Gata cu hârtiile și controalele de fațadă. Ministerul Educației și Cercetării a lansat primul pachet de măsuri de debirocratizare în sistemul educațional. Acesta include un moratoriu pe controalele externe, limitarea numărului de documente, dar și excluderea unor rapoarte didactice și manageriale. Potrivit Ministrului Educației, metodele de evaluare existente nu reflectă calitatea procesului de învățământ.
Dan Perciun a menționat, în cadrul unei conferințe de presă, că analizele realizate au demonstrat că evaluările externe rareori aveau rezultatele scontate și nu contribuiau semnificativ la calitatea procesului educațional, deoarece erau axate pe documente și rapoarte.
Astfel, de la 1 ianuarie 2024, va fi suspendat procesul de evaluare externă în învățământul general desfășurat de Agenția Națională de Asigurare a Calității în Educație (ANACEC).
„De la 1 ianuarie, ANACEC nu va mai desfășura controale externe în instituțiile de învățământ. Agenția va avea jumătate de an la dispoziție pentru a schimba modul în care evaluează școlile și pentru a propune o nouă variantă a metodologiei de evaluare, una mai simplă, mai clară și care să evalueze într-adevăr calitatea procesului educațional și nu doar niște hârtii”, a declarat Dan Perciun.
O altă acțiune a ministerului, orientată spre debirocratizare, este modificarea Nomenclatorului tipurilor de documentație școlară și rapoarte în învățământul general. Ministerul a decis să excludă sau să modifice 5 modele de rapoarte, să elimine 10 registre de evidență și 3 dosare de evidență a dovezilor.
„Ne propunem să reducem semnificativ lista actelor care trebuie să existe într-o instituție de învățământ. Totodată, vom interveni și în modul de aprobare și verificare a acestora”, a precizat ministrul.
Dan Perciun a mai menționat că Ministerul Educației va elabora un model unic de planificare a activităților didactice, care urmează să fie gata până la acest sfârșit de an. Aceste măsuri au fost discutate cu managerii instituțiilor de învățământ și cadrele didactice.
Anul viitor MEC va propune al doilea pachet de debirocratizare care să completeze măsurile inițiale și să simplifice activitatea didactică.