/LIVE TEXT/ Război în Ucraina, ziua 787: Atac la Odesa și prognoză sumbră! ISW: Amenințare voalată pentru Moldova. Rusia avansează rapid

social

/VIDEO INVESTIGAȚIE/ Capcana lui Șor de la Air Moldova. Ce se ascunde în spatele zborurilor anulate

Zecile de curse anulate în ultimele săptămâni de către Air Moldova au pus pe jar autoritățile, dar și sutele de pasageri care au rămas cu ochii în soare. La cinci ani de la privatizare, una dintre cele mai mari companii aeriene din R. Moldova a rămas practic fără aeronave din cauza datoriilor în care s-a înglodat. 

Zeci de curse aeriene anulate de la începutul lunii martie au băgat Air Moldova în gura presei și atenția publică. Clienții revoltați pentru faptul că au fost trași pe sfoară au venit la sediul companiei și solicită recuperarea pierderilor.

„Nu am mai ajuns și am decis să rămân pe loc și să încerc să-mi ofere suma. Am scris de nenumărate ori, nu au fost răspunsuri. Le-am telefonat, nu au fost recepționate apelurile”, a spus un pasager păgubit. 

O altă persoană a spus reporterului Cutiei Negre că a ratat depunerea jurământului la Consulatul României de la Chișinău din cauza zborurilor anulate.

Un fost pasager spune că nu mai are încredere în această companie aeriană: „Nu am mai ajuns și am decis să rămân pe loc și să încerc să-mi ofere suma . Am scris de nenumărate ori, nu au fost răspunsuri, am telefonat, nu au fost recepționate apelurile”.

„Nervii și timpul pierdut”

Timp de o oră cât reporterul Cutiei Negre s-a aflat în fața sediului Air Moldova, a surprins peste 20 de clienți supărați veniți să ceară returnarea banilor pentru zborurile anulate săptămâna trecută. În total, aproape 20 de curse au dat peste cap planurile a câteva sute de persoane.

Nervii și timpul pierdut pentru acești oameni se pare însă că nu se vor termina odată cu vizita la sediul firmei. Pentru a-și putea recupera banii pentru bilete, clienții păgubiți vor trebui să parcurgă o cale lungă în judecată.

Avocatul Sergiu Munteanu este specializat în litigii legate de cursele aeriene. El spune că în ultima perioadă a crescut semnificativ numărul clienților care îi solicită ajutorul pentru a-și recupera banii.

„În cazul în care o persoană dorește compensația bănească s-a întâmplat rareori în experiența noastră ca AIR Moldova să o achite benevol”, a precizat el. „Iar în cazul în care se ajunge în situația de judecată, un proces de judecată, în mod normal, ar dura aproximativ 7-8 luni.”

Avocatul a precizat că într-un proces colectiv, care a avut loc recent, Air Moldova a fost de acord să achite benevol prejudiciul.

„Avem practic în premieră un caz unic în cadrul unei acțiuni colective”, a adăugat el. „Vorbim de circa 30-40 de persoane. S-a încheiat o tranzacție de împăcare în judecată în cadrul căreia Air Moldova a achitat benevol sumele negociate.”

De cealaltă parte, Air Moldova a dat asigurări că, în cazul anulării zborurilor, pasagerii fie primesc banii înapoi, fie le este propusă o altă cursă.

Riscul persistă

Riscul ca zborurile operate de această companie să fie anulate se menține înalt și pentru lunile următoare. În lipsa unui orar de zbor aprobat, iar uneori chiar și în lipsa autorizațiilor pentru unele destinații, Air Moldova a vândut în ultima jumătate de an bilete pentru un an înainte!

În capcană au fost prinși mai cu seamă cei care au fost atrași de ofertele generoase și promoțiile companiei. De la începutul anului, acestea au curs gârlă.

Air Moldova a declarat într-un răspuns pentru Curtia Neagră că aceste campanii promoționale sunt parte a strategiei sale de marketing și că au fost organizate mereu.

În ultimele săptămâni, ofertele de zbor tentante s-au suprapus cu peste 30 de curse de zbor anulate, dar asta nu i-a speriat pe oameni.

„70 de mii de bilete vândute până în acest moment”

Ministra Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Lilia Dabija, recunoaște că Air Moldova se află în situația de a nu-și putea îndeplini obligațiile față de clienți.

„Pe termen lung, compania Air Moldova într-adevăr se confruntă cu dificultăți financiare”, a declarat ministru pentru TV8. „Din aceste considerente, colegii mei de la Autoritatea Aeronautică Civilă chiar astăzi vor solicita limitarea vânzării biletelor de către Air Moldova până la o adâncime de trei luni. Compania are vândute până în acest moment mai mult de 70 de mii de bilete.”

Problemele de la Air Moldova nu sunt o noutate pentru instituțiile statului. Autoritatea Aeronautică Civilă a sesizat riscurile ca firma să nu își poată onora obligațiile față de clienți încă în noiembrie 2022, atenționând pasagerii. În urma unei inspecții, Air Moldova a primit interdicție de a mai vinde bilete, dar a contestat actul în judecată și a continuat să comercializeze nestingherit bilete, lansând promoții peste promoții.

Anularea curselor este legată de problemele pe care le are Air Moldova cu aeronavele. Dificultățile companiei s-au acutizat atât din cauza datoriilor față de creditorii săi, cât și a sancțiunilor aplicate de Trezoreria de stat a SUA pentru asocierea cu Ilan Șor. Conform informațiilor oferite de Autoritatea Aeronautică Civilă, Air Moldova are în gestiune pe moment cinci nave. Reporterii Cutiei Negre au reușit să le identifice și localizeze.   

În 2018, înainte ca Air Moldova să fie privatizată, compania a operat zboruri cu 33 de avioane.

 

De la 33 de nave în 2018 la patru în 2023

La scurt timp după privatizare, în cadrul unui briefing, administratorul și actualul coproprietar al firmei Civil Aviation Group, Pomers Dzintars, a menționat că unul dintre obiectivele principale ale companiei va fi extinderea flotei Air Moldova.

