Întreprinderea „Calea Ferată a Moldovei” (CFM) se confruntă cu o criză de angajați. Dacă acum un deceniu, echipele care montau sau reparau șinele erau formate din cel puțin 20 de oameni, în prezent, numărul lor a scăzut până la 5 specialiști. Și cu toate că, din 1 iulie, li s-a promis majorarea salariilor cu aproximativ 70 la sută, muncitorii spun că banii nu sunt nici pe departe suficienți pentru munca grea pe care o îndeplinesc.
„Lasă să mai vadă lumea, cum se lucrează la Calea Ferată”, a declarat unul din muncitori.
Pentru că de ani buni salariul a rămas neschimbat, puțin peste două mii de lei, muncitorii spun că, pe fundalul creșterii continue a prețurilor, această majorare era una necesară.
Angajații care au primit până acum un salariu de circa două mii de lei, după majorare, vor primi puțin peste trei mii de lei. Este foarte puțin pentru a acoperit toate necesitățile, spun ei.
La toate se adaugă și lipsa de specialiști. De exemplu, echipele care, în mod normal, ar trebui să fie formate din 20 de oameni, au doar câte cinci membri, spun responsabilii, iar uneori - și mai puțini. Asta înseamnă că fiecare angajat muncește, cel puțin, dublu.
„- Am rămas, fiindcă sunt în vârstă și dacă mergi în altă parte dacă ai 50 de ani, cam nu se mai uită nimeni la tine.”
„- După ce s-a aprobat Codul Feroviar, la noi se prevede că, în anii 2023-2024, directorul a raportat, ca salariatul să aibă în jur la 15 mii de lei.
- Dar care este cel mai mic salariu acum?
- 1900 de lei”, a declarat președintele Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova, Ion Zaporojan.
Mecanizarea lucrului ar fi o soluție care i-ar ajuta, spun muncitorii, dar, din lipsă de bani, și această problemă rămâne nerezolvată de la un al la altul.
„La Calea Ferată a fost mereu o muncă complicată și predominant tot lucrul se face în mâini. Cu mecanizarea, din păcate, la noi au fost permanent probleme”, a mai adăugat președintele Federației Sindicale a Feroviarilor.
Deocamdată, nu se știe de cât timp va fi nevoie, pentru ca planurile celor de la CFM să devină reale. Asta chiar dacă responsabilii spun că, după declanșarea războiului în Ucraina, toate trenurile cu marfă trec prin țara noastră, iar veniturile obținute lunar au crescut de patru ori.
Între timp, în depouri zac zeci de trenuri învechite, care nu mai pot fi reparate, din lipsă de piese de schimb, care nu se mai produc.
„Pentru trenuri noi, deocamdată, nu se prevăd bani. Acestea nu aduc beneficii și bani. Cred că asta o să fie pasul următor, dar deocamdată avem nevoie să aducem bani la întreprindere. Din acest motiv se investește în vagoane de marfă”, a menționat președintele Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova, Ion Zaporojan.
Săptămâna trecută, în cadrul Emisiunii Freedom de la TV8, șeful CFM, Oleg Tofilat, a spus că, timp de un an, de când se află în funcție, veniturile au crescut de 4 ori, iar restanțele salariale au fost stinse din aceste acumulări financiare din transportarea mărfurilor.
Acum un an și două luni, într-un raport elaborat de o comisie specială creată de Parlament, se spunea că, în ultimul deceniu, Întreprinderea de Stat Calea Ferata a Moldovei a fost delapidată cu aproximativ un miliard de lei.
Datorii s-au acumulat după o serie de furturi de motorină, dar și alte cheltuieli nejustificate. Dacă nu se intervenea de urgență cu soluții, întreprinderea era la un pas de falimentare, au constatat autorii raportului. Întreprinderea numără în jur de 6 mii de angajați.