Mii de moldoveni au avut de suferit în urma întârzierii sau anulării zborurilor și chiar li s-au pierdut bagajele, însă puțini știu că au dreptul la compensații. Potrivit experților, cetățenii noștri sunt puțin informați despre drepturile lor și rareori solicită rambursarea prejudiciilor, transmite 1TV.
„În cazul anulărilor și amânărilor de zbor aceștia pot primi compensații dor dacă au ajuns, deci trebuie indiferent de notificările companiei, deci dacă nu au fost notificați în termenul corespunzător ei trebuie oricum să se prezinte la îmbarcare cu cel puțin 45 de minute înainte de ora stabilită pentru zbor pentru a putea primi acele compensații”, a declarat directoarea Centrului European al Consumatorului, Mihaela Pascal.
Printre problemele cel mai des raportate de pasageri se numără întârzierea sau anularea zborurilor, pierderea sau deteriorarea bagajelor, lipsa transparenței din partea companiilor aeriene și dificultățile în procesul de obținere a despăgubirilor.
Experții susțin că autoritățile ar trebui să aplice sancțiuni mai ferme și să oblige operatorii aerieni să respecte legislația națională și reglementările europene.
„Această compensație variază în funcție de distanța ortodromică dintre aeroporturi şi variază de la, adică pana la 1500 de euro - compensație de 250 euro, de la 1500 pana la 3500 - este de 400 de euro şi de la 3500 în sus este o compensație de 600 de euro. În acelaşi timp el are dreptul la redirecționare şi la asistență din partea operatorului”, a explicat directorul Autorității Aeronautice Civile, Vasile Șaramet.
Pasagerii care se confruntă cu probleme în timpul zborurilor sunt îndemnați să se adreseze direct Centrului European al Consumatorului, care oferă asistență gratuită.
Luna trecută, UE a convenit un nou regulament care extinde drepturile pasagerilor, introduce compensații pentru întârzierile mari ale zborurilor și obligă companiile aeriene să soluționeze plângerile și să ramburseze banii clienților în maximum 14 zile.
Statisticile europene arată că în 2024 au fost înregistrate aproximativ 218 000 zboruri perturbate, care constituie 1,5 % din totalul curselor. Prejudiciile suportate de pasageri au fost estimate la 6– 6,5 miliarde €. Doar că au fost reclamate doar o treime din aceste încălcări.