„De exemplu, în trei ani, flota companiei trebuie să crească de două ori”, a spus Pomers Dzintars. „Trebuie să crească de două ori mai mult numărul angajaților: piloții și însoțitorii de bord. Trebuie să îmbunătățim destinațiile la Est și la Vest ca să facem din Air Moldova hub-ul nostru, aici, la Chișinău.”

La patru ani de la discursul ambițios al lui Pomers Dzintars, în martie 2023, Air Moldova a ajuns să utilizeze doar două aeronave pentru care are contracte de chirie numai până la începutul acestei veri. Alte trei aeronave închiriate de companie au fost confiscate sau retrase de proprietari din cauza datoriilor. 

Cele mai multe zboruri, pe moment, Air Moldova le efectuează cu un AIRBUS A321 închiriat de la o companie din România – Aerro Direkt SRL.

Istorie încâlcită cu interese ascunse

Fondatorul acestei companii este Nicu Adrian Berla, fost director al companiei Fly One SRL. Această firmă este înregistrată pe numele soţiei fostului deputat democrat Vladimir Cebotari, un personaj apropiat al oligarhului fugar Vladimir Plahotniuc.

Istoria aeronavei AIRBUS A321, închiriată de Air Moldova de la Aerro Direkt, este una încâlcită și trădează mai multe interese ascunse.

Inițial, avionul aparținea, în baza unui contract de chirie de lungă durată, companiei moldovenești Air Moldova. Luată în chirie de la proprietar, cu plată lunară și o sumă de garanție, Air Moldova transmitea mai departe aeronava în chirie pe termen lung companiei românești a lui Berla, la același preț.

Apoi, de fiecare dată când avea nevoie de avion, Air Moldova îl împrumuta de la Aerro Direkt, doar că deja în baza unor contracte de chirie per oră a aeronavei cu tot cu echipaj. În acest caz, prețul de închiriere este mult mai mare, iar Air Moldova, pe lângă eforturile de întreținere a propriului personal, asigura și întreținerea echipajului deținut de Aerro Direkt.

De câteva luni, după ce reporterii Cutiei Negre au aflat despre această schemă, Air Moldova a renunțat la contractul de chirie pe termen lung pentru AIRBUS A321 în favoarea Aerro Direkt. Astfel, compania din România și-a permis să închirieze direct nava de la proprietar, continuând să o ofere în WET LEAS, în orele și zilele în care nu o folosea, companiei Air Moldova.

„Între proprietarul aeronavei și Aerro Direkt există bineînțeles un contract dry lease”, a spus Nicu-Adrian Berla. „Air Moldova a trebuit să-și dea acordul pe acest contract, aeronava fiind inițial contractată de ei. Aerro Direkt operează zboruri în sistem wet lease pentru Air Moldova în afara programului de vară de zboruri operat de Aerro Direkt, bineînțeles, tot în baza unui contract”, ne-a declarat Nicu Berla. 

Având în vedere că Air Moldova este obligată să recurgă la serviciile unei singure nave, reporterii Cutiei Negre au solicitat companiei să spună dacă folosirea excesivă a acestui avion nu pune probleme de securitate pentru pasageri.

Pentru amortizarea dificultăților operaționale existente, Air Moldova a contractat adițional trei aeronave de la companii europene pentru a opera o parte din cursele programate”, a declarat compania. „Air Moldova operează zboruri în condiții de siguranță maximă, se arată în răspunsul oferit de operatorul de zboruri.”

Avioane confiscate, avioane returnate

Celelalte trei nave care alcătuiesc flota Air Moldova fie sunt confiscate, fie sunt retrase de către companiile care le-au oferit în locațiune. Conform site-urilor de monitorizare a zborurilor, unul dintre avioanele contractate de Air Moldova a fost confiscat pe 2 martie 2023 la Verona.

Aceeași aeronavă a fost confiscată pe Aeroportul din Dublin în februarie 2021 pentru o datorie de 4,2 milioane de euro față de firma românească Just-US Air SRL. Litigiul dintre Air Moldova și Just-US AIR a apărut după ce compania moldovenească nu și-a onorat obligațiile financiare față de proprietara aeronavei. Just-US AIR a încercat să recunoască datoria pe care o are Air Moldova, dar Curtea Supremă de Justiție a respins cererea companiei românești.

Avocații firmei românești Radu Jigău și Vitalie Zama au refuzat să facă declarații pentru Cutia Neagră, invocând că nu au mandat din partea clienților lor. 

Alte două aeronave folosite de Air Moldova au fost parcate pe Aeroportul Montpellier în Franța. Una stă acolo de pe 19 decembrie 2022, iar alta de pe 23 februarie curent. 

A cincea aeronavă din gestiunea Air Moldova se află la deservire tehnică planificată.

Anume aceste circumstanțe au determinat autoritățile să oblige din nou, zilele trecute, Air Moldova să suspende vânzarea de bilete în avans pentru o perioadă mai mare de 3 luni.

„Compania Air Moldova pe moment nu dispune de nicio navă operabilă”, a spus ministra Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. „Din cele trei nave care au fost închiriate de la diferiți locatori, două au fost solicitate de lesseri să fie returnate. Una se află în procedură de mentenanță, termen care poate să dureze de la două săptămâni până la șase luni. Prin urmare, în situația creată compania respectivă nu are nicio navă operabilă. Ca soluție pe termen scurt, ne-au comunicat că au închiriate nave pe un termen de cinci zile.”

Datele de la Autoritatea Aeronautică Civilă obținute de Cutia Neagră arată că Air Moldova a încheiat într-adevăr între 7 și 12 martie trei contracte de chirie pe termen scurt pentru trei nave. Pe 14 martie, compania a informat Autoritatea despre încheierea unui contract privind operarea unei aeronave pe un termen de opt luni.

Decizia Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării privind interzicerea Air Moldova de a mai vinde bilete a fost calificată de companie drept nefondată.

„Air Moldova va analiza solicitarea Autorității pe care o consideră nefondată și menită doar să perturbeze activitatea comercială a companiei și să împiedice depășirea dificultăților existente”, a afirmat Air Moldova.   „Impunerea limitelor de comercializare a biletelor din partea Autorității nu este o metodă de a asigura protecția consumatorilor. Este doar o nouă tentativă de a crea  piedici activității comerciale, demoralizarea personalului, manipularea opiniei publice cu titluri de știri și denigrarea  imaginii Air Moldova.”

Datoriile companiei au crescut constant

După anunțul îngrijorător al Autorității Aeronautice Civile despre riscul falimentării Air Moldova, am decis să analizăm rapoartele financiare ale companiei depuse la Biroul Național de Statistică. Am consultat rapoartele începând cu anul 2018, când a fost privatizată Air Moldova. Cifrele arată că datoriile companiei au crescut constant în fiecare an, depășind deja două miliarde de lei în 2022.

În toamna anului 2018, Guvernul democrat condus de Pavel Filip a decis să scoată la privatizare întreprinderea de stat Air Moldova, motivând că aceasta s-a înglodat în datorii, iar un eventual investitor va reuși să o salveze de la faliment.

În urma privatizării, statul a încasat doar 50 de milioane de lei, iar agentul economic s-a obligat să achite datoriile de 1,2 miliarde de lei pe care le avea în acel moment Air Moldova. O comisie parlamentară de anchetă care a analizat procesul de privatizare a Air Moldova a stabilit că investitorii nu și-au onorat obligațiile, iar compania a continuat să acumuleze datorii.

„La aproape un an de la privatizarea acestei companii, situația Air Moldova nu s-a îmbunătățit”, a spus fostul președinte al Comisiei parlamentare de anchetă Igor Munteanu. „Conform informațiilor contabile transmise la adresa Agenției Proprietății Publice, până la data de 31 iulie 2019, suma datoriilor nu a suferit schimbări esențiale, iar noii proprietari nu au atras niciun leu din resurse proprii sau finanțări pe termen lung”,declara Igor Munteanu, fostul președinte al Comisiei parlamentare de anchetă.
 

Situația financiară la Air Moldova s-a agravat după sistarea zborurilor din cauza pandemiei de COVID.  Potrivit rapoartelor financiare, consultate de reporterul Cutiei Negre, compania a încheiat anul 2020 cu datorii de peste 1,2 miliarde de lei și pierderi de 321 de milioane de lei. 

În mai 2020, reprezentanții Air Moldova au recunoscut public că au datorii mari. Ei au anunțat că au luat un credit de două milioane de euro de la o bancă din Federația Rusă, pentru a stinge parțial datoriile, dar împrumutul le-a părut suspect autorităților și l-au blocat.

„Managementul a luat decizia să recurgem la resurse împrumutate. Noi am luat un credit dintr-o bancă din Federația Rusă. Resursele au venit pe contul bancar al întreprinderii, dar noi nu le putem folosi pentru a achita datoriile față de creditorii noștri. Explicația formală este bănuiala apărută privind proveniența banilor. După informația care circulă în mass-media și în societate, noi ne-am pomenit în centrul unui conflict politic. Avem o rugăminte către stat, să nu ne implice pe noi și să ne permită să lucrăm liber, să putem  folosi resursele și să ieșim cu demnitate din criza profundă prin care trece economia și domeniul aviatic”, a spus directorul comercial AIR Moldova Iuri Cramarenco.

În 2021, datoriile Air Moldova au depășit deja un miliard și jumătate de lei. Raportul financiar pentru 2022 nu a fost publicat deocamdată de Biroul Național de Statistică, dar Autoritatea Aeronautică Civilă a prezentat la solicitarea Cutiei Negre cifre preliminare care atestă datorii de peste 2 miliarde de lei acumulate de Air Moldova.

Deși anul trecut a crescut cu o treime numărul pasagerilor transportați de Air Moldova în comparație cu anul 2021, compania a înregistrat pierderi de două ori mai mari - aproape jumătate de miliard de lei.

Pierderi de două ori mai mari

Potrivit surselor Cutiei Negre, în prezent Air Moldova datorează peste 53 de milioane de lei Organizației Europene pentru Siguranța Navigației Aeriene - EUROCONTROL.

Iar cea mai mare sumă, peste 680 de milioane de lei, este datoria acumulată față de Avia Invest, firma afiliată lui Ilan Șor concesionară a aeroportului din Chișinău. Pe 6 martie curent, la Judecătoria Chișinău a fost înregistrat un dosar civil prin care Avia Invest solicită încasarea datoriilor de la Air Moldova. Operatorul aerian refuză să vorbească despre datorii, dar infirmă un posibil faliment.

„Orice informație legată de activitatea financiară sau comercială a companiei, în raport cu alte entități comerciale este protejată de secretul comercial. Compania își îndeplinește toate obligațiunile pe care le are față de bugetul de stat”, a subliniat Air Moldova.

Ne întoarcem la anul 2018 când a fost privatizată compania Air Moldova și vă prezentăm detalii  EXCLUSIVE din culisele tranzacției făcute cu statul. Deși în spațiul public s-a vehiculat că beneficiar al privatizării Air Moldova ar fi Ilan Șor, în premieră, unul dintre oamenii implicați în proces confirmă că Ilan Șor a participat la negocieri.

Air Moldova a fost cumpărată în octombrie 2018 de compania Civil Aviation Group, fondată cu puțin timp înainte de privatizare. Firma, cu un capital social de numai 500 de mii de lei, și-a asumat să acopere datoriile de 1,2 miliarde de lei acumulate de Air Moldova. Iar alte 50 de milioane de lei le-a plătit statului la semnarea contractului de privatizare.

