Ministrul Educației și Cercetării Anatolie Topală a anunțat prioritățile și perspectivele în domeniul educației pentru perioada următoare. Despre acestea a vorbit vineri, 24 martie, în cadrul unui conferințe de presă.
Astfel, cele cinci priorități ale Ministerului pentru perioada următoare sunt:
- Creșterea atractivității și relevanța studiilor pentru piața muncii
- Eficientizarea procesului educațional prin instrumente de digitalizare
- Consolidarea resurselor umane în sistemul educațional
- Asigurarea educacției incluzive pentru toți pre-școlarii, elevii și studenții
- Sporirea coeziunii și rezilienții sociale în spiritul valorilor unei societăți deschise
Topală a menționat că recent că Guvernul a aprobat Strategia de Dezvoltare „Educație” 2030 și că în săptămânile următoare urmează a fi efectuate modificări la Codul Educației.
„De asemenea urmează să fie aprobată o nouă strategie pentru tineret. Ne dorim cu toții ca sistemul educațional să contribuie direct la creșterea economică prin pregătirea specialiștilor de calificare înaltă. Netrebuie un sistem educațional care să ajute la formarea unei societăți reziliente și un sistem care să promoveze valorile europene”, a menționat Topală.
Astfel, potrivit ministrului, mai multe școli, universități și colegii trec, în prezent, printr-un amplu proces de modernizare, vor fi deschise câteva specialități noi, atractive pentru tineri, iar sute de școli vor trece la catalogul electronic. În același timp, vor fi adoptate mai multe măsuri sociale și economice pentru a motiva tinerii să aleagă o carieră didactică.
Oficialul a menționat că primul obiectiv al MEC este creșterea atractivității și relevanței studiilor pentru piața muncii.
„Studiile de calitate înseamnă, în primul rând, profesori buni, conținuturi relevante și infrastructură modernă. 13 universități și colegii pedagogice trec în prezent printr-un amplu proces de transformare și modernizare. Ministerul a alocat 289 de milioane de lei pentru 20 de proiecte de îmbunătățire a infrastructurii, dar și de schimbare a conținuturilor predate în aceste instituții”, a spus Anatolie Topală.
Astfel, ministrul asigură că în perioada următoare cele 13 instituții vor fi dotate cu 52 de laboratoare și centre de cercetare; 67 de săli de curs, săli polifuncționale și alte spații de instruire; 18 centre didactice și de consiliere.
La fel, este preconizată introducerea unor noi programe de studii, printre care „Securitatea Informațională”, „Știința Datelor”; „Inteligența artificială”.
„Investițiile în colegiile și universitățile pedagogice vor continua și pe viitor, urmând să fie anunțat un nou concurs de proiecte investiționale în sumă de circa 210 milioane lei. Procesul de modernizare a început și în domeniul învățământului general elevii urmând să aibă manualele noi la majoritatea disciplinelor școlare până în septembrie 2024.
Pentru prima dată după mulți ani în care nu s-a investit aproape deloc în dotarea cabinetelor pentru științele exacte, în perioada următoare, circa 300 de școli vor avea laboratoare moderne de fizică, biologie și chimie”, susține Topală.
Totodată, va fi implementat catalogul electronic în majoritatea instituțiilor de învățământ general și în școlile profesionale. La moment, catalogul electronic este utilizat în circa 560 de instituții de învățământ, informează ministrul.
Totodată, potrivit lui Topală, ministerul lucrează la elaborarea sistemului E-Admitere pentru învățământul superior, care va permite depunerea actelor pentru admitere la universitate în regim on-line, iar pe viitor, și diplomele de licență vor fi emise în format digital.
„Va continua dotarea instituțiilor de învățământ general cu echipament IT. Astfel, în circa 70 de instituții de învățământ general vor fi create laboratoare digitale, dotate cu suportul UNICEF. Cu sprijinul Băncii Mondiale în școli vor ajunge peste 5000 de laptopuri.
Echipamente IT vor fi achiziționate pentru școli și în baza unui grant din partea Parteneriatului Global pentru Educație, în acest scop urmând să utilizate peste 2 milioane de dolari. De asemenea, vor fi desfășurate cursuri de instruire în domeniul tehnologiilor informaționale pentru cadrele didactice”, afirmă ministrul.
Mai mult, pentru a consolida resursa umană în sistemul educațional, ministerul propune extinderea perioadei de acordare a indemnizației pentru tinerii specialiști - de la 3 ani la 5 ani. Această prevedere este inclusă în proiectul de modificare a Codului Educației.
Totodată, Topală a anunțat că se lucrează și la reorganizarea Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică (CRAP), astfel ca această structură să asigure calitatea și eficiența domeniului de asistență psihopedagogică.
„Înțelegem și împărtășim așteptările societății cu privire la creșterea calității educației, precum și a relevanței acesteia în contextul noilor realități socio-economice. Ne dorim oameni motivați în toate instituțiile de învățământ din țară. Ne dorim ca profesorii și elevii să vină cu plăcere la lecții, iar studenții să aleagă să învețe în țara noastră, și după absolvire să rămână să muncească în Republica Moldova”, a menționat Anatolie Topală.
„Implementarea Strategiei „Educația 2030” va contribui la realizarea obiectivelor de integrare europeană pe domeniul educației. Prin acest document strategic, ne propunem să asigurăm calitatea educației și formării profesionale, dar și să facem conexiunea între domeniul educațional și piața muncii, care este în continuă dezvoltare”, menționase anterior ministrul Educației și Cercetării Anatolie Topală.
TV8 amintește că strategia urmărește și ameliorarea infrastructurii instituțiilor de învățământ, urmând să fie create condiții mai bune de instruire și dezvoltare pentru copii și tineri, potrivit proiectului aprobat de Guvern.
Totodată, documentul include programe de promovare și motivare a tinerilor pentru cariera didactică. Astfel, va fi perfecționată instruirea viitorilor profesori, va fi sporită atractivitatea și prestigiul profesiilor pedagogice, inclusiv prin programe de sprijin social și financiar.
Un alt obiectiv al strategiei se referă la învățarea pe tot parcursul vieții. În acest sens, vor fi diversificate serviciile de formare continuă a adulților și create centre de educație nonformală, inclusiv prin implicarea sectorului privat.
Totodată, în proiect este menționat că printre acțiunile care vor sprijini creșterea accesului la educație de calitate se numără programe de incluziune, în special pentru copiii și tinerii din grupurile vulnerabile sau pentru cei cu dizabilități. În același timp, Strategia programează creșterea eficienței cercetărilor, invențiilor și inovațiilor, ceea ce va asigura racordarea sistemului educațional național la cerințele și valorile europene.
Acțiunile incluse în planul de acțiuni pentru implementarea Strategiei vor fi acoperite din bugetul de stat, dar și din surse externe.