Război în Ucraina, ziua 345: Summit UE la Kiev, iar Putin amenință nuclear Vestul. CIA: "Următoarele luni vor fi cruciale"

/VIDEO/ Treceri „între viață și moarte”: La toate zebrele periculoase vor sta polițiști care vor ajuta pietonii să traverseze

13 ianuarie 2023, ora 20:09

La toate zebrele periculoase vor sta polițiști, care îi vor ajuta pe pietoni să traverseze în siguranță. Asta a declarat azi ministra de Interne. Decizia este dictată de numărul imens de accidente din ultimele zile, în care au fost implicați pietonii. Doi oameni au murit, iar 32 s-au ales cu multiple traumatisme în mai puțin de două săptămâni. Iar pe 24 decembrie un copil de 10 ani a fost omorât pe o zebră din Chișinău, de un șofer care mergea cu viteză. Echipa TV8 a făcut un experiment, pentru a vedea cât de mult ne expunem pericolului atunci când traversăm pe trecerile neiluminate și cu marcaj necorespunzător. 

„În special sărbătorile determină decizii privind o mai mare prezență a echipajelor de patrulă, o mai mare prezență în general a angajaților poliției în spațiile publice, fie că vorbim de comunități, șosele sau chiar în segmente sau tronsoane unde există un risc mai mare de producere a accidentelor”.

Ministra de interne a precizat că măsura a fost luată pentru a-i ajuta pe pietoni să traverseze în siguranță, însă nu a precizat cât timp va dura. Echipa TV8 a făcut un experiment pentru a vedea cât de sigure sau, mai curând nesigure sunt zebrele din capitală.

„Suntem pe strada Uzinelor, iar această trecere de pietoni este neiluminată. Din cauza lipsei iluminatului stradal, dar și a marcajului care practic este șters, în orice moment se poate întâmpla o tragedie”.

În această situație sunt zeci de zebre din capitală. Oamenii care locuiesc în apropiere spun că de fiecare dată când traversează, simt o mare frică și cred că autoritățile ar trebui să întreprindă măsuri de urgență, pentru a stopa tragediile:

„Ele nu sunt sigure. E foarte periculos să treceți, foarte. Eu nu știu care reguli să mai fie, poate să fie iluminate stradal sau semafoare inteligente de pus, dar șoferii merg și și cu frică treci strada. Este imposibil de trecut”.

„Aici chiar și când trece un matur este greu să traverseze trecerea de pietoni, pentru că practic nu se prea opresc. Șoferii sunt grăbiți și mai mult aici mașinile circulă, oameni nu pra și este foarte greu de traversat”.

„- Trebuie de pus o lampă aici ca să lumineze, dar ele nu sunt.
 - Este destul de periculoasă această trecere de pietoni?
 - Da”.

Cât despre cine se face vinovat de accidentele de pe trecerile de pietoni, părerile oamenilor sunt împărțite:

„- Care este cauza din care se produc tot mai multe accidente?
 - Din neatenția șoferilor, din cauza lor. Dacă unul se oprește, trebuie să oprească și celălalt șofer. De obicei, eu când trrec trecerile mă uit dacă s-a oprit unul să fiu atentă ca și următorul să se oprească”.

„Șoferii trebuie să se asigure și după pietonii. Dacă vede mașina trebuie să se asigure să se uite într-o parte și în alta”.

„Mașina este grea, iar frânele se pot defecta. În primul rând pietonii ar trebui să fie mai atenți. Întotdeauna am fost învățați: priviți în stânga, apoi în dreapta și după traversați drumul”.

Potrivit expertului Constantin Mihalache, majoritatea accidentelor rutiere se produc fie din imprudență, fie din cauză că trecerile de pietoni nu sunt iluminate sau marcajul este șters.

„Da există problema de partea șoferilor, de partea pietonilor. Nu întotdeauna cedează nicio parte nici cealaltă. Dar dincolo de asta este despre cum sunt construite trecerile de pietoni care este o problemă la nivel de țară, nu doar de Capitală”.