Melnik spune că a primit gratuit pachetul de acțiuni

Civil Aviation Group avea trei fondatori. 49% din acțiuni erau deținute de operatorul Blue Air din România. Iar celelalte acțiuni au fost împărțite în mod egal între doi cetățeni moldoveni stabiliți de mai mulți ani în străinătate – Andrei Ianovici și Serghei Melnik.

Ultimul a ajuns în atenția publică în 2016, când a candidat la funcția de guvernator al Băncii Naționale. Melnik este stabilit de mulți ani în SUA și activează în calitate de președinte al unei companii care oferă consultanţă  în domeniul afacerilor.

Într-o comunicare cu reporterul Cutiei Negre pe o rețea socială, Serghei Melnik a făcut dezvăluiri inedite despre implicarea sa în afacerea cu Air Moldova și discuțiile pe care le-a purtat cu  Ilan Șor.

Melnik declară că a primit gratuit pachetul de acțiuni la Civil Aviation Group cu o condiție - să lucreze pentru ridicarea AIR Moldova la Bursa de Valori din SUA, dar acest lucru nu i-a reușit.

Serghei Melnik: Am semnat o mulțime de procuri cu avocații celorlalți acționari, care presupuneau cedarea acțiunilor în cazul în care tranzacția nu se va mișca la bursă. După 12 luni, când era clar că la Bursa de Valori tranzacția este imposibilă, am fost surprins să aflu că acțiunile care erau pe numele meu nu au fost transferate. Nu am primit absolut nicio informație de ani de la companie și toate adresările mele referitoare la transferul acțiunilor sunt ignorate.

Stela Mihailovici: Ați avut un plan bine structurat pentru dezvoltarea companiei Air Moldova?

Serghei Melnik: De la bun început, condiția mea a fost să îmi fie prezentat un audit la Air Moldova pe doi ani de până la tranzacția de privatizare realizat de către o companie de audit care intră în primele cinci din lume, ca să pot să îmi fac mai departe lucrul meu. Auditul era imposibil. Ultima dată când venisem cu juristul meu din SUA, am aflat că o mulțime de documente lipseau tocmai din 2014. Foarte interesant a fost gestionată această fostă companie de stat. Atunci am propus ca Air Moldova să lucreze doi ani și după asta să facem auditul. Dar situația, după cum vedeți, s-a deteriorat. În afară de audit, situația politică creată în jurul companiei făcea imposibilă prezentarea ei ca o companie transparentă, în care să aibă încredere investitorii.

Stela Mihailovici:  De la cine v-a venit totuși propunerea să intrați în afacerea cu Air Moldova? Au vreo legătură cu asta Vladimir Plahotniuc sau Ilan Șor?

Serghei Melnik: Eu nu-l cunosc pe Plahotniuc. Pe Ilan Șor îl cunosc, dar la negocieri el apărea ca proprietar al aeroportului. Tranzacția urmărea ca ambele companii (Avia Invest și Air Moldova – n.r.) să se unească ca să fie mai atractive pentru investiții. Cifrele preliminare arătau 120 de milioane vânzări la AIR Moldova cu pierderi, nu-mi amintesc exact cifra și oricum nu era auditată. Avia Invest avea 80 de milioane vânzări cu 50 de milioane profit. Unind cele două companii, cu vânzări de peste 200 de milioane și profitul, puteam spera la o capitalizare de peste un miliard de dolari.

Mai multă informație despre activitatea Air Moldova Serghei Melnik nu ne-a oferit, motivând că nu a primit nicio notă informativă de la companie încă din 2019.

I-am transmis lui Ilan Șor mai multe întrebări despre legătura sa cu privatizarea Air Moldova și negocierile purtate cu Serghei Melnik. Deși a văzut mesajele, nu a răspuns la întrebări.

„Nu l-am văzut niciodată la față”

Fostul director al AIR Moldova, Iulian Scorpan, a respins acuzațiile lansate de Melnik.

Eu pe Serghei Melnik nu l-am văzut niciodată la față. Vă spune asta ceva?”, a întrebat el. „Eu nu știu ce acuzații poate el să facă dacă nu a fost la nicio ședință să spună că este proprietar. Tot ce s-a făcut, privatizare... totul s-a făcut pe ascuns și nu ține de noi și nici de mine. Și nici nu vreau să mă implic. Acum sunt organele care trebuie să studieze problema asta.”

Scorpan a evitat să spună dacă Ilan Șor avea vreun rol în administrarea Air Moldova după privatizarea companiei.

„Compania a activat și în momentul când s-a întâmplat ce s-a întâmplat, persoanele care știți că au fugit din țară. Air Moldova nu are treabă cu chestiile astea. Noi ne-am făcut activitatea. Air Moldova a zburat și nu vreau să ne legăm de diferite nume. – Eu am înțeles MUSCA am vrut să vă întreb dacă a avut dl Ilan Șor vreun rol ? – Nu îmi puneți întrebări provocatoare. V-am spus că compania a activat fără influențe externe”. 

La un an de la privatizarea Air Moldova, compania din România Blue Air a ieșit din acționariatul Civil Aviation Group. Cele 49% din acțiuni au fost preluate de letonul Dzintars Pomers, care a deținut din start funcţia de administrator al firmei. 

Cel de-al treilea acționar la Civil Aviation Group, Andrei Ianovici, este un moldovean despre care nu se știe aproape nimic. Bărbatul pare însă să fi jucat cel mai important rol în procesul de privatizare. El a fost cel care în seara de 1 octombrie 2018 s-a prezentat la bancă cu o geantă de bani și i-a transferat către Civil Aviation Group pentru ca ultima să poată cumpăra AIR Moldova.

În iulie 2019, procurorii au inițiat un dosar penal pe faptul spălării banilor în proporții deosebit de mari în cadrul căruia verifică proveniența banilor folosiți de Ianovici la privatizarea AIR Moldova. Procurorii bănuiesc că cele 50 de milioane de lei ar proveni dintr-un împrumut oferit de compania Moldasig unei firme conectate la Ilan Șor. Cutia Neagră a dezvăluit aceste fapte încă acum un an și jumătate în cadrul unei anchete. La aproape patru ani distanță de la inițierea dosarului penal, procurorii bat pasul pe loc.

