/VIDEO/ Război în Ucraina, ziua 282: Plan eșuat, preț istoric la gaz și pachete însângerate. Kremlinul respinge discuția cu Biden

investigații

/VIDEO/ Exclusiv! Cât plătim în facturi pentru chiria oficiilor Moldovagaz? Costul clădirii și cine sunt beneficiarii schemei

31 octombrie 2022, ora 09:14

Criza din sectorul energetic a readus în atenția publică opulența pe care și-au permis-o decenii la rând conducătorii companiei Moldovagaz. Indiscutabil, cea mai scumpă bijuterie din proprietatea companiei de furnizare și distribuție a gazelor este noul sediu din inima capitalei. Construcția imobilului a costat peste 500 de milioane de lei. Principalii beneficiari - Oleg Voronin și apropiații lui Vladimir Andronachi. Cutia Neagră Plus a investigat ce s-a întâmplat după ce a fost ridicată construcția, cum a încercat conducerea Moldovagaz să introducă ani la rând în tarifele pentru consumatori cheltuielile pentru sediu și ce schemă au pus la cale responsabilii din cadrul companiei,  pentru a recupera investiția de pe spatele nostru. 

Moldovagaz a început să-și construiască un sediu nou încă în perioada guvernării comuniste. Edificiul grandios de pe strada Aleksandr Pușkin 64 din Chișinău a fost proiectat în 2008. Inițial, s-a ocupat de construcție o firmă conectată la Oleg Voronin, fiul fostului președinte Vladimir Voronin. Până în 2015, în imobil au fost investite 258 de milioane de lei potrivit actelor contabile ale Moldovagaz. Iar apoi construcția a fost înghețată un timp.

În primăvara anului 2017, după ce democrații l-au numit la șefia Moldovagaz pe Vasile Botnari, a fost reluată construcția edificiului. Compania selectată pentru efectuarea lucrărilor a fost o firmă conectată la ex-deputatul democrat Vladimir Andronachi.

Licitație doar cu firmele familiei Andronachi

La licitația organizată de Moldovagaz și-au depus ofertele trei companii. Toate sunt conectate la familia Andronachi:      

-SRL RCF-Prim, fondată și administrată de Gheorghe Andronachi, unchiul democratului Vladimir Andronachi.

-SRL Royal Construct, fondată și administrată de Nadejda Andronachi, fiica lui Gheorghe Andronachi și, respectiv, verișoara ex-parlamentarului PD.

- SRL Metropolitan Construct, administrată de Anatolie Blonschi, un om de încredere al lui Vladimir Andronachi, care a gestionat mai multe afaceri ale fostului deputat democrat.

Toate firmele au fost acceptate la licitație, deși era evident din start că acționează concertat. Primele două SRL-uri chiar aveau declarată adresa în același apartament, aflat pe atunci în proprietatea companiei RCF-Prim. Firmele aveau și același contabil, tot din familie - Tatiana Andronachi, soția lui Gheorghe Andronachi.

În aprilie 2017, contractul a fost atribuit companiei RCF-Prim, care a propus cea mai ieftină ofertă - 45,3 milioane de lei. Clădirea urma să fie terminată într-un an, iar Moldovagaz trebuia să achite în avans 20% din valoarea contractului.

Contactat de reporterul Cutiei Negre, directorul RCF-Prim a negat faptul că nepotul său, Vladimir Andronachi, ar fi promovat interesele firmei la licitația Moldovagaz.

GHEORGHE ANDRONACHI, director SRL RCF-PRIM: „Au trebuit să vină 100 de oameni acolo să lucreze. Cineva le-a încurcat? A fost o licitație anunțată. Ce problemă? Fiecare a avut dreptul să participe pentru că nu a fost licitație închisă, a fost deschisă, cu anunț pe site. Au putut să participe 100 de companii. Doi: oamenii au venit și nu au vrut să se apuce de lucru pentru că obiectul a stat vreo 6-7 ani și era delăsat, asta e altă întrebare”.

 - Deci, este pur întâmplător că trei companii, toate trei din aceeași familie, au participat?

 - Care au vrut să participe au participat. Pe mine mă interesează compania în care eu lucrez și am îndeplinit lucrările foarte calitativ și într-un termen care nu am întârziat nicio zi în baza contractului și atât.

 - Deci, nu au existat influențe din partea nepotului dvs, Vladimir Andronachi?

 - Absolut, nu. Doamnă, vă spun eu. Lucram în construcții din 2006-2007, când făceam obiecte de 12-13 etaje și finisări. Și dumneata și dumnealui încă învățați la școală când eu îmi făceam nume ca și constructor.  Eu nu am nevoie ca cineva să mă promoveze undeva”.

Și doi foști membri din structurile de conducere ale Moldovagaz din acea perioadă declară astăzi că nu au știut nimic despre conexiunile fostului deputat democrat cu firma selectată să realizeze lucrările de construcție.

VITALIE ȘAPTEFRAȚ, ex-membru al Consiliului de Administrație SA Moldovagaz: „Nu, eu nu știu. Eu de informația asta nu dispun, de conectările astea. Știu că directorul are numele de familie Gheorghe Andronachi. Dar că are ceva cu persoana care ați spus, asta nu vă pot spune.”

CĂLIN NEGURĂ, ex-membru al Consiliului de Observatori SA Moldovagaz: „Toate aceste subiecte țin de administrarea bunurilor și țin de executiv și de Consiliul de Administrație. Și Consiliul de Administratori nu examinează și niciodată nu au fost aceste subiecte pe agenda Consiliului de Observatori și nici nu puteau fi. Și eu nu pot comenta cine a fost, care companie a participat la licitație.”    

Potrivit unui raport al Inspecției Financiare ajuns în posesia Cutiei Negre, timp de un an, valoarea contractului semnat cu compania lui Gheorghe Andronachi a fost majorată cu 19%. Moldovagaz i-a mai plătit firmei 8,6 milioane de lei pentru lucrări care nu figurau în acordul inițial.

Al doilea contract a crescut de la 75 mln lei la 140 mln lei

Peste cinci luni de la prima licitație, în timp ce RCF-Prim efectua lucrările de construcție pe șantierul de pe strada Pușkin 64, Moldovagaz a mai organizat o licitație pentru lucrări de finisare. La tender și-au depus ofertele din nou două dintre companiile conectate la Andronachi: Metropolitran Construct și RCF-Prim, precum și SRL Fabianca, fondată de Victor Boțolin. Câștigătoare a fost desemnată iarăși  SRL RCF-Prim cu cea mai ieftină ofertă - 75,2 milioane de lei.

