentru activitatea companiei sau personal pentru domnul Andronachi?

„BMW X5” din Rusia, cumpărat prin aceeași firmă „Individual Auto”

Interceptări ale discuțiilor telefonice ale lui Andronachi, ajunse acum doi ani în posesia Cutiei Negre, demonstrează că deputatul și-a cumpărat în aceeași perioadă și alte mașini, dar din afara țării. A folosit tot compania „Individual Auto”.

De exemplu, în septembrie 2015, Andronachi a pus ochiul pe un „BMW X5 M” scos la vânzare de un dealer auto din Sankt Petersburg. Asemenea mașini nu existau la acel moment în Chișinău. Andronachi văzuse mașina pe internet și a sunat la magazinul din Rusia să afle detalii.

V. Andronachi: – Cum poate fi rezervată mașina?

Consultant salon auto: -  Vlad, dvs de unde sunați, din Belarus?

V. Andronachi: - Din R. Moldova.

Cosultant salon auto: - Chiar? Din Moldova încă nu ne-a sunat nimeni.

V. Andronachi: - Mașina are tot habitaclul alb sau nu?

Consultant auto: - Da, un alb foarte frumos. Un habitaclu luxos. Eu acuș vă fotografiez și vă trimit. E o mașină foarte luxoasă.

V. Andronachi: - Bine, aștept.

Ulterior, Andronachi a coordonat procesul de import al BMW-ului din Rusia. Interceptările atestă că fostul deputat avea omul său de legătură la Serviciul Vamal, care îl ajuta să perfecteze actele pentru mașini.

V. Andronachi: - Mașina este în Sankt Peterspurg „MX5”. Are 1000 km la bord. Ea are dotări de 8,5 milioane de ruble, dar noi o cumpărăm cu șapte (n.r. milioane de ruble). O să primim și TVA pentru dânsa până la Anul Nou încă vreo 16 mii de euro. 

Valeriu: - Cumpărătorul cine este?

V. Andronachi: – Tu o plătești de pe „Individual Auto”, dar o aduci pentru „Diplomat”.

Valeriu: - Eu fac legătura cu persoana ceea care atunci am vorbit la Vamă, cu juristul cela, cu Andrian. Vorbesc cu dânsul.

V. Andronachi: – Spune-i să hotărască întrebarea așa cum te rog eu, că altfel nu o să fie posibil. Bine? Eu am zis că 100 de mii pentru mașina asta e bun preț. Din Germania nu o iei mai ieftin.

Peste câteva săptămâni, mașina cumpărată din Rusia a ajuns la Chișinău. Fiind plecat din țară în acel moment, Andronachi își suna amicii să-i întrebe detalii, arzând de nerăbdare să ajungă la volanul noului său BMW.

Dorel: - Am mers numai ce cu mașina ta.  

V. Andronachi: - Și?

Dorel: – Vadimka nu poate vorbi, ca să înțelegi, numai umblă și se linge pe bot.

V. Andronachi: – Dar e rigidă? Ții minte, acela alb nu era rigid ?

Dorel: – Nu era. Eu tot îi spun lui Vadim că pentru Vlad o să fie cam rigidă, dar el zice că anvelopele sunt „runflat” și trebuie să fie umflate piatră. Am pus-o în parcare, chiar pe mijloc. 

V. Andronachi: - E primul „MX5” în oraș.  Îți dai seama?  

Discuția nr.2

V. Andronachi: - Ce faci?

Dorel: – Iaca am fost și ți-am spălat mașina și merg în ea. Merge moale, merge bine mașina. Presiunea în roți încă nu am dat-o.  

V. Andronachi: – Îți place cum merge, da? Iată între Cayen-ul cela al meu și acesta?

Dorel:  – Merge un pic mai dur, se simte, dar mașina e mai manevrabilă, frate.

V. Andronachi: - Îi pun anvelope de iarnă deodată. Eu ies din iarnă cu dânsa și o dăm și gata.

Dorel:  – E frumos salonul ăsta. E alb, frate. Trebuie să o spălăm numai la spălătorie la „Veranda”. Acolo băieții spală bine, știi? Ce-i cu tine?  Aici trebuie să te îmbraci în haine noi ca să te urci în mașina asta. Tu când vii, azi?

V. Andronachi: – Da, la ora zece și jumătate. Eu nu am răbdare. Voi umblați și vă plimbați cu mașina mea.

În aceeași perioadă, Vladimir Andronachi i-a cumpărat o mașină nouă și unei femei. Așa reiese dintr-o altă discuție telefonică.

V. Andronachi: - A venit mașina ta nouă.

Femeie: – Chiar?

V. Andronachi: - Da. Poate treci pe la Vadim, la parcare și te uiți la mașină.

Discuție nr.2

Femeie: - E tare mașina. Eu acum fac un cerc cu dânsa. Ea este fără numere. Eu pot să mă duc cu ea?

V. Andronachi: – Nu. Ea e fără „Casco”, fără nimic. Luni eu voi face „Casco”. Ea ție îți place?

Femeie: – Tare îmi place. Eu aș fi vrut neagră, dar...

V. Andronachi: - Ție îți merge albă.

Femeie: – Culoarea e frumoasă, un alb imaculat, ca la „Porche”.

V. Andronachi: – Da, nu este alb de ăsta ieftin.  

Nici autoturismul de marca „Porche”, nici BMW-ul cumpărat din Rusia, pomenite în interceptări, nu s-au regăsit în declarațiile de avere depuse de Vladimir Andronachi din funcția de deputat. În 2015, acesta declara doar o mașină de marca „Land Rover” luată în comodat. 

Vladimir Andronachi a refuzat să vorbească cu reporterul Cutiei Negre.

Imobile industriale - 4,6 milioane de lei

Pe lângă mașinile de lux, Andronachi și-a cumpărat și imobile cu banii scoși din Banca de Economii. La 12 martie 2015, o altă companie administrată de Anatolie Blonschi „Impecabil Grup”,  a primit pe cont 300 de mii de euro de la offshore-ul soției lui Andronachi. Toți banii au fost direcționați spre procurarea unor imobile pe șoseaua Balcani din Chișinău.

Cu 4,6 milioane de lei, „Impecabil Grup” a cumpărat un hectar și jumătate de teren și mai multe clădiri de la Întreprinderea de Arendă Baza de Transport Auto Nr. 1. Întreprinderea se afla în proces de lichidare și a scos activele la vânzare.

Imobilele cumpărate de „Impecabil Grup”, situate pe șoseaua Balcani 1, au fost vândute peste 5 zile 

Familia Andronachi desfășura afaceri pe această adresă cu mult înainte să pună mâna pe clădiri și teren. Potrivit unei decizii judecătorești, încă în anul 2012, la adresa șoseaua Balcani 1 activa compania „Vladecacom”, cofondator al căreia în acte era Tudor Andronachi, tatăl fostului deputat democrat. Firma a fost învinuită de evaziune fiscală de peste 4 milioane de lei. Judecătoria Buiucani a decis amendarea și lichidarea companiei „Vladecacom”.

Administratorul special al Bazei Auto, aflată în proces de lichidare, ne-a dezvăluit că imobilele de pe șos. Balcani 1 nu au fost vândute la o licitație, dar prin negocieri directe cu firma controlată de Andronachi.

Victor Lupea, lichidatorul întreprinderii: - A fost adunarea fondatorilor întreprinderii care a decis cum trebuie să vândă și la ce preț. S-au prezentat la adunare ofertele și au fost examinate, aprobate.

Reporter TV8: - Dar cine a selectat companiile invitate să propună oferte?

Victor Lupea: - Au fost mai multe anunțuri că se examinează posibilitatea de vânzare, cum de vândut și așa mai departe. Au fost desfășurate mai multe adunări ale fondatorilor, cu publicarea anunțurilor în Monitorul Oficial.

Reporter TV8: - Vă amintiți, au fost atunci mai multe oferte? Mai multe companii s-au arătat interesate de aceste imobile sau doar „Impecabil Grup”?

Victor Lupea: - Au fost două oferte. Ulterior una, să spunem așa, nu a fost luată în considerație și s-a vândut la „Impecabil”.

Reporter TV8: - Se știa că această companie are legătură cu deputatul Vladimir Andronachi?

Victor Lupea: - Nu!

Clădire cumpărată de la firma partenerului de afaceri

La 20 august 2015, în aceeași zi în care a cumpărat imobilele de la Baza Auto, compania „Impecabil Grup” a mai achiziționat o clădire de pe același teren de la SRL „Transfactor”, cu un milion de lei. Firma l-a avut printre fondatori pe avocatul Ruslan Berlinschi, un alt apropiat de-al lui Andronachi. 

sursa foto:zdg.md

Potrivit unei încheieri judecătorești, în anul 2007, Berlinschi a fost învinuit în cadrul unui dosar penal, iar procurorii aplicase sechestru pe bunurile acestuia, inclusiv 40% din capitalul social al firmei „Transfactor”. Instanța l-a achitat ulterior pe Berlinschi în acel dosar.

Ruslan Berlinschi este un vechi partener de afaceri cu Vladimir Andronachi și a fost protagonistul unei investigații la Cutia Neagră PLUS. În 2021, chiar înainte ca procurorii să descindă cu percheziții, Andronachi i-a transmis lui Berlinschi pachetele de acțiuni pe care le avea în diverse companii. Astfel, firmele au scăpat de sechestre.

Ruslan Berlinschi a fost avocatul Bazei de Transport Auto Nr.1 în mai multe litigii pe care întreprinderea le-a avut cu statul, pentru a obține dreptul de proprietate asupra imobilelor din șoseaua Balcani 1.

În prezent, Berlinschi este proprietarul a 19 ari de teren și o clădire - foste active ale Bazei Auto Nr.1, situate pe aceeași adresă șos. Balcani 1. Aici sunt înregistrate mai multe companii gestionate de avocat. La fața locului nu am găsit oficii ale firmelor. Câțiva muncitori ne-au declarat că nu-l cunosc pe Ruslan Berlinschi și nici de companiile acestuia nu au auzit.

L-am sunat pe Ruslan Berlinschi pentru reacție. Acesta  ne-a promis că revine mai târziu, dar nu ne-a mai contactat.

„Impecabil Grup” nu a fost mult timp proprietara imobilelor din șoseaua Balcani 1. Peste cinci zile de la achiziție, le-a vândut unui alt agent economic.  Anatolie Blonschi a refuzat să comenteze aceste tranzacții.

Andronachi, în căutare de apartament

În septembrie 2015, ex-deputatul Vladimir Andronachi căuta să-și cumpere un apartament de peste 200 de metri pătrați în centrul Chișinăului. Asta am aflat din aceleași interceptări ajunse în posesia Cutiei Negre.

Fostul deputat l-a sunat pe un agent imobiliar să-l întrebe ce oferte de apartamente are.

V. Andronachi: - Ceva apartamente bune în Centru, mari, 200 m2, este ceva în vânzare, dar în case bune?

Ion: - Facem așa, eu toate le fotografiez, îți scriu metrii și ți le trimit pe „Viber”.

V. Andronachi: -  Și prețurile.

Ion: - Gata, ne-am înțeles!

Ulterior, agentul imobiliar l-a sunat pe Andronachi să-i prezinte câteva oferte bune.

Ion: - Palatul Republicii, știi unde-i? Vizavi este casa ceea nouă.

V. Andronachi: - Aceea tărcată, urâtă?

Ion: - „Zolotoi dom” îi zice.

V. Andronachi: - Nu, nu-mi place.

Ion: - Acolo putem să luăm la un preț foarte interesant.

V. Andronachi: - Dar ce este acolo?

Ion: - Sunt apartamente bune, dar sunt mici, câte 126 de metri. Dar putem să luăm două, le unim și tocmai bine. Prețul de start este 800 de euro.

V. Andronachi: - Nu, nu-mi place. Iată care era ideea mea: de pildă vreo 150 de mii să dau pe 200 de metri bunișori, în Centru. Azi, crede-mă pe mine, eu sunt sigur că mulți ca și mine nu sunt, care sunt gata să cumpere așa metraj. E cam greu în țară. Mie îmi trebuie 200 de metri buni unde să-mi fac reparație și să-mi trăiesc viața ca lumea.

Ion: - Am înțeles.

Discuția nr.2

Ion: - „Coliseum”! Am fost acum într-un apartament, pur și simplu am rămas șocat, dar pozitiv. Are 200 de metri și 100 de metri terasa. Dar e așa, în pădure, se vede tot orașul în larg. E foarte înteresant. Liftul se ridică numai pe etajul ăsta și numai la apartamentul ăsta. Când vii, trebuie să mergi să-l vezi și apoi vorbim.

V. Andronachi: - Dar e cu reparație?

Ion : - Nu! E fără, așa cum trebuie. Eu doar am înțeles mesajul tău. Eu doar nu-ți propun toate prostiile. De ce să te deranjez?

V. Andronachi: - Și câți bani vrea?

Ion: - Prețul este 300 de mii pentru 300 de metri.. Dar eu ți-am spus că totul e discutabil.

Studii la „Cambridge” și tratament în Elveția din banii BEM

Din banii scoși din Banca de Economii de firma afiliată lui Andronachi nu s-a înfruptat doar fostul deputat democrat. Zeci de mii de euro au fost cheltuite pentru luxul familiilor altor demnitari de stat apropiați de Vladimir Plahotniuc. De exemplu, familia lui Vasile Botnari, care era pe atunci  ministru al Transporturilor, iar ulterior a ajuns director SIS, a beneficiat de peste 60 de mii de euro din banii BEM-ului.

La 12 decembrie 2014, după ce a primit pe conturi banii de la BEM, compania „Sirmastra Sales” a transferat aproape 14 mii de lire sterline, echivalentul a 330 de mii de lei, către Colegiul de Arte și Științe din cadrul Universității Cambridge din Marea Britanie. Transferul avea mențiunea „pentru studenta Anastasia Botnari”, fiica lui Vasile Botnari.

Vasile Botnari cu fiica sa Anastasia sursa foto:Facebook.com

Într-un interviu oferit în aceeași perioadă unei reviste dedicate părinților, Natalia Botnari, soția demnitarului, se lăuda că fiica lor a obținut o bursă la un colegiu din Marea Britanie și vrea să devină designer de interior. 

La finele anului 2014 și offshore-ul Nadejdei Andronachi a transferat peste 24 de mii de euro la contul Nataliei Botnari, deschis la o bancă din Letonia, cu precizarea „contract de chirie”. Iar în vara anului 2015, același offshore transferă alte trei mii de euro către o agenție imobiliară din Londra, cu mențiunea „chirie Botnari”. 

În septembrie 2015, offshore-ul virează către Clinica „La Prairie” din Elveția 19 500 de franci, echivalentul a peste 300 de mii de lei pentru „pacientul Botnari”. 

Clinique „La Paririe”; sursa foto: luxewellnessclub.com 

 

Această clinică este amplasată într-o locație exclusivistă, în munții elvețieni și oferă programe personalizate de diagnostic, proceduri de frumusețe și revitalizare. În această locație de lux și-a întremat sănătatea Natalia Botnari, iar offshore-ul lui Andronachi a plătit pentru serviciile clinicii elvețiene.

I-am întrebat pe soții Andronachi în ce condiții au făcut transferurile de zeci de mii de euro către familia lui Vasile Bontari, dar ambii au evitat să răspundă.

Reporter TV8: - Dna Andronachi, vreau să vă întreb despre transferurile care s-au făcut către familia Botnari.

Nadejda Andronachi: - Nu comentez.

Reporter TV8: - I-ați împrumutat banii familiei Botnari? Sunteți prieteni? În ce condiții firmele dvs au făcut transferuri către Natalia Botnari?

Nadejda Andronachi: - Eu nu răspund la întrebări. Mă iertați!

L-am sunat și pe Vasile Botnari pentru comentarii la subiect, dar acesta avea telefonul închis. La un alt număr, pe care îl avea anterior fostul șef de la SIS, a răspuns o femeie care ne-a declarat că numărul nu-i mai aparține lui Botnari.

Shopping la Londra

Zeci de mii de euro a primit pe contul său din Letonia și Vladimir Andronachi de la offshore-ul soției sale. Banii au fost cheltuiți la shopping de soții Andronachi, susțin oamenii legii.   

Șefa Procuraturii Anticorupție a declarat anterior că au fost și alte persoane din anturajul lui Plahotniuc, care au făcut shopping la Londra din banii Băncii de Economii.

Veronica Dragalin: „La 13 martie 2015, compania „Sirmastra”, care a primit banii de la Banca de Economii, a trimis 9000 de euro către o altă companie fondată în Belize. Patru zile mai târziu, soția persoanei apropiate lui Vladmir Andronachi și Vladimir Plahotniuc a folosit mai mult de 3000 de euro din această sumă la cumpărături la magazine de lux în Londra: 900 de euro la magazinul „Nike”, peste 1000 de euro la magazinul „Harrods”, unul dintre cele mai luxoase magazine din lume și multe alte cumpărături în Londra.

Cutia Neagră a aflat că cele 9000 de euro au fost cheltuite de Victoria Botnari, soția fostului deputat democrat Constantin Botnari, cunoscut drept purtătorul de borsetă al lui Plahotniuc.

Și fiica fostului parlamentar, Laurenția Botnari, care și-a făcut studiile în Marea Britanie, a primit pentru cheltuieli personale câteva mii de dolari de la offshore-ul Nadejdei Andronachi.

Familia lui Constantin Botnari s-a stabilit la Londra în anul 2019, după ce democrații au pierdut guvernarea. Fostul deputat este cercetat penal și anunțat în căutare de Interpol.

Avionul lui Plahotniuc

De la companiile lui Vladimir Andronachi s-au făcut transferuri și către offshore-urile controlate de Vladimir Plahotniuc, susțin procurorii. Aproape jumătate de milion de dolari au fost utilizați pentru achiziția unui avion. Banii au fost adăugați la alte 21 de milioane de dolari scoși din BEM prin intermediul unei firme afiliate lui Ilan Șor. Astăzi avionul cumpărat de Plahotniuc este înregistrat în Federația Rusă și se află în proprietate privată.

La 5 decembrie 2014, „Sirmastra Sales” a transferat  444 de mii de dolari din banii veniți de la „Universal Proiect” către o companie britanică, pe un cont bancar deschis în Letonia. De acolo, banii au migrat prin alte trei firme, conectate la Vladimir Plahotniuc și au ajuns pe contul unei companii din Cipru – „Seppota Services”.

Același offshore a primit încă 21 de milioane de dolari scoși din Banca de Economii prin intermediul firmei „Dracard”, afiliată lui Ilan Șor. „Seppota Services” a virat mai apoi banii către compania „Embraer”, pentru achiziția unui avion de model „Legacy 650”.

Avionul cumpărat pentru gruparea lui Plahotniuc face parte din categoria business și poate transporta la bord 14 pasageri. Pentru confortul acestora, avionul e dotat cu o mini-bucătărie, are un mic birou și o canapea, iar o parte dintre fotolii pot fi transformate în loc de dormit. Pasagerii au acces la telefon și internet prin satelit.

Interceptările făcute în septembrie 2015 demonstrează că la Chișinău exista un avion privat zborurile căruia erau coordonate de Vladimir Andronachi.

Elena: - Vlad, bună ziua!

V.Andronachi: - Bună ziua!

Elena: - Am vrut să întreb. Alexandru a întrebat deja despre zbor. El mai are o întrebare. Unde este acum avionul dvs?

V.Andronachi: - Eu acuș aflu și revin cu un sunet.

Discuție nr.2

Persoana X: - Bună ziua, Vlad! Vă ascult.

V. Andronachi: - Voiam să întreb unde se află acum avionul. Un client vrea să vadă.

Persoana X: - În Chișinău. 

V. Andronachi: - Dar ce orar are acum?

Persoana X: - Deocamdată nu avem nimic hotărât.

V. Andronachi: - Doar Kîrghistan?

Persoana X: - Deocamdată nu am discutat despre acest zbor.

Tot în 2015,  presa a scris că avionul lui Plahotniuc l-a adus la Chișinău pe președintele Kîrgistanului. Acesta a avut o întâlnire secretă cu oligarhul.

Avionul este acum la Moscova, în proprietate privată

Potrivit datelor consultate de reporterul Cutiei Negre pe site-uri specializate, avionul cumpărat de Plahotniuc a fost înregistrat în decembrie 2014, dar oficial se afla în flota unei companii din Austria.

Peste 5 luni, aeronava a ajuns la o companie offshore din Insulele Bermude, gestionată de cetățeni ruși, unde s-a reținut timp de 8 ani. O perioadă scurtă, s-a aflat în flota unei companii din Kazahstan.

În ianuarie 2024 avionul cumpărat din banii BEM-ului a fost înregistrat în Federația Rusă, în proprietate privată. Aeronava efectuează zboruri în fiecare zi. De la începutul lunii martie, a circulat de la Moscova spre Dubai și Cairo.