Expertul auto susține că pentru a evita astfel de nenorociri, autoritățile ar trebui să preia modelele europene pentru amenajarea trecerilor de pietoni.

„Ele trebuie amenajate corect. Și autoritățile știu că ele trebuie făcute. Noi nu trebuie să inventăm roata. Sunt soluții la nivel de comunitate europeană, unde o trecere de pietoni este amenajată în așa mod încât un șofer care se apropie de ea o vede la orice timp, că e noapte sau zi, că ninge sau nu și oricum va încetini. Sunt soluții 1001, trebuie doar să vrem”.

În același timp, poliția recomandă purtarea hainelor cu elemente reflectorizante. Mai mult, autoritățile intenționează să oblige comercianții să vândă doar îmbrăcăminte cu astfel de elemente pentru copiii de până la 16 ani.

„Pe timp de noapte sau de vizibilitate redusă, pietonii care traversează strada trebuie să poarte îmbrăcăminte cu elemente reflectorizante. Astfel, aceștia vor fi observați mai ușor de șoferi, iar accidentele vor fi evitate”.

Autoritățile vor să urgenteze votarea în lectura finală a proiectului de lege care prevede sancțiuni mai dure pentru șoferi, în special pentru cei care nu cedează trecerea pietonilor. Una dintre ele este privarea șoferilor de permisul de conducere. Potrivit Serviciului de urgență 112, de la începutul acestui an, au fost înregistrate 39 de accidente, în care au fost implicați pietonii. Doi oameni au murit, iar 32 s-au ales cu traumatisme. 

Război în Ucraina, ziua 344: Moldova acuză retorica amenințătoare a Rusiei. Prognoza Kievului, explozie mortală și bani în canapea
/VIDEO/ Război în Ucraina, ziua 344: Moldova acuză retorica amenințătoare a Rusiei. Prognoza Kievului, explozie mortală și bani în canapea
TV8 își extinde echipa și angajează noi colegi! Cum poți deveni redactor site sau reporter TV
TV8 își extinde echipa și angajează noi colegi! Cum poți deveni redactor site sau reporter TV
Competiție între Moldova, Ucraina și Georgia? Ambasadorul UE: „Important să mergem înainte. Unica țară cu care concurați este...”
/VIDEO/ Competiție între Moldova, Ucraina și Georgia? Ambasadorul UE: „Important să mergem înainte. Unica țară cu care concurați este...”
/VIDEO/ O îmbrățișare largă pentru Ucraina: Au fost dezvăluite primele imagini ale scenei Eurovision 2023
/VIDEO/ O îmbrățișare largă pentru Ucraina: Au fost dezvăluite primele imagini ale scenei Eurovision 2023
Război în Ucraina, ziua 345: Summit UE la Kiev, iar Putin amenință nuclear Vestul. CIA: "Următoarele luni vor fi cruciale"
Război în Ucraina, ziua 345: Summit UE la Kiev, iar Putin amenință nuclear Vestul. CIA: "Următoarele luni vor fi cruciale"

/VIDEO/ La Stăuceni, se vrea amenajarea unui centru de reciclare, nu a unei gropi de gunoi. Precizările deputatei Ina Coșeru

03 februarie 2023, ora 18:04

Pe terenul de lângă Stăuceni urmează să fie construit un centru de reciclare a deșeurilor și nu un poligon pentru depozitare, așa cum au vehiculat ieri unii funcționari publici. Autoarea proiectului ne-a explicat că urmează a fi amenajate opt centre de acest fel în toată țara. Ieri deputații urmau să voteze începerea elaborării studiului de fezabilitate, dar proiectul a fost scos de pe ordinea de zi a ședinței Legislativului.

„Elaborarea studiului durează mult timp, pentru că este nevoie să colectezi multe date și să le analizezi. Un an sau chiar doi ani. Mâine nu construim nimic lângă Stăuceni”, a declarat deputată PAS și autoