Aproape 40 la sută din străzile capitalei sunt într-o stare deplorabilă. Deși locuitorii capitalei văd asta zilnic, primăria a făcut constatarea oficial, în baza unui studiu, care a costat 16 milioane de lei. Acesta prevede și dezvoltarea unui sistem de administrare a patrimoniului rutier, care va decide ce străzi trebuie reparate în primul rând. Partea proastă este că și de acum încolo străzile capitalei vor fi doar cârpite, deoarece primăria nu are bani de reparații fundamentale.
„Aș califica acest studiu ca o diagnoză la corpul uman. Iată știm că persoana are o problemă, problema e mare, dar nu știm unde și nu știm cum să o tratăm pentru că e în tot corpul. Iată în cazul dat noi am făcut o diagnoză a corpului și am văzut unde și cum exact să tratăm”, a declarat viceprimarul capitalei Ilie Ceban.
Așa a motivat viceprimarul capitalei necesitatea elaborării studiului de inventariere a străzilor din Chișinău. Deși oamenii bat alarma de mult timp, iar rețelele de socializare abundă în poze cu drumuri pline de gropi, astăzi primăria a declarat oficial că aproape 40 la sută din străzile din oraș sunt într-o stare proastă. Același studiu arată că, pentru reabilitarea acestor străzi, e nevoie de aproximativ 150 de milioane de euro, echivalentul a circa 3 miliarde de lei. Și nu e vorba de reabilitare fundamentală, ci doar parțială.
„Este doar pentru a îmbunătăți. Deci a aduce starea drumurilor de la actuală la bună. Nu este vorba de reabilitare, dar evident că toate aceste sectoare de drum, acces spre suburbii au fost luate în calcul”.
Primăria nu are, însă, acești bani. Respectiv, străzile din Chișinău vor continua să fie doar cârpite. Așa cum s-a întâmplat recent pe strada Alecu Russo.
„Unde au apărut așa niște liniuțe. Din... cum se numește? Cu mixtură asfaltică, bitum au fost acoperite acele fisuri. Și ele au dat o pregnare a carosabilului, așa ca din fisură să nu se transforme în gaură”, a menționat viceprimarul capitalei Ilie Ceban.
Studiul prezentat de Primărie prevede și elaborarea unui sistem în care vor fi introduse date detaliate despre starea fiecărei străzi. Tot acest soft va decide ce drumuri trebuie reparate prioritar. Costul programului și al studiului, în general, este de 16 milioane de lei. Iar pentru la toamnă primăria mai planifică o inventariere, doar că de data asta- pentru a inspecta calitatea lucrărilor efectuate în acest an. Cât ține de centura Chișinăului, pe care se angaja acum patru ani Ceban s-o construiască, acum entuziasmul reprezentanților primăriei a scăzut.
„Avem viziune, avem voință politică, știm de unde să aducem bani. Ceea ce ține de centură nemijlocit. Ne propunem ca lungimea acesteia să fie de 622,6 kilometri. Să unească 13 localități din perimetrul Chișinăului”, a vorbit viceprimarul capitalei Ilie Ceban.
Asta declara Ion Ceban în campania electorală din 2019. Pentru ca astăzi șeful direcției Mobilitate Urbană să declare că primarul de Chișinău și-a făcut treaba pe acest segment- a trimis scrisori la Guvern, în care a solicitat prezentarea unui plan de acțiuni.
„Despre centura orașului putem doar spune că este un obiectiv asumat de Guvernul Republicii Moldova. Suntem și noi în așteptare pentru a vedea rezultatul final de care urmează să ne bucurăm cu toți”, a declarat șeful direcției Mobilitate Urbană, Vitalie Mihalache.
Iar lucrurile nu s-au mișcat mai repede nici la nivel central. Prima porțiune din drumul de ocolire a municipiului Chișinău a fost deschisă pentru circulație în ianuarie curent. Segmentul, cu o lungime de 6,6 km s-a construit timp de 8 ani, lucrările fiind blocate odată cu schimbarea partidelor de la guvernare. Potrivit proiectului, centura Chișinăului urmează să aibă aproape 80 de km, iar costurile pentru construcție se ridică la peste 300 de milioane de euro. Suma nu include, însă și banii pe care statul trebuie să-i plătească pentru exproprierea terenurilor. Deocamdată nu a fost obținută finanțarea pentru tot volumul lucrărilor. Până acum Banca Europeană de Investiții a alocat țării noastre aproape 10 milioane de euro pentru acest proiect.