Și de această dată s-a mers după același scenariu. Timp de doi ani, Moldovagaz a semnat 6 contracte adiționale cu firma lui Andronachi, acceptând să fie incluse în proiect lucrări suplimentare, care au dublat practic cheltuielile. Firma lui Andronachi, în loc de 75 de milioane de lei, a câștigat peste 140 de milioane de lei.

GHEORGHE ANDRONACHI, director SRL RCF-PRIM: „Caietul de sarcini din start a fost făcut în baza proiectului de arhitectură. După ce s-a făcut caietul de sarcini și s-a făcut licitația și noi am câștigat licitația s-a lucrat la proiectul de design. În baza proiecutlui de design, foarte multe lucrări au fost excluse din primul deviz, pentru că nu s-au mai făcut și s-au făcut alte lucrări în baza design-ului nou. Și de aceea sunt lucrări cu minus și sunt lucrări cu plus.

- Dar chiar așa, practic dublu?

- Asta nu depinde de mine, asta depinde de proiect. Tot proiectul e făcut. Toate actele de îndeplinire și procesele-verbale sunt semnate de 6-7 ingineri cu tot cu juriști. Tot e făcut absolut cinstit și foarte bine lucrat”.

RCF-Prim a livrat și instalat chiar și mobilierul din oficii, în valoare de 7 milioane și jumătate de lei, deși nu avea așa gen de activitate, fiind specializată doar în construcții. Gheorghe Andronachi susține că firma sa nu a câștigat practic nimic din realizarea proiectului de instalare a mobilierului.

GHEORGHE ANDRONACHI, director SRL RCF-PRIM: „S-a luat mobila asupra noastră, dar noi la mobilier absolut nu avem câștiguri. Noi am avut controale financiare. La mobilier a fost o marjă foarte-foarte mică. Nici nu este aceea de pe piață. Dacă pe piață se dă voie până la 20%, noi la mobilier avem câteva procente.

- Și în cazul acesta, de ce v-ați apucat să luați proiectul ăsta cu mobilă, dacă nu era rentabil? - În primul rând, noi ne-am apucat, pentru că toate lucrările după ce se montează mobilierul, practic, oamenii noștri, muncitorii mai merg încă o dată și finisează, vorpsesc,repară. Pentru că cineva merge înainte și strică din urmă”.

Rapoartele financiare ale RCF PRIM, publicate de Biroul Național de Statistică, arată că firma familiei Andronachi a avut profituri de milioane numai în 2018, când a încasat cei mai mulți bani din contractele semnate cu Moldovagaz. De atunci, compania a funcționat în pierdere.

GHEORGHE ANDRONACHI: „Noi tot timpul am avut câștiguri. Dar câștiguri companiile au, depinde ce obiecte au. Eu și acum am obiecte și oferte foarte multe. Numai că nu se pornesc toate o dată. Eu știu ce dividende am primite până atunci și ce dividende după. Eu și azi am obiect destul de mare contractat, câștigat licitația, dar încă nu lucrăm.

- Dar anii precedenți, 2021, 2020, 2019 tot ce a fost după Moldovagaz, aveți minus un milion și ceva, două milioane?

- Da, avem. Noi am avut cheltuieli pe urmă, după ce am terminat obiectul. Dacă dvs știți, noi am avut încă doi ani de garanție. După ce am pus mobilierul noi iarăși am avut reparații, chestii, care nu se plătesc. Cum vreți? 

Moldovagaz a încercat să recupereze investiția din facturile plătite de cetățeni

Potrivit Inspecției financiare realizate la Moldovagaz, care face referire la documentele contabile ale întreprinderii, între anii 2008-2018, în imobilul din strada Pușkin 64 au fost investite 475,7 milioane de lei. În toată această perioadă, Moldovagaz a cerut anual Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică să includă cheltuielile pentru construcția sediului în tariful pentru gaz achitat de consumatori. ANRE a refuzat de fiecare dată.

VICTOR PARLICOV, ex-director ANRE:Din câte țin eu minte au existat asemenea solicitări periodice. Eu nu țin minte de câte ori au fost, dar suspectez că la fiecare aprobare de plan investițional, chestia asta venea ca o propunere să fie incluse în tarife. La momentul cela, dar și după asta ANRE a refuzat continuu această inițiativă. Atunci Moldovagaz avea un sediu pe care îl închiria, pe Albișoara și exista o modalitate de calculare a acestor costuri de chirie care erau cu mult mai mici decât includerea în tarife a investițiilor, mai ales că la etapa ceea nici nu era clar cu cât o să se termine toată investiția asta în sediul Moldovagaz. ANRE este entitatea care stă între interesele acționarilor și ale consumatorilor. Atâta timp cât compania poate justifica de ce o anumită investiție, o anumită cheltuială este necesară pentru consumatori, ANRE în mod normal trebuie să o accepte în scopuri tarifare, pentru că asta este ceva necesar pentru a presta un serviciu calitativ consumatorilor. Atâta timp cât vii cu investiții care nici treabă nu au cu interesele consumatorilor, de ce asta trebuie pus în tarif? Poți să o finanțezi din profit”.

Primind refuz de la ANRE, Moldovagaz a găsit o altă soluție pentru a-și recupera milioanele băgate în sediu. A decis să vândă clădirea companiei-fiice SRL Flacăra Albastră, care prestează servicii de instruire pentru consumatorii de gaze. Apoi a luat în chirie oficiile de la aceasta, plătind anual câte 1,2 milioane de euro. Cheltuielile pentru chirie sunt incluse parțial în tariful la gaz plătit de cetățeni, a precizat ANRE la solicitarea Cutiei Negre.

Vânzarea clădirii către Flacăra Albastră și închirierea oficiilor cu 12 euro/m²

Înainte de vânzare, Moldovagaz a contractat o companie specializată, care a evaluat imobilul la 562,6 milioane de lei din care 17,6 mil de lei reprezintă valoarea terenului de 20 de ari. Curios este faptul că, în 2015, Moldovagaz a cumpărat pământul de la Primărie la preț normativ, cu mai puțin de jumătate de milion de lei. Conform datelor obținute de Cutia Neagră de la autoritățile locale, alți 4 ari de teren din fața clădirii, Moldovagaz i-a luat în arendă, pentru deservirea obiectivului și plătește în prezent Primăriei Chișinău câte 6.000 de lei pe an.

Pe 30 noiembrie 2018, Consiliul de Administrare al Moldovagaz a aprobat vânzarea imobilului, cu suprafața de peste 13 mii de metri pătrați către întreprinderea-fiică Flacăra Albastră, la prețul de 545 de milioane de lei, așa cum fusese estimată clădirea, fără teren.

Conform contractului, SRL Flacăra Albastră urmează să plătească banii timp de 35 de ani, în rate egale, câte 1,3 milioane de lei pe lună. Prin urmare, Moldovagaz încasează anual de la Flacăra Albastră câte 15,6 milioane de lei, echivalentul a 800 de mii de euro. În același timp, Moldovagaz îi plătește companiei Flacăra Albastră, pentru chirie, 1,2 milioane de euro. Însă această sumă nu este plata pentru locațiunea întregii clădiri, ci doar a 64%. Moldovagaz își închiriază oficiile pe care le-a construit la preț de piață - 12 euro pentru un metru pătrat.

ALEXANDRU ȘEVCIUC, șef Direcția economico-financiară SA Moldovagaz: „Noi achităm cu toate serviciile: paza, deservirea, cleaning-ul și așa mai departe. Toată deservirea clădirii o face Flacăra Albastră și achitarea a 12 euro tot intră acolo”.

Fostul membru al Consiliului de Administrație al Moldovagaz, Vitalie Șaptefraț, a declarat că decizia privind transmiterea blocului în gestiunea societății Flacăra Albastră a fost luată „în unanimitate” și că a urmat unei hotărâri a Consiliului de Observatori al întreprinderii.  

VITALIE ȘAPTEFRAȚ, ex-membru al Consiliului de Administrație SA Moldovagaz: „Decizia a fost luată de Consiliul de Observatori și după asta deja Consiliul de Administrație. Adică, instanța superioară este Consiliul de Observatori și nicidecum Consiliul de Administrație.”

Pe de  altă parte, Călin Negură, fost membru al Consiliului de Observatori Moldovagaz din partea Guvernului, susține că nu știe nimic despre vânzarea clădirii către Flacăra Albastră.

CĂLIN NEGURĂ, ex-membru al Consiliului de Observatori SA Moldovagaz: „Deci, sediul cum a fost proprietate a Moldovagaz așa și a rămas, doar că a fost transmis în capitalul social al companiei-fiice. Și asta a fost făcută în baza unei argumentări economice detaliate realizată de echipa Moldovagaz. E mai corect unei companii-fiice, care are activități diferite decât furnizarea, transportul, distribuția de gaze naturale. Pare-mi-se, a fost propusă și modificarea statutului pentru a introduce și această activitate, de gestionare a bunurilor imobile.”

Inspecția financiară realizată la Moldovagaz la începutul anului 2021 a stabilit că întreprinderea nici măcar nu utiliza tot spațiul închiriat de la Flacăra Albastră. Circa 1 800 de metri pătrați, adică 29% din spațiul pentru care plătea Moldovagaz, era liber. Pentru acest spațiu nefolosit, Moldovagaz achita anual 260 de mii de euro. Alți 995 de metri pătrați erau transmiși în sublocațiune altor întreprinderi din subordinea Moldovagaz.

Astăzi, reprezentanții Moldovagaz susțin că au oferit în subarendă toate spațiile neutilizate, dar nu dezvăluie cât plătesc agenții economici pentru un metru pătrat în clădirea din centrul Chișinăului.

ALEXANDRU ȘEVCIUC, șef Direcția economico-financiară SA Moldovagaz: „Spațiile  sunt ocupate. Ele au fost date în chirie.

- Dar care sunt taxele pe metru pătrat? Este o taxă egală pentru toți sau diferă?

- Acesta este un secret comercial. Ele sunt date în chirie și se achită lunar și sunt ocupate la moment.

- Moldovagaz achită către Flacăra Albastră 12 euro pe metru pătrat. Noi avem această informație. Agenților economici mai scump le dați?

- Conform legii așa. Noi nu putem să dăm mai puțin decât achităm”.

Ce sume a inclus ANRE în tarife pentru a compensa chiria oficiilor Moldovagaz

Moldovagaz a cerut în fiecare an ANRE-ului să includă în tarifele achitate de consumatori cheltuielile suportate de întreprindere pentru chiria oficiilor, dar solicitarea a fost acceptată parțial. ANRE a explicat pentru Cutia Neagră Plus ce indicatori au stat la baza calculelor.

„În calculele de aprobare a prețurilor reglementate pentru furnizarea gazelor naturale, ANRE plafonează valoarea cheltuielilor, adică costul unui metru pătrat pentru locațiune. Spațiul necesar pentru desfășurarea activității de furnizare este calculat luând în considerare următorul principiu: numărul de angajați acceptați în calculele de cheltuieli de remunerare a muncii multiplicat cu 6 metri pătrați pentru o persoană, suprafața minimă la un loc de lucru, plus 20% coeficientul pentru spațiile comune. Astfel, valorile calculate și aprobate de către Agenție în scop tarifar sunt semnificativ inferioare celor solicitate de operator”, citat din răspunsul oferit de ANRE la solicitarea Cutiei Negre.

De asemenea, ANRE a oferit sumele exacte incluse în facturile consumatorilor pentru a recupera cheltuielile suportate de Moldovagaz pentru chiria noului sediu. Conform informației, în 2019-2021, sumele au variat între 1,8 și două milioane de lei pe an. Moldovagaz solicitase între 21 și 22 de milioane de lei.

 

Anterior, în cadrul emisiunii Cutia Neagră, șeful Moldovagaz, Vadim Ceban, a declarat că în factura pentru gaze nu este inclus prețul chiriei oficiului.

Vadim Ceban - Moldovagaz este o companie comercială, chiar fiind reglementată în baza regulamentelor și legii cu privire la gaze și regulamentul ANRE. Dacă acționarii și managementul companiei la un moment dat au decis să contruiască un sediu, respectiv au avut anumite aranjamente cum trebuie să fie închiriate sau cui trebuie să fie transferat acest sediu, cred că au avut aceste motive.  Eu am venit în 2009. Am venit cu această moștenire”.

Mariana Rață - Eu nu vă acuz, eu vă întreb dacă e adevărat că plătiți chirie pentru acest sediu?
Vadim Ceban - Da, pentru că proprietar este Flacară Albastră
Mariana Rață: - Și cât plătiți pentru chirie?
Vadim Ceban: - În primul rând aceste mijloace nu intră în tarif. Vă dau o paralelă că nu o să vă placă.
Să presupunem că Moldovagaz nu are chirie proprie. Nu trebuie să plătim chirie?

Mariana Rață: -  Nu, în condițiile în care Moldovagaz a cheltuit deja peste 500 de milioane ca să construiască această clădire.
Vadim Ceban: - Consumatorii nu plătesc pentru asta.
Mariana Rață: - Dar plata pentru construcția clădirii a fost inclusă în tarif?
Vadim Ceban: - Nu. Eu consider că putem discuta mult, dar la etapa aceea nu a fost inclus.

Mariana Rață: - Totuși, cât plătiți pentru chirie? E un secret?
Vadim Ceban: - Cred că da, la etapa aceasta este un secret.

Autori: Stela Mihailovici, Ilie Gulca

Alaiba, după 2 săptămâni la Minister: „Fie ne reinventăm economic, fie pur și simplu ne înecăm definitiv în mocirlă”
Alaiba, după 2 săptămâni la Minister: „Fie ne reinventăm economic, fie pur și simplu ne înecăm definitiv în mocirlă”
/VIDEO/ Război în Ucraina, ziua 282: Plan eșuat, preț istoric la gaz și pachete însângerate. Kremlinul respinge discuția cu Biden
/VIDEO/ Război în Ucraina, ziua 282: Plan eșuat, preț istoric la gaz și pachete însângerate. Kremlinul respinge discuția cu Biden
Natalia Gherman din RM, numită directoare executivă a Direcției Executive a Comitetului ONU de luptă împotriva terorismului
Natalia Gherman din RM, numită directoare executivă a Direcției Executive a Comitetului ONU de luptă împotriva terorismului
/VIDEO/ Interviu cu unul dintre cei mai bătrâni deținuți, în vârstă de 71 de ani: „Mama nu știe. Crede că sunt la nepoți”
/VIDEO/ Interviu cu unul dintre cei mai bătrâni deținuți, în vârstă de 71 de ani: „Mama nu știe. Crede că sunt la nepoți”
Putin califică bombardamentele asupra infrastructurii energetice a Ucrainei drept „necesare și inevitabile”: Ce a vorbit cu Scholz
Putin califică bombardamentele asupra infrastructurii energetice a Ucrainei drept „necesare și inevitabile”: Ce a vorbit cu Scholz

investigații

/VIDEO/ Cum a continuat schema de la ASP după fuga lui Plahotniuc din Moldova: Conexiunile cu Andronachi și Vîlcu

28 noiembrie 2022, ora 08:48

Schema pusă la cale în timpul lui Vladimir Plahotniuc prin care oligarhul fugar avea dividende din fiecare act emis de Agenția Servicii Publice, despre care v-am vorbit în ediția trecută a Cutiei Negre,  a fost preluată în vara anului 2020 de două firme bulgare apărute peste noapte. Am găsit urmele businessman-ului Alexandru Vîlcu și ale fostului deputat democrat Vladimir Andronachi.  

După ce Vladimir Plahotniuc a fugit din R. Moldova, banii obținuți din taxele royalty achitate de Agenția Servicii Publice pentru soft-ul de personalizare a actelor și-au schimbat destinatarul. Mai exact, pe 22 mai 2020, compania lituaniană UAB Garsu Pasaulis a cedat drepturile asupra soft-ului companiei Optimo Service Ltd din Bulgaria.

Solicitată să explice cum a ajuns Garsu Pasaulis să renunțe la soft, un reprezentant al companiei ne-a răspuns pe email că ASP a fost cea care a insistat să fie cooptată  o altă firmă care să gestioneze programul de personalizare a actelor.

„Povestea cu Optimus din Bulgaria a început pe vremea COVID. La începutul anului 2020, Agenția Servicii Publice din R. Moldova a remis diverse solicitări față de noi legate de implementarea și întreținerea soft-ului. În discuțiile cu ASP, clientul a propus să aibă o persoană terță, care să preia de la noi întreținerea softului. În același timp, am primit propuneri de cooperare de la Optimo din Bulgaria. Nu aveam suficiente informații despre Optimo și competența lor, așa că nu am vrut să avem nicio relație directă cu Optimo.

În timp ce ASP insista cu reclamațiile sale, noi i-am propus clientului (ASP) să ia în considerare încheierea unui acord cu Optimo (fără să fim implicați într-o astfel de relație), prin care Optimo să preia soft-ul de la noi și întreținerea acestuia. Noi urma să nu mai fim responsabili pentru asta.

ASP a fost de acord și astfel, în mai 2020, am încheiat un acord cu trei părți în aceleași condiții. Toate obligațiile noastre legate de soft au fost transferate/asumate de o terță parte - Optimo Service. Noi, la rândul nostru, nu ne-am opus ca noul operator să folosească sistemul dezvoltat pentru clientul nostru, acordând drepturi exclusiv pentru acest proiect. După aceea, nu am mai fost implicați în relația dintre Agenție și Optimo și nu mai avem cunoștințe despre relația lor”,explicat Andrius Lukosevicius, director al Secției Securitate de Imprimare a companiei UAB Garsu Pasaulis.

Firme bulgare cu interpuși ruși

Optimo Service Ltd a fost fondată pe 27 noiembrie 2019, cu jumătate de an înainte de a prelua dreptul de gestionare a soft-ului de la Garsu Pasaulis. Firma avea un capital social de doar 100 leve bulgare, echivalentul a 50 de euro, conform extrasului din Registrul comercial din Bulgaria, obținut de Cutia Neagră, cu sprijinul rețelei globale de jurnaliști de investigații OCCRP.

Fondatorul Optimo Service este Serghei Pirojkov, un cetățean al Federației Ruse, născut în 1957 în regiunea Rostov. În calitate de manager al firmei figurează cetățeanul bulgar Tsvetan Stoyanov Dimitrov.

Compania are ca genuri de activitate vânzări de software, configurarea serverelor de la distanță, furnizarea și instalarea de echipamente electrice și produse electronice. Conform unei declarații depuse de Pirojkov la Ministerul bulgar de Finanțe, în 2019 compania bulgară Optimo Service nu a avut nicio activitate.

Sediul firmei se află în Sofia, capitala Bulgariei, în cartierul de lux „Manastirski Livadi”. Reporterul Centrului de Jurnalism de Investigații Bivol din Bulgaria, partenerul Cutiei Negre la realizarea acestei anchete, a mers la sediul firmei pentru a discuta cu proprietarul.  

Clădirea în care se află oficiul Optimo Service găzduiește un restaurant și o asociație de asistență medicală. Optimo Service împarte ultimul etaj al blocului cu un salon de frumusețe. Nicio inscripție nu indică prezența în această locație a importantului partener al Agenției Servicii Publice și al Garsu Pasaulis.  

Cea care a deschis ușa reporterului Bivol a fost o angajată a salonului de frumusețe. În afara camerei video, aceasta a spus că la capătul coridorului este un birou în care „lucrează doi băieți ruși la calculatoare – Serioja și Anton. Numai că cei doi bărbați vin rar la serviciu”.

Pe 26 octombrie 2020, Optimo Service a transferat angajamentele sale față de ASP către o altă firmă din Bulgaria - Optimo IT Solutions LTD. Proprietarul acestei companii este nimeni altul decât Tsvetan Stoianov, angajatul cetățeanului rus Serghei Pirojkov în Optimo Service.

Cu două săptămâni mai devreme de acest acord, Tsvetan Stoyanov a cumpărat o companie mai veche și i-a schimbat denumirea în Optimo IT Solutions.

5,6 milioane de euro plătite de ASP firmei bulgare într-un singur an

La aproape două luni de la preluarea companiei de către Tsvetan Stoianov, în conturile Optimo IT Solutions au început să curgă banii de la Agenția Servicii Publice din Moldova, drept taxe royalty pentru actele perfectate. Astfel, în perioada 24 noiembrie 2020-13 august 2021, ASP a efectuat 19 plăți, în valoare totală de 5,6 milioane de euro, către această companie, conform unor documente ajunse în posesia Cutiei Negre.   

Despre transferul dubios de drepturi asupra soft-ului către firmele bulgare a vorbit anterior la Cutia Neagră și directorul ASP, Mircea Eșanu: 

„Pentru mine este straniu când o companie, fie ea și tipografie, cesionează practic cu titlu gratuit unei companii bulgare creată peste noapte și care încasează ulterior 5,6 milioane de euro timp de un an de zile. Noi vorbim de sume exorbitante. Arătați-mi, vă rog, o companie care face o pomană de 5 milioane și jumătate de euro”.

Reporterul Bivol a mers și la sediul Optimo IT Solutions aflat în centrul capitalei Bulgariei pentru a vorbi cu proprietarul firmei.  Oficiul este într-un edificiu de epocă, iar accesul în curte este interzis. O angajată a companiei care oferă spațiu pentru închiriere a spus inițial că nu știe dacă există firma Optimo IT Solutions în clădire.

Ulterior, femeia a contactat la telefon un bărbat care s-a prezentat drept contabil, dar a refuzat să facă legătura cu proprietarul Optimo IT Solutions.  

- Bună ziua, suntem de la centrul de jurnalism de investigații Bivol. Căutăm firma Optimo IT Solutions. Cine reprezintă firma în Bulgaria? Cetățeni moldoveni, ruși sau români?  
- Nu, sunt cetățeni bulgari. Și proprietarul cred că este bulgar. 
- Cum se numește?
-  Nu pot să vă spun așa pe de rost. Nu țin minte acum. Înțelegeți că nu îi pot ști pe toți pe nume. Avem peste 50 de clienți. Trebuie să mă uit în acte ca să vă pot spune.
-        Cu ce se ocupă firma, software, servicii în domeniul IT?
-        Vorbiți cu contabilul-șef.
-        Bună ziua.
-        Da.
-    Suntem de la media de jurnalism de investigații Bivol. Căutăm firma Optimo IT Solutions. Este pe adresa asta, str. 11 august, nr. 17.
- Da.
- Cine reprezintă firma în Bulgaria și cu ce se ocupă?
- Sigur ați văzut în registrul comercial cine o reprezintă.
- Este reprezentată de un cetățean rus, Serghei Pirojkov?
- Păi, căutați-l. El nu este aici, la această adresă. Noi suntem o companie de contabilitate. Eu sunt managerul firmei.
Totuși, ce fel de activitate are firma?
-   De ce mă interogați? De ce să vă dau eu niște informații? Există conducere, există proprietari. Vă dați seama că, cel puțin, ca furnizor de servicii, sunt condiții de confidențialitate, care se respectă. Noi nu putem să facem publice astfel de informații.
-  Bine, dar firma este înregistrată pe această adresă, de aceea noi am venit la această adresă. Nu avem idee cum să luăm legătura cu proprietarii.
-  Aveți idee, dacă ați ajuns aici.
-  Firma are afaceri cu țări ca Republica Moldova, România, Lituania?
-   Nu vom spune acum ce fel de afaceri are și ce nu are. Voi sunteți procurori, investigatori sau cine ca să vă spunem ce afaceri are? Nu avem cum să vă oferim informații.
-   Bine, dar puteți să ne faceți legătura cu proprietarii, căci nu putem să îi găsim? 
-   Haideți să facem așa, trimiteți-ne o solicitare oficială, scrisă și o să vedem.
-   Unde să trimitem, la ce adresă?
-    Aici, pe adresa companiei. Sunt curieri, există serviciu poștal.
-   Dați-ne un email, niște contacte.
-  Ei pot să răspundă la întrebări. 

Ulterior, reporterii Cutiei Negre au sunat la  sediul Optimo IT Solutions pentru a discuta cu Tsvetan Stoianov. Secretara companiei a spus să trimitem întrebările pe email la care nu am mai primit răspuns.   

Parteneriatul bulgarilor cu o companie din Chișinău

Revenim la vara anului 2020 atunci când schema cu taxa de royalty a fost preluată de firma bulgară Optimo Service. La o lună după cedarea drepturilor asupra soft-ului de personalizare a actelor, compania a decis să-și ia un partener în R. Moldova care să-i reprezinte interesele în raport cu Agenția Servicii Publice. Firma a informat ASP-ul, printr-o scrisoare, că SRL IT-LAB GRUP se va ocupa de gestionarea soft-ului. Conexiunile duc la omul de afaceri Alexandru Vîlcu despre care presa a scris că ar fi apropiat de Igor Dodon.

Potrivit scrisorii expediate ASP-ului de firma bulgară, care a ajuns în posesia Cutiei Negre, IT-LAB GRUP urma să se ocupe nu doar de deservirea tehnică a soft-ului, dar să gestioneze tot procesul de administrare a afacerii. Firma moldovenească urma să dețină ștampila companiei Optimo Service, să semneze acte, să primească și să efectueze plăți în numele firmei bulgare.

Contactat de reporterul Cutiei Negre, fondatorul IT-LAB GRUP, Alexei Cioban, a declarat că nu a prestat niciun serviciu pentru ASP, deoarece nu a mai ajuns să colaboreze cu firma bulgară. Acesta susține că a fost contactat direct din Sofia, dar a evitat să spună cu cine a purtat negocieri.

ALEXEI CIOBAN, director IT-LAB GRUP: -Noi am avut discuții despre un parteneriat potențial. Am fost și la ASP, am discutat, dar să încheiem contract nici cu ASP, nici cu compania bulgară nu am ajuns până la acest subiect. Nu am făcut niciun lucru, nu am primit niciun ban, nu am vrut să colaborăm cu compania asta.

Reporter TV8: - Dar ce trebuia să faceți mai exact?

Alexei Cioban: – Să deservim partea tehnică a soft-ului, a echipamentului care era sau nu știu dacă este acum instalat la ASP.

Reporter TV8:  – Și de ce nu ați mers până la final?

Alexei Cioban:  – Am discutat cu ASP, am aflat mai multe detalii și am spus că nu este specificul nostru. Noi am refuzat.

Reporter TV8: - Dar cum ați ajuns să discutați cu ei, cine v-a recomandat, cum i-ați găsit?

Alexei Cioban:  – Ei ne-au găsit pe noi. Au sunat și au propus să fim parteneri pe piața moldovenească.

Reporter TV8:  - Dar comunicarea cu reprezentanții Optimo Service a avut loc la Chișinău? Cu cine v-ați întâlnit? Cu cine ați discutat? Doar la telefon ați dus tratative?

Alexei Cioban:  – Da.

Reporter TV8: - Dar cum, ei v-au semnat o procură prin care să le reprezentați interesele?

Alexei Cioban: – Ei au semnat. Eu nu am semnat niciun contract. Pentru ca să mă duc acolo (n.r. la Agenția Servicii Publice) să discut, trebuia să fie un document.

Reporter TV8: - Dar cu cine discutați la telefon?

Alexei Cioban:  – Foarte multă bătaie de cap am avut cu acest caz și nu mai vreau mai departe.

Reporter TV8:  – Ați fost chemat și la audieri de procurori pe cauza asta?

Alexei Cioban: – Nu vreau să comentez. A fost ceva.

Pe de altă parte, documentele consultate de Cutia Neagră arată că parteneriatul dintre Optimo Service și IT-LAB a durat jumătate de an. Contractul de colaborare a fost întrerupt pe 5 ianuarie 2021.

Conexiunea cu omul de afaceri Alexandru Vîlcu

Firma lui Alexei Cioban, delegată de bulgari să le apere interesele în Moldova, își are adresa juridică în sectorul Râșcani al capitalei, pe stradela Studenților 2/4. Conform actelor cadastrale consultate de echipa Cutiei Negre, clădirea în care activează IT-LAB aparține companiei Tehnovin aflată în proprietatea omului de afaceri Alexandru Vîlcu.

Întrebat direct dacă Vîlcu i-a propus această colaborare cu firma bulgară pentru administrarea soft-ului ASP, Alexei Cioban a negat categoric acest lucru.

Reporter TV8: - Dl Vîlcu v-a recomandat această colaborare cu firma bulgară? Prin intermediul lui ați ajuns la ei?

Alexei Cioban: – Nu, direct am fost contactați.

Reporter TV8: - Ei așa v-au identificat? Au sunat și bună ziua, noi vrem să lucrăm cu dvs? Pare straniu.

Alexei Cioban:  – De ce? Se întâmplă și așa.

Reporter TV8:  – Nu ați avut nicio înțelegere sau discuție cu dl Vîlcu la subiectul ăsta?

Alexei Cioban: – Vîlcu este clientul nostru. Noi am avut întrebări că compania mea ar fi de fapt al lui și eu sunt persoană interpusă, dar nu este așa, pentru că noi avem mulți clienți, lucrăm. Vîlcu este unul dintre clienții noștri și nu dintre cei mai mari.  

Echipa Cutiei Negre a reușit să ia legătura și cu Alexandru Vîlcu, plecat din Moldova înainte ca oamenii legii să-i bată la ușă și să facă percheziții în casa sa în cadrul dosarului „blanchete pentru pașapoarte”.

Într-un schimb de mesaje pe Messenger cu reporterul Cutiei Negre, Alexandru Vîlcu a recunoscut că a încercat să aranjeze parteneriatul cu firma din Bulgaria și i-a propus o colaborare firmei IT-LAB. Astfel, Vîlcu îl contrazice pe Alexei Cioban care a infirmat implicarea partenerului său în cazul ASP.

ALEXANDRU VÎLCU, om de afaceri: „Da, am fost contactat de cineva să preiau anumite lucrări ce țin de soft-ul de la ASP, dar în urma evaluării soft-ului cu firma partener și a lucrărilor care erau necesare de făcut, am înțeles că nu vom fi în stare să facem acest lucru și am refuzat fără a începe. Noi am încercat cu Alexei să facem un parteneriat cu cei din Lituania, dar după o analiză, Alexei a înțeles că nu va reuși să facă față acestui lucru și a refuzat. Și acolo, credeți-mă, nu se vorbea de cifrele care le-am citit în dosare și în presă. Era o propunere decentă pentru Moldova. Vorbim de câteva zeci de mii, și nu de milioane. La acea adresă unde activează IT-LAB, noi oferim spații în chirie și avem peste 50-60 de chiriași. Alexei este unul dintre ei, care nu are nicio treabă cu mine. El are afacerea lui pe care a început-o cu mulți ani în urmă. Prima dată am conlucrat cu el în anul 2008, când aveam niște contracte cu Moldtelecom. De atunci conlucrăm. El este admin-ul nostru pentru servere și rețea și ne acordă servicii outsourcing”.

Ziarul de Gardă a scris anterior într-o investigație despre colaborarea firmelor lui Alexandru Vîlcu și Alexei Cioban la întreprinderea de stat Moldtelecom, unde au livrat echipament tehnic de milioane de lei.

În septembrie curent, Alexandru Vîlcu a primit mandat de arest, în lipsa sa, în dosarul „blanchetelor de pașapoarte”, după ce nu s-a prezentat la audieri la cererea procurorilor. El respinge acuzațiile că ar fi unul dintre beneficiarii schemei de la ASP și susține că a inițiat propria investigație pentru a afla cine a beneficiat de banii furați din pașapoarte.

ALEXANDRU VÎLCU, om de afaceri: „Vreau să vă asigur că eu de acolo nu am mâncat. Eu nu am avut treabă cu pașapoartele sau cu alte acte din Moldova. Niciodată nu m-am ocupat cu afaceri care sunt în afara legii. Pe mine mai puțin m-a interesat firma din Bulgaria. Mai mult m-a interesat în baza căror acte mi s-a pornit dosarul penal. Le-am văzut și sunt ridicole. Eu am vrut să aflu cine sunt persoanele care au profitat în urma acestei șmecherii și de ce m-au băgat pe mine în această situație. Am înțeles cine a profitat mulți ani la rând de această schemă și cine a ieșit basma curată din toată afacerea asta fără să răspundă și să pretindă că este un înger. Am aflat foarte multe lucruri interesante și am dovezi că treaba e mult mai încurcată decât o prezentați dvs”.

Omul de afaceri a refuzat să ne dezvăluie ce probe a descoperit și cine sunt persoanele despre care spune că au avut de câștigat din actele emise de ASP.

Omul lui Vladimir Andronachi în schema de la ASP?

Un alt personaj vizat în dosarul blanchetelor de pașapoarte este fostul deputat democrat Vladimir Andronachi. Procuratura Anticorupție afirmă că a stabilit „preliminar” conexiuni între companiile bulgare Optimo Service și Optimo IT Solutions cu Andronachi, dar și legături cu omul de afaceri Alexandru Vîlcu.

Într-un răspuns la solicitarea Cutiei Negre, Procuratura a precizat că verifică implicarea lui Vîlcu și Andronachi în schema de la ASP.

„Ce ține de legăturile între companiile bulgare Optimo Service Ltd și Optimo IT Solutions Ltd cu Alexandru Vîlcu și Vladimir Andronachi, vă aducem la cunoștință că preliminar între aceste persoane fizice și juridice a fost stabilită legătură de conexitate, însă circumstanțele  faptice ale acestor legături încă sunt verificate de organul de urmărire penală.  În acest sens, urmează să fie formulate cereri de comisii rogatorii. Din acest motiv, la această etapă procesuală, informații certe la acest subiect nu vă putem oferi”, a menționat Procuratura Anticorupție.

Surse ale Cutiei Negre au comunicat că legătura dintre Vladimir Andronachi și companiile din Bulgaria era asigurată de jurista familiei fostului deputat, Carolina Andriuța. Femeia ar fi gestionat de la Chișinău firmele bulgare. Nu am reușit să verificăm aceste acuzații.

Cu toate acestea, Procuratura Anticorupție a confirmat pentru Cutia Neagră că Andriuța are statut de învinuit în cauza penală „pentru complicitate la abuz în serviciu și spălarea banilor”. Însă, în privința acesteia nu sunt adoptate hotărâri, investigațiile și administrarea probatoriului fiind în derulare, au precizat procurorii.

Carolina Andriuța a administrat mai multe companii conectate la Vladimir Andronachi. În prezent, aceasta se află pe banca acuzaților într-un dosar ce vizează frauda bancară, împreună cu Nadejda Andronachi, soția fostului parlamentar.

Aceeași persoană a reprezentat și compania Energokapital în litigiul cu pretinsa bancă republicană a Transnistriei, conform unei decizii de judecată emisă în stânga Nistrului.Între 2014-2016, Energokapital a intermediat vânzarea de energie electrică produsă de Centrala de la Cuciurgan consumatorilor din dreapta Nistrului. Cutia Neagră a publicat anterior mai multe interceptări telefonice care arătau că Andronachi dădea indicații directorului Energokapital și aproba transferul de dividende în offshore-uri din schema energetică.

I-am transmis, prin intermediul avocatului, mai multe întrebări fostului deputat Vladimir Andronachi, reținut recent în Ucraina și extrădat în R. Moldova. Acesta se află în prezent în penitenciar. Dar, până la publicarea investigației, nu am primit niciun răspuns. Potrivit avocatului său, Andronachi pledează nevinovat în dosarul numit generic „blanchete pentru pașapoarte”.

Reporter TV8: - Eu v-am remis săptămâna trecută câteva întrebări pentru dl Andronachi în dosarul pașapoartelor. Voiam să precizez dacă avem vreun răspuns de la dumnealui.

Oleg Mîța, avocat: - Nu.

Reporter TV8: - Dar ați reușit să-i transmiteți întrebările sau nici nu v-ați întâlnit?

Oleg Mîța: - Da. Eu v-am explicat că dumnealui nu mi-a dat răspuns deodată. A spus că vrea să le studieze. Până acum nu mi-a dat careva reacții. Eu o să mă duc zilele astea la dânsul în penitenciar și o să-l întreb în raport cu aceste întrebări, dacă el are careva răspunsuri.

Reporter TV8: - Dar dvs în calitate de avocat ne puteți spune dacă ați făcut cunoștință cu învinuirile care se aduc în dosarul pașapoartelor și cum pledează clientul dvs?

Oleg Mîța: - În acest dosar, dumnealui a fost pus oficial sub învinuire. Evident că vina nu își recunoaște. În general, a explicat procurorilor că nu cunoaște nimic despre asemenea acțiuni legate de așa-zise scheme de perfectare a pașapoartelor.

Oleg Mîța este și avocatul Carolinei Andriuța în dosarul fraudei bancare ajuns deja în judecată. În ce privește cauza penală ce vizează ASP-ul, apărătorul susține că clienta sa nu are statut de învinuit și la fel pledează nevinovată.

Vila de lux a fostului director ASP a ajuns sub sechestru

O altă persoană care a primit mandat de arest în lipsa sa în dosarul blanchetelor de pașapoarte este fostul director ASP Vladislav Zara. În mai 2020, acesta și-a pus semnătura pe acordul adițional încheiat cu compania Garsu Pasaulis când firma de la Vilnius a cedat drepturile asupra soft-ului de personalizare a actelor către Optimo Services din Bulgaria. În mandatul lui Zara, a fost organizată în mare grabă și o nouă licitație pentru achiziția blanchetelor de pașapoarte. Licitația a fost anulată după ce Serviciul de Informații și Securitate al Republicii Moldova a semnalat riscuri de fraudare în favoarea companiei lituaniene Garsu Pasaulis.

Recent, Procuratura Anticorupție a estimat prejudiciul provocat în dosarul „blanchete pentru pașapoarte” la 817 milioane de lei. Oamenii legii au aplicat sechestru pe 38 de bunuri imobile ale figuranților din dosar. Printre acestea se numără și vila de lux care aparține fostului director al Agenției Servicii Publice, Vladislav Zara.

Pe 10 mai curent, angajații SPIA au făcut percheziții la domiciliul lui Zara în prezența soției sale, deoarece fostul șef al ASP plecase deja din Moldova. Reporterii Cutiei Negre au localizat imobilul de lux al familiei Zara. Casa se află într-o zonă selectă, lângă pădure, în renumitul cartier din Durlești „Poiana Domnească”.

Deși este finisată pe interior, după cum am văzut în imaginile făcute publice de Procuraturădin timpul perchezițiilor, dar și pe exterior, cum se vede la fața locului, are gard pe tot perimetrul terenului de 7 ari, o curte bine amenajată și chiar piscină în ogradă, casa familiei Zara nu este înregistrată oficial la Cadastru. Fostul director ASP a indicat vila în ultima declarație de avere depusă la ANI, ca fiind la etapa de construcție. Dar cu 4 ani în urmă, terenul pe care se află casa a fost ipotecat la bancă pentru un credit de două milioane de lei.

Vladislav Zara a lucrat toată viața la stat. A fost inspector în Garda Financiară, apoi a trecut la Serviciul Vamal. Din iunie 2013 a condus întreprinderea de stat Gările și Stațiile Auto, apoi Agenția Medicamentului, iar din mai 2020 până în august 2021 a fost director la ASP.

De-a lungul anilor, Vladislav Zara a indicat în declarațiile de avere veniturile soției sale din afacerea pe care o administrează, dar și cadouri și donații generoase primite de la părinți: în 2014 - 10 mii de euro, în 2015 - peste 100 de mii de lei, iar în 2017 și 2018 - donații de la tatăl său în valoare de 1,6 milioane de lei.

Părinții i-au mai donat în 2014 un apartament de 117 metri pătrați pe care l-a vândut ulterior cu 90 de mii de euro. Tatăl fostului director ASP, Aurel Zara, conduce filiala din Bălți a unei instituții bancare și a făcut parte din conducerea organizației teritoriale din Bălți a Partidului Democrat.

Afară de vila luxoasă pe care și-a construit-o în cartierul de elită „Poiana Domnească”, Vladislav Zara a făcut și achiziții scumpe. De exemplu, în 2020 și-a cumpărat în leasing o mașină de marca BMW nou-nouță, pentru care a plătit 92 de mii de euro.

Tot în 2020, în declarația de avere, Zara a indicat o nouă afacere. Soția sa, Evelina Zara, s-a asociat într-o firmă cu fostul deputat democrat Eugeniu Nichiforciuc. Compania ECO PROFELECTRIC deține licență pentru furnizarea energiei electrice.

Contactat prin intermediul avocatului său, fostul șef al Agenției Servicii Publice a transmis reporterului Cutiei Negre că pledează nevinovat, dar a refuzat să discute, motivând că declarațiile sale ar putea să prejudicieze ancheta.   

Litigiul de milioane dintre ASP și Optimo IT Solutions din Bulgaria

În aprilie 2022, Agenția Servicii Publice a organizat o licitație pentru achiziția blanchetelor pentru acte. La tender au participat firme din 9 state, iar câștigătoare a fost desemnată o companie de stat din Polonia. Aceasta s-a oferit să livreze 3 milioane de blanchete cu aproximativ 130 de milioane de lei. Un an în urmă, în ajunul alegerilor parlamentare anticipate, ASP condus de Vladislav Zara a încercat să desfășoare în grabă o licitație similară. Atunci, compania lituaniană Garsu Pasaulis venise cu o ofertă de patru ori mai scumpă, de 500 de milioane de lei.

La licitația din anul curent, Agenția Servicii Publice a selectat și o companie franceză care să producă un soft nou de personalizare a actelor de identitate, permiselor de conducere și certificatelor de înmatriculare a mașinilor. De această dată, ASP a avut grijă să-și înregistreze dreptul asupra soft-ului. Astfel, au fost excluse taxele royalty pe care le plătea anterior fiecare cetățean care-și perfecta un document.

MIRCEA EȘANU, director ASP: „Noi din august anul trecut nu mai debursăm pentru partea de royalty. Noi ne-am asigurat că soft-ul pe care îl utilizăm este în deplina noastră proprietate, cea a ASP-ului. Noi nu mai cotizăm în pușculița asta de royalty, bani care plecau în țări străine”.

Problemele ASP-ului însă nu s-au terminat aici. Instituția a ajuns într-un litigiu cu firma Optimo IT Solutions din Bulgaria după ce a refuzat să-i plătească taxele royalty din septembrie 2021. Dosarul se află în arbitrajul de la Chișinău.

Mariana Rață: - Ce datorie aveți la ei?

Mircea Eșanu: - Nu vă spun că o să știe cât să pretindă de la noi.

Mariana Rață: - Dar ei cât pretind?

Mircea Eșani: -  Ei pretind că avem datorii, dar ei nu știu cât anume. Noi am fost răutăcioși și nu le-am furnizat documentele care confirmă câte acte am personalizat. Pe baza acestor cifre ei ar fi putut calcula exact care este datoria. Suma este mare. Ea nu este existențială pentru ASP în acest moment, dar în cazul în care Procuratura și instanța de judecată nu își vor face treaba, dar după mine este un caz evident de corupție și delapidare în proporții exorbitante, noi riscăm destul de mult să pierdem în arbitraj”

/VIDEO/ Casierul din Dubai! Cum a „stors” Plahotniuc milioane de euro din pașapoartele moldovenilor și conexiunile cu alte scheme
/VIDEO INVESTIGAȚIE/ Licitația ASP de jumătate de miliard de lei! Ofertele prezentate la tender și riscurile identificate de SIS
Cei care s-au înregistrat pe compensatii.gov.md își pot deja afla categoria de vulnerabilitate: Cum anume
Cei care s-au înregistrat pe compensatii.gov.md își pot deja afla categoria de vulnerabilitate: Cum anume
Din 1 decembrie, vor fi comercializați brazi în toate sectoarele Capitalei: Locurile stabilite de autorități
Din 1 decembrie, vor fi comercializați brazi în toate sectoarele Capitalei: Locurile stabilite de autorități
Război în Ucraina, ziua 277: Avertizare din Estonia și petiția unor mame. RLI: Rusia complotează pentru a-l lichida pe Lukașenko
Război în Ucraina, ziua 277: Avertizare din Estonia și petiția unor mame. RLI: Rusia complotează pentru a-l lichida pe Lukașenko
/VIDEO/ A încercat să evite ciocnirea cu un automobil, dar s-a izbit într-un alt obstacol. Detalii despre accident
/VIDEO/ A încercat să evite ciocnirea cu un automobil, dar s-a izbit într-un alt obstacol. Detalii despre accident
/VIDEO/ Ultimul locuitor din Dobrușa a plecat din sat: Unde este acum moldoveanul ajuns pe prima pagină din The New York Times
/VIDEO/ Ultimul locuitor din Dobrușa a plecat din sat: Unde este acum moldoveanul ajuns pe prima pagină din The New York Times
TelegramWhatsappViber
Trimite-ne o știre

© 2022 TV8.md. Preluarea materialelor publicate pe tv8.md se face doar cu citarea sursei și prin intermediul unui link activ către pagina articolului.

FacebookInstagramYouTubetwittertelegram