Plătim mai mult pentru gheață decât pentru pește? Concluziile unui raport al Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor (ANSA) arată că doar o treime din produsele congelate de pește sau fructe de mare prezintă informații veridice despre conținutul de glazură (gheață) în componența sa. Din 60 de probe prelevate, în 39 de cazuri, volumul lichidului obținut la decongelare era mai mare decât procentul de glazură declarat pe ambalaj.
Controlul desfășurat în luna septembrie a scos la iveală că cele mai multe neconformități s-au depistat la comercializarea fructelor de mare congelate și a fileului de pește congelat.
ANSA comunică că în urma controlului, s-a stabilit că doar 33% din cele 60 de probe prelevate au fost conforme cu criteriile de referință pentru indicarea informației corecte pe etichetă.
În 21 de cazuri, pe etichetele produselor lipsea în general informația despre procentul de glazurare.
Din totalul de probe prelevate de fructe de mare, ponderea celor neconforme a constituit 88%, în cazul fileului de pește – 76%, iar în cazul peștelui – 17%.
În 6 probe prelevate s-a depistat un conținut de glazură (gheață) egal sau mai mare de 40% din conținutul prezentat.
Controlul efectuat de ANSA s-a concentrat pe evaluarea peștelui congelat în privința etichetării țării de origine, etichetării speciilor, greutăților nete și procentului de glazură. În cazul în care conținutul de glazură este de până la 5% din greutatea totală a peștelui congelat, acest fapt nu se indică pe etichetă, iar în cazul în care depășește 5% – trebuie obligatoriu să fie indicat, în procente, pe etichetă.
În acest context, ANSA recomandă consumatorilor să verifice minuțios eticheta la procurarea peștelui și produselor pescărești congelate, inclusiv la conținutul procentual al glazurii de gheață.
Pentru a remedia neregulile constatate, inspectorii Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor vor continua verificările la întreprinderile importatoare și cele care preambalează peștele și produsele din pește identificate ca necorespunzătoare.
În cazul în care abaterile nu vor fi remediate, specialiștii ANSA vor întocmi planuri de remediere și procese-verbale de contravenție cu aplicarea amenzilor corespunzătoare. De asemenea, vor prescrie operatorilor rechemarea produselor de pe piață până ce se vor conforma cu cerințele de etichetare.