„Obiectul investigațiilor penale cuprinde acțiunile mai multor persoane fizice din domeniul privat și persoane publice la obținerea sumei de 50 de milioane de lei achitați în urma câștigării concursului de privatizare a Air Moldova”, se menționează într-un răspuns al Procuraturii Anticorupție. „Au fost efectuate mai multe acțiuni de urmărire penală: audieri ale martorilor, ale persoanelor bănuite și învinuite, au fost efectuate percheziții, ridicări de documente și formulate cereri de comisii rogatorii către autoritățile din alte state. O parte dintre cereri pe moment nu sunt executate. În urma desfășurării urmăririi penale, mai multe persoane au fost puse sub învinuire.”

În acest dosar, procurorii au aplicat sechestru pe capitalul social al companiei Civil Aviation Group și pe toate bunurile deținute de AIR Moldova la momentul privatizării.

Sub sechestru a ajuns și apartamentul pe care Andrei Ianovici îl deține în Chișinău. Imobilul a fost dat în chirie, iar persoana care locuiește acolo ne-a spus că nu-l cunoaște pe proprietar și nu ne poate ajuta să luăm legătura cu Andrei Ianovici.

Procesul bate pasul pe loc

În toamna anului 2019, Centrul Național Anticorupție anunța că a fost aplicat sechestru pe bunuri ce aparțin Air Moldova în valoare de aproape un miliard de lei. Potrivit unei hotărâri de judecată pe care am consultat-o, sechestrul a fost pus pe mai multe mașini, bunuri imobile, motoare vechi de avioane, dar și pe două aeronave valoroase: una estimată la 278 de milioane de lei și alta la 143 de milioane de lei.

Deși ancheta procurorilor este în desfășurare, sechestrul de pe avioane a fost ridicat, iar Air Moldova a vândut aeronavele. Autoritatea Aeronautică Civilă confirmă că AIR Moldova nu deține în prezent niciun avion în proprietate.

Întrebați despre vânzarea avioanelor, reprezentanții Air Moldova au spus că nu au nimic de comentat la acest subiect.

Procuratura Anticorupție mai are în gestiune două dosare penale ce vizează Air Moldova. Unul a fost deschis în august 2019 pe faptul neglijenței în serviciu săvârșite de către persoane responsabile din cadrul Air Moldova care au gestionat prost compania pe când aceasta era în proprietatea statului și au permis acumularea unor datorii de un miliard de lei.

Cel de-al doilea dosar a fost pornit în martie 2020 fiind cercetate pretinse acțiuni ilegale ale persoanelor cu funcții de răspundere din cadrul Agenției Proprietăți Publice admise la organizarea concursului de privatizare a Air Moldova.

În prezent, nimeni nu are statut de învinuit în aceste dosare.

Cutia Neagră PLUS: „Sicriul” din Laundromat! Cum a fost îngropat dosarul angajaților BNM. Legătura dintre Tăbîrță și Platon
/VIDEO/ Cutia Neagră PLUS: Proscrișii. Lista neagră secretă cu peste 300 de persoane și companii puse sub sancțiuni în R. Moldova
/VIDEO/ Cutia Neagră PLUS: Bașcanii carburanților. Cum au explodat prețurile la benzină și motorină în R. Moldova
/ULTIMA ORĂ/ Tânăra de 19 ani, dispărută la Orhei, ar fi fost găsită moartă. Poliția a căutat-o timp de opt zile
/ULTIMA ORĂ/ Tânăra de 19 ani, dispărută la Orhei, ar fi fost găsită moartă. Poliția a căutat-o timp de opt zile
/PROMO/ Moldova gândește: Comorile țării, în groapa nepăsării. Le mai putem salva?
/PROMO/ Moldova gândește: Comorile țării, în groapa nepăsării. Le mai putem salva?
/FOTO/ Caz cutremurător la Grigoriopol: O mamă și 5 copii au murit. S-au intoxicat cu fum în timpul somnului
/FOTO/ Caz cutremurător la Grigoriopol: O mamă și 5 copii au murit. S-au intoxicat cu fum în timpul somnului
Sprijină jurnalismul de calitate! Redirecționează 2% din impozitul tău pe venit către TV8
Sprijină jurnalismul de calitate! Redirecționează 2% din impozitul tău pe venit către TV8
/VIDEO/ Când vor fi despăgubiți pasagerii Air Moldova? Spînu: „Unele procese de judecată pot dura la nesfârșit”
/VIDEO/ Când vor fi despăgubiți pasagerii Air Moldova? Spînu: „Unele procese de judecată pot dura la nesfârșit”

/VIDEO/ Când vor fi despăgubiți pasagerii Air Moldova? Spînu: „Unele procese de judecată pot dura la nesfârșit”

missing
20 aprilie 2024, ora 14:30

Nu este clar când clienții prejudiciați de compania Air Moldova își vor primi banii înapoi. Invitat la „Cutia Neagră”, ministrul Infrastructurii a declarat că acum totul se analizează în judecată. Andrei Spînu a refuzat să dea un termen pentru când ar putea fi despăgubiți pasagerii, subliniind că unele procese de judecată în Republica Moldova pot dura la nesfârșit.

„Problema este în justiție la moment. Dosarul acestei companii este în judecată. Nu vreau să dau termene, pentru că istoria Moldovei arată că unele procese de judecată pot dura la nesfârșit, dar, mai devreme sau mai târziu, resursele acestei companii vor trebui să die redirecționate către angajați sau clienți”, a spus Spînu.

Conform unui proiect de lege, aprobat de Parlament, pe 29 februarie, cetățenii își pot recupera mai rapid banii pentru biletele de avion nevalorificate de la companiile avia care au dat faliment. Mai exact, pasagerii prejudiciați vor fi printre primii cărora li se vor întoarce banii, atunci când compania intră în insolvabilitate. Prioritate au angajații care au rămas fără salarii.

Reamintim că Air Moldova nu mai are dreptul să opereze niciun zbor comercial. Autoritatea Aeronautică Civilă i-a anulat Certificatul de Operator Aerian (AOC), la sfârșitul lunii februarie 2024, deoarece compania nu are niciun avion operațional, nici în proprietate, nici în chirie. 

Anterior, AAC a suspendat temporar certificatul de operator aerian, pentru o perioadă de 6 luni, acordând termen maxim prevăzut de Codul aerian, pentru identificarea unei aeronave care ar putea fi utilizată în transporturile aeriene și inclusă în AOC. Air Moldova nu a înlăturat neconformitățile și asta a determinat Autoritatea Aeronautică Civilă să-i retragă certificatul de operator aerian. Air Moldova urma să fie notificată oficial despre revocarea certificatului. Ulterior, dacă va dori să reia zborurile, compania poate iniția un nou proces de certificare, în conformitate cu reglementările naționale. 

Compania Air Moldova” a inițiat în judecată procedura de restructurare accelerată și a pregătit un plan pentru relansarea activității. Cutia Neagră PLUS a publicat o investigație în care a dezvăluit ce prevede planul și cum încearcă Ilan Șor să scoată ultimii bani din „Air Moldova”. Autoritățile au aflat de la reporterul TV8 despre prevederile planului de restructurare accelerată a companiei „Air Moldova”.

În prezent, sunt peste 28 de mii de cetățeni care nu și-au primit banii înapoi pentru procurarea biletelor de la compania „Air Moldova”. Este vorba de 75 de mii de bilete în sumă de aproximativ nouă milioane de euro. În același context, menționăm că, „Air Moldova” datorează zeci de milioane de lei unui om de afaceri din Federația Rusă, amic cu Ilan Șor și băncii în care cetățeanul rus a fost acționar. Sumele împrumutate sunt incluse în  tabelul de creanțe pregătit de „Air Moldova” la demararea procedurii accelerate de restructurare a companiei. Cutia Neagră PLUS a intrat în posesia listei creditorilor „Air Moldova” și a dezvăluit detalii despre datoriile operatorului aerian către amicul lui Șor de la Moscova.

Întreaga investigație ce vizează procesul de restructurare al „Air Moldova” și noul plan al lui Ilan Șor pentru a scoate bani din companie, citiți AICI.

30 de zile de arest pentru șoferul mașinii în care a urcat tânăra însărcinată, dată dispărută la Orhei. Acesta este suspectat de răpirea fetei de 19 ani. / Parlamentul inițiază procedurile tehnice pentru organizarea referendumului privind aderarea la Uniunea Europeană pe 20 octombrie. A fost înregistrat în Legislativ și proiectul de lege care prevede modificarea Constituției, astfel încât integrarea europeană a țării să devină ireversibilă. / Licitația pentru închirierea spațiilor comerciale de la Aeroportul Chișinău a eșuat pentru că gruparea Șor ar avea în continuare interes să o saboteze. Ministrul Infrastructurii, Andrei Spînu spune că o nouă licitație ar putea fi anunțată săptămâna viitoare.
Știri cu Angela Gonța
Știri cu Angela Gonța
Tragedie în timpul unui meci de fotbal. Un jucător de 24 de ani s-a prăbușit pe teren și a murit. Incidentul a avut loc, aseară, în comuna Ciorescu. / Procurorii cer arest preventiv pe numele șoferului automobilului în care a urcat tânăra însărcinată, dată dispărută la Orhei. Oamenii legii au efectuat mai multe perchezitii la domiciliul bărbatului. / Complexul Memorial „Eternitate” trece în gestiunea Primăriei Chișinău. Solicitarea a venit din partea Ministerului Apărării.
Știri cu Angela Gonța
Știri cu Angela Gonța
Undă verde pentru referendum! Curtea Constituțională a dat avizat pozitiv inițiativei PAS privind organizarea referendumului pentru aderarea la UE! / Caz șocant la Orhei. O tânără de 19 ani însărcinată a dispărut după ce a urcat într-o mașină de ocazie. Era studentă la pedagogie și se întorcea acasă, după ce a făcuse meditații cu un elev. / Dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri parlamentare, PAS-ul ar câștiga cele mai multe mandate, iar în Legislativ ar intra și partidul Șansă. La prezidențiale, actuala președintă, Maia Sandu, ar acumula cel mai mare scor.
Știri cu Angela Gonța
Știri cu Angela Gonța
Încă o încercare de a alege procurorul general. Consiliul Superior al Procurorilor dă start noului concurs, după ce primul a eșuat. S-au modificat și regulile. / Securitate instabilă în Israel. Ministerul Afacerilor Externe recomandă cetățenilor Republicii Moldova să evite călătoriile în această țară. / Cazuri noi de rujeolă și un val de Rotavirus în rândul copiilor din Chișinău. Specialiștii în sănătate îndeamnă părinții să-și imunizeze copiii.
Știri cu Angela Gonța
Știri cu Angela Gonța
Votul prin corespondență s-ar putea extinde. Deputații PAS propun ca acesta să fie testat la prezidențiale și referendum inclusiv în Norvegia, Suedia, Finlanda și Islanda. / Proces penal pe marginea licitației spațiilor comerciale de la Aeroportul Internațional Chișinău. Procurorii Anticorupție investighează mai multe ilegalități, inclusiv abuz de serviciu. / Peste 60 de mii de locuințe au fost recenzate de la începerea recensământului, iar circa 130 de mii de persoane au completat chestionarele.
Știri cu Angela Gonța
Știri cu Angela Gonța
Parlamentul European a refuzat să voteze finanțarea pentru Consiliul Uniunii Europene, din cauză că țările UE nu au putut oferi Ucrainei noi sisteme Patriot. / Parlamentul European a refuzat să voteze finanțarea pentru Consiliul Uniunii Europene, din cauză că țările UE nu au putut oferi Ucrainei noi sisteme Patriot. / Lemne de peste 100 de mii de lei, vândute ilegal de angajați Moldsilva. Un director și doi subalterni vor compărea în fața magistraților.
Știri cu Angela Gonța
Știri cu Angela Gonța
Tensiuni în timpul vizitei președintei Sandu la Comrat. Aceasta a fost huiduită de simpatizanții fugarului Ilan Șor, iar poliția a făcut un cordon viu pentru a ține protestarii la distanță. / Caz oripilant la Tiraspol. Doi copii s-au ales cu intoxicații serioase, după ce au fost serviți cu prăjituri în parc, de o necunoscută. Presa din stânga Nistrului scrie că acestea ar fi putut conține otravă pentru șoareci. / Guvernul anunță că este gata să compenseze cel puțin jumătate din costurile de izolare termincă a locuințelor. Vor fi eligibili atât cei cu locuințe particulare, cât și moldovenii de la bloc.
Știri cu Angela Gonța
Știri cu Angela Gonța
Fiica deputatei Victoria Cazacu, cercetată penal într-un dosar de corupție, susține că este victima luptelor care se dau pentru funcția de șef de post al Serviciului Vamal de la aeroport. / Noul ambasador ucrainean la Chișinău vine în Moldova pentru a lupta cu separatismul rus, susține consilierul prezidențial de la Kiev, Mihailo Podoleac. Acesta e convins că Rusia va încerca în continuare să destabilizeze situația din țara noastră. / Crește numărul femeilor abuzate care cer ajutor la centrele specializate. Anul trecut 22 de femei au murit din cauza violențelor.
Știri cu Angela Gonța
Știri cu Angela Gonța
Trei bunuri imobile, dar și două automobile care îi aparțin fugarului Ilan Șor ar putea fi scoase în curând la licitație, în folosul Băncii de Economii. / 116 cetățeni ai Republicii Moldova nu mai pot călători în România, după ce au încercat să ajungă la un protest la București. Restricțiile vizează tinerii plătiți de Ilan Șor să treacă Prutul, precizează șeful Interpol Moldova. / Astăzi începe Recensământul populației și a locuințelor. Circa patru mii de recenzori vor merge din casă în casă timp de trei luni ca să avem cifre despre nivelul de bunăstare, educația și apartenența etnică a cetățenilor.
Știri cu Angela Gonța
Știri cu Angela Gonța
Directorul-adjunct și un șef de direcție al Agenției Rezerve Materiale au fost reținuți. Centrul Anticorupție îi acuză de aranjarea licitațiilor în procesul de achiziție a rezervelor strategice ale statului, căuzând prejudicii de milioane. / Guvernul de la Chișinău recunoaște că a blocat unele exporturi din regiunea transnistreană ca să prevină livrările de componente pentru industria militară a Rusiei. / Filmul bate viața, la Chișinău. Mai mulți oameni au întârziat astăzi la muncă, iar elevii la școală după ce autoritățile au blocat o stradă din capitală pentru filmarea unor secvențe de film. Ce spune ministrul culturii?
Știri cu Angela Gonța
Știri cu Angela Gonța
Tragedie pe un poligon al Armatei Naționale. Un soldat a murit în timpul antrenamentelor. Reprezentanții Ministerului Apărării spun că tânărul s-ar fi sinucis cu arma din dotare. / Un judecător găsit vinovat de implicare în Laundromatul rusesc a scăpat de pușcărie. Motivul este că sentința a fost pronunțată după expirarea termenului de prescripție. / Noi fragmente de dronă militară depistate pe teritoriul țării noastre. Obiectele au fost descoperite din nou la Etulia, raionul Vulcănești, la 500 de metri de linia de frontieră moldo-ucraineană.
Știri cu Angela Gonța
Știri cu Angela Gonța
Cei trei inspectori vamali, reținuți la aeroport, au fost aduși astăzi în fața magistraților. Unul dintre ei, fiul fostului deputat PD Gheorghe Brașovschi, Constantin, își va petrece următoarele 30 de zile în penitenciar. /Guvernul de la Chișinău recunoaște că a blocat unele exporturi din regiunea transnistreană ca să prevină livrările de componente pentru industria militară a Rusiei. /Directorul-adjunct și un șef de direcție al Agenției Rezerve Materiale au fost reținuți. Centrul Anticorupție îi acuză de aranjarea licitațiilor în procesul de achiziție a rezervelor strategice ale statului, căuzând prejudicii de milioane.
Știri cu Angela Gonța
Știri cu Angela Gonța
Judecătorul Oleg Melniciuc va fi cercetat pentru hărțuirea sexuală a unei studente. Consiliul Superior al Magistraturii și-a dat acordul pentru pornirea urmăririi penale. / Plecări masive din PSDE, la PAS. 16 primari din Hîncești, în frunte cu președintele raionului, au părăsit Social Democrații Europeni și au aderat la Partidul Acțiune și Solidaritate. Ce spune PAS? / Medicamentele compensate nu vor mai fi prescrise pe hârtie. Medicii vor fi obligați să folosească softul e-Reteta, iar pacienții își vor putea ridica medicamentele doar cu buletinul.
Știri cu Angela Gonța
Știri cu Angela Gonța
Schemă de corupție la Aeroport cu implicarea unor copii de deputați. Este vorba despre fiica deputatei PAS, Victoria Cazacu, și fiul socialistului, Radu Mudreac. Aceștia sunt cercetați penal alături de alți cinci colegi, agajați ai Serviciului Vamal. / Rujeola se extinde. Încă un focar a fost depistat într-o familie cu cinci copii din capitală. Niciunul nu era vaccinat împotriva acestei afecțiuni contagioase. / Încă o tragedie pe terenul de fotbal. Un copil de șapte ani a ajuns în stare gravă la spital, după ce o poartă de fotbal a căzut peste el. Incidentul a avut loc în raionul Sîngerei.
Știri cu Angela Gonța
Știri cu Angela Gonța
Rușii trimit acasă un angajat al Ambasadei Republicii Moldova de la Moscova supărați că autoritățile de la Chișinău le-a cerut să-și țină acasă o delegație ce vrea să ajungă la noi în țară, în luna mai. / Guvernul a trecut la negocieri directe cu SUA în cazul fostului Stadion Republican. Prețul enunțat de autorități este de aproximativ 15 milioane de euro. / Se schimbă amabasadorul ucrainean în țara noastră. Mandatul diplomatului Marko Șevcenko a expirat, iar astăzi președintele ucrainean, Volodimir Zelenski, a semnat un decret privind rechemarea acestuia din funcție.
Știri cu Angela Gonța
Știri cu Angela Gonța
Expertiza imaginilor video din dosarul „kulioc” va începe abia peste un an și va costa aproape 90 de mii de lei. Procurorii sunt nemulțumiți și spun că asta va terguversa serios pronunțarea unei hotărâri. / Deputații partidului Șor, scos în afara legii, vor să ceară anularea alegerilor locale din toamnă. CEC-ul susține, însă, că nu există temei, deoarece scrutinul a fost declarat legale. / Încă o armă împotriva corupției în punctele de trecere a frontierei. Vameșii vor avea camere video prinse la piept, dar nu sunt obligați să le țină mereu pornite.
Știri cu Angela Gonța
Știri cu Angela Gonța
Furtul miliardului ar putea crea o nouă gaură în bugetul de stat. Banca Națională va fi obligată să achite 2,4 miliarde lei în cazul în care fosta conducerea BNM va fi găsită vinovată în devalizarea sistemului bancar. /Oamenii legii au organizat percheziții în trei penitenciare și la rudele unor deținuți, după ce un condamnat și-a pus capăt zilelor. Procurorii presupun că acesta nu a rezistat șantajului din penitenciar. /Protest în Ungaria. Mii de persoane au ieșit în stradă la Budapesta pentru a cere demisia premierului Viktor Orban, dar și a procurorului general. Se întâmplă după difuzarea unei înregistrări audio care pretinde să dovedească implicarea unui membru al guvernului său într-un caz de corupţie.
Știri cu Angela Gonța
Știri cu Angela Gonța
Cel mai mare producător de ulei vegetal de la noi din țară şi-a sistat activitatea. /Ani grei de închisoare pentru liderul organizaţiei criminale „Machena”. Acesta va face peste douăzeci de ani de pușcărie, pentru că a comandat asasinarea unei autorități criminale rivale. /Proiectul de hotărâre a fost aprobat astăzi, de Guvern. Acum pensia minimă constituie 2 mii 778 lei.
Știri cu Angela Gonța
Știri cu Angela Gonța
Percheziții la o ex-deputată, bănuită de spălare de bani! Aproape două milioane de lei au fost confiscați de oamenii legii. /Imaginile cu o presupusă dronă, care ar fi lovit elicopterul la Tiraspol, sunt trucate, iar incidentul a fost provocat cu scopul de a crea panică în societate pe ambele maluri ale Nistrului. Este concluzia Biroului politici de reintegrare, la o săptămână de la incident. /Un antreprenor din Soroca a împrumutat bani pentru afacere și a înscenat falimentarea ei. Acesta și-a recunoscut vina.
Știri cu Angela Gonța
Știri cu Angela Gonța
Tentativa opoziției de a împiedica organizarea referendumului de aderare la UE, într-o zi cu prezidențialele, a eșuat. Curtea Constituțională a declarat inadmisibilă sesizarea depusă de blocul Comuniștilor și Socialiștilor. / Reforma Justiției este provocarea numărul unu în procesul de aderare a Republicii Moldova la Uniune Europeană. Revenită de la Bruxelles, vicepremierul pentru integrare a declarat că europenii așteaptă numirea judecătorilor la Curtea Supremă dar și un procuror general. / Ofițerii Anticorupție susțin că au prins un avocat în timp ce lua 70 de mii de lei mită. Flagrantul a fost organizat la sesizarea unei femei care încearcă să-și scape soțul de pușcărie.

/VIDEO/ Livadă super-intensivă, cu investiții de milioane, la Orhei. „Un agricultor nu trebuie să stea numai în câmp”
/VIDEO/ Livadă super-intensivă, cu investiții de milioane, la Orhei. „Un agricultor nu trebuie să stea numai în câmp”
/PROMO/ Moldova gândește: Comorile țării, în groapa nepăsării. Le mai putem salva?
/PROMO/ Moldova gândește: Comorile țării, în groapa nepăsării. Le mai putem salva?
/VIDEO/ Insulă de lalele, inaugurată la Grădina Botanică. În mica „Olandă” poate fi admirată și floarea numită Maia Sandu
/VIDEO/ Insulă de lalele, inaugurată la Grădina Botanică. În mica „Olandă” poate fi admirată și floarea numită Maia Sandu
Sprijină jurnalismul de calitate! Redirecționează 2% din impozitul tău pe venit către TV8
Sprijină jurnalismul de calitate! Redirecționează 2% din impozitul tău pe venit către TV8
/ULTIMA ORĂ/ Tânăra de 19 ani, dispărută la Orhei, ar fi fost găsită moartă. Poliția a căutat-o timp de opt zile
/ULTIMA ORĂ/ Tânăra de 19 ani, dispărută la Orhei, ar fi fost găsită moartă. Poliția a căutat-o timp de opt zile

Abonează-te la știri pe e-mail

TV8.md este site-ul de știri din Republica Moldova cu noutăți sociale, politice și economice de ultima oră, meteo astăzi, emisiuni, interviuri și investigații.
TiktokFacebookInstagramYoutubeTelegram

© 2024 TV8.md. Preluarea materialelor publicate pe tv8.md se face doar cu citarea sursei și prin intermediul unui link activ către pagina articolului.

FacebookInstagramYouTubetwittertelegramtelegram