Holdingul din Rusia care a încasat bani din BEM și afacerea lui Andronachi cu cărbune

Familia Andronachi a avut și alte companii în paradisuri fiscale, nu doar cele despre care am pomenit mai sus, prin care au trecut banii obținuți din Banca de Economii. Unele aveau denumiri practic similare, pentru a încurca mai bine ițele. Firmele au fost folosite și în alte afaceri, de exemplu, export de cărbune de la companii rusești acuzate de extracții ilegale din Donbas.

În iunie 2015, firma britanică „Sirmastra Sales” a transferat 400 de mii de dolari din banii primiți de la „Universal Proiect” companiei „Black Sea Holding LP” din Belize. Offshore-ul are o denumire similară cu cealaltă companie a familiei Andronachi - „Black Sea Holding SA”, care a încasat majoritatea banilor scoși din BEM.

100 de mii de euro au fost trimise la o altă companie „Manos Aliance” stabilită în Marea Britanie a cărei beneficiar efectiv este Nadejda Andronachi”, a declarat anterior șefa Procuraturii Anticorupție, Veronica Dragalin.

„Manos Alliance” a fost fondată în 2010 și lichidată în anul 2017. Prin această firmă britanică, dar și prin offshore-ul din Belize „Webwest Alliance”, Vladimir Andronachi a făcut afaceri cu cărbune importat din Federația Rusă.

Potrivit datelor publicate pe un site specializat, care oferă statistici privind exporturile de cărbune, „Manos Alliance” a cumpărat din Rusia aproape 200 de mii de tone de cărbune. Iar „Webwest Allinace” a achiziționat aproape 140 de mii de tone de cărbune. 

Partenerul principal în tranzacții a fost un grup de companii cu denumire aproape identică - „Угольные Технологии”. Numele acestor firme rusești au fost vizate într-un scandal în Ucraina legat de extragerea ilegală a cărbunelui de pe teritoriul necontrolat de autoritățile ucrainene din Donbas.

La holdingul rusesc „Угольные Технологии” au ajuns și o parte din banii sustrași din Banca de Economii. În iunie 2015, offshore-ul „Black Sea Holding LP” a transferat 300 de mii de dolari către „Угольные Технологии”.

Toate aceste detalii despre modul în care Vladimir Andronachi și oamenii din anturajul său au cheltuit cele 26 de milioane de lei sustrase din Banca de Economii sunt examinate într-un dosar penal judecat cu ușile închise.

/VIDEO/ Copii, lăsați contra bani, dar fără acte, în familia unei străine. „L-a lovit cu capul de sobă”. Reacția autorităților
/VIDEO/ Copii, lăsați contra bani, dar fără acte, în familia unei străine. „L-a lovit cu capul de sobă”. Reacția autorităților
Sprijină jurnalismul de calitate! Redirecționează 2% din impozitul tău pe venit către TV8
Sprijină jurnalismul de calitate! Redirecționează 2% din impozitul tău pe venit către TV8
/VIDEO/ UPDATE: Focuri de armă la Crocus City Hall de la Moscova. Sunt cel puțin 40 morți și 100 de răniți
/VIDEO/ UPDATE: Focuri de armă la Crocus City Hall de la Moscova. Sunt cel puțin 40 morți și 100 de răniți
/VIDEO/ TV8, acum și mai aproape de tine! Cum ne poți urmări prin Pachetul de Satelit Svoboda
/VIDEO/ TV8, acum și mai aproape de tine! Cum ne poți urmări prin Pachetul de Satelit Svoboda
Mărturiile unei moldovence, pasageră în avionul lovit de fulger: „Noi am auzit. A fost stresant”
Mărturiile unei moldovence, pasageră în avionul lovit de fulger: „Noi am auzit. A fost stresant”

Abonează-te la știri pe e-mail

TV8.md este site-ul de știri din Republica Moldova cu noutăți sociale, politice și economice de ultima oră, meteo astăzi, emisiuni, interviuri și investigații.
TiktokFacebookInstagramYoutubeTelegram

© 2024 TV8.md. Preluarea materialelor publicate pe tv8.md se face doar cu citarea sursei și prin intermediul unui link activ către pagina articolului.

FacebookInstagramYouTubetwittertelegramtelegram