O cometă, care a trecut pe lângă Pământ în urmă cu 50 de mii de ani, va putea fi văzută din nou la sfârșitul lunii ianuarie

07 ianuarie 2023, ora 18:01

Cometa „C/2022 E3 (ZTF)”, care a trecut ultima dată pe lângă Terra acum 50.000 de ani şi provine din regiuni îndepărtate ale sistemului solar, va trece săptămâna aceasta prin apropierea Soarelui şi ar putea fi vizibilă cu ochiul liber la sfârşitul lunii ianuarie, scrie Agerpres citând AFP.

O cometă care a trecut pe lângă Pământ în urmă cu 50.000 de ani va putea fi văzută din nou, cu ochiul liber, la finalul lunii ianuarie.

Micul corp pietros şi îngheţat, cu un diametru estimat la circa 1 kilometru, a fost descoperit în martie 2022 în cadrul programului de observare a cerului Zwicky Transient Facility (ZTF), care foloseşte telescopul Samuel-Oschin de la Observatorul Palomar din California.

Detectată în momentul trecerii prin orbita lui Jupiter, cometa se îndreaptă în prezent spre Soare şi va ajunge la periheliu, adică distanţa cea mai mică faţă de Soare, pe 12 ianuarie, conform calculelor astronomilor.

Obiectul ceresc se va afla atunci „cu 10% mai departe” de Soare decât Terra (circa 150 de milioane de kilometri), a precizat Nicolas Biver, din cadrul Observatorului din Paris-PSL.

Când o cometă se apropie de Soare, gheaţa din nucleul cometei sublimează şi lasă în urmă o dâră lungă de praf în care se reflectă lumina Soarelui.

Cometa, vizibilă în weekendul 21-22 ianuarie Coama strălucitoare va putea fi observată de pe Terra pe măsură ce „C/2022 E3 (ZTF)” se îndreaptă înspre noi.

Cometa va atinge apogeul strălucirii „când va ajunge la cea mai mic distanţă de Terra”, a explicat Thomas Prince, profesor de fizică la Institutul de Tehnologie din California, care colaborează şi cu programul ZTF.

Fenomenul nu va fi la fel de spectaculos ca trecerea cometelor Hale-Bopp (1997) sau Neowise (2020), care aveau dimensiuni mai mari.

Astrul va fi putea fi uşor de reperat cu un binoclu performant sau chiar cu ochiul liber pentru o parte din noapte, pe un cer fără prea multă lumină provenită de la Lună şi de la poluarea luminoasă.

Cea mai bună fereastră de observaţie ar trebui să fie weekendul 21-22 ianuarie şi săptămâna care va urma. În această perioadă, cometa va trece printre constelaţiile Carul Mic şi Carul Mare. Va plonja apoi în emisfera sudică pentru a se întoarce spre marginile sistemului solar, locul său probabil de origine.

Potrivit informaţiilor de până acum, cometele provin din două rezervoare: Centura Kuiper, situată dincolo de orbita lui Neptun, sau Norul Oort, o vastă zonă teoretică care se întinde până la o distanţa de un an-lumină faţă de Soare, la limita câmpului gravitațional al acestuia.

Cometa nu se află la prima sa trecere prin apropierea Soarelui: a mai existat o călătorie, care a propulsat-o spre tărâmurile noastre în urmă cu circa 50.000 de ani. Cometa s-a deplasat apoi în sensul opus, dar fără să ajungă până la Norul Oort. De data aceasta, va sfârşit probabil prin a fi „definitiv ejectată din sistemul solar”.

Ultima sa vizită va reprezenta o ocazie pentru oamenii de știință să înțeleagă mai multe despre compoziţia cometelor, în special graţie observaţiilor realizate cu telescopul spaţial James Webb.

/VIDEO/ Alegerile locale - o repetiție a celor parlamentare? Negru: „Unele partide vor încerca să iasă din umbră sau să facă rebranding”
TV8 își extinde echipa și angajează noi colegi! Cum poți deveni redactor site sau reporter TV
/METEO/ Ultima lună de iarnă începe cu temperaturi negative, iar ghețușul de pe drumuri ne-ar putea da bătăi de cap: Unde va ninge
/VIDEO/ Război în Ucraina, ziua 343: Vizită oficială, drone de 1 dolar și mesaj din SUA. Rusia ar pregăti o escaladare majoră în curând
/VIDEO/ Republica Moldova va evolua în prima semifinală a Eurovision 2023: Țările cu care va concura și cine va cânta în a doua semifinală

/VIDEO/ Mărturiile Vioricăi Tătaru, la un podcast: „Dacă n-ar muri oameni în război, ar fi foarte interesant de urmărit ce se întâmplă”

01 februarie 2023, ora 20:07

„Dacă nu ar muri oameni în acest război, ar fi foarte interesant de urmărit tot ce se întâmplă”, consideră jurnalista TV8 și co-autoarea proiectului „Dincolo de Nistru” , Viorica Tătaru. În cadrul podcastului „Mai Departe”, produs de Artur Gurău, Viorica a vorbit despre cum este să filmezi în mijlocul războiului din Ucraina, propaganda rusă vs. cea ucraineană în timpul unui conflict armat, Transnistria, soluții pentru rezolvarea problemelor teritoriale ale țării noastre.

Jurnalista TV8, care s-a aflat în Ucraina încă din prima zi a războiului, spune că i-a descoperit pe ucraineni inclusiv datorită creativității lor, „care nu are limite”.

„Dacă nu ar muri oameni în acest război, ar fi foarte interesant de urmărit tot ce se întâmplă. Asta e unica părere de rău - că mor oameni. În rest, ceea ce fac ei, paralel cu exploziile ca atare, la ei a explodat o doză de creativitate și ingeniozitate. Pur și simplu, e uimitor. Asta chiar m-a impresionat și m-a încurajat foarte tare, aflându-mă acolo și văzând latura asta lor. Parcă am descoperit ucrainenii și creativitatea asta a lor care nu mai are limite și care nu se epuizează”, a menționat Viorica Tătaru.

Aceasta crede că ingeniozitatea ucrainenilor e ca o armă, ce-i ajută să iasă din „drama care se întâmplă în jurul lor”.

„De multe ori, îi întrebăm cum reușiți să păstrați simțul umorului, cum reușiți să fiți pozitivi. Zic: păi dacă n-am face asta, am fi pierduți. Trebuie cumva să ne apărăm. Deci este o armă, în ghilimele, să zicem.

Cred că și ei s-au redescoperit și au început să fie atât de inventivi, să folosească și tehnologiile, și tot felul de tehnici și procedee, să filmeze și în tranșee, billboard-urile  lor cu tot felul de mesaje cu înjurături, au inventat atâtea.

Toate astea te ajută să ieși din starea aia și din drama care se întâmplă în jurul lor. Fiecare cuvânt care se spune anapoda, fiecare întâmplare, ei din asta construiesc o întreagă poveste. Ei știu cum să promoveze ca să-i audă lumea.

Cred că suntem într-o perioadă când războiul nu mai este așa cum l-am văzut noi în filmele sovietice, războiul se întâmplă cu totul altfel”, a subliniat jurnalista TV8.

TV8.md reamintește că jurnaliștii TV8, Andrei Captarenco și Viorica Tătaru, au mers, chiar din prima zi de război, în Ucraina, de unde au arătat lumii atrocitățile comise de armata rusă.

Cei doi sunt deținătorii „Premiului Tudor Iașcenco” 2022, oferit de Asociația Presei Independente pentru curaj și demnitate în exercitarea misiunii de jurnalist.

Totodată, au fost premiați pentru curaj civic de Casa Regală din România. Este o premieră pentru Republica Moldova.

De asemenea, au fost desemnați printre cei mai buni jurnaliști ai anului și anume pentru cea mai bună reflectare în presă a războiului din Ucraina.

Viorica Tataru, Andrei Captarenco și Iulia Budeci, printre jurnaliștii anului! Jurnaliștii TV8 au fost premiați cu "Merele de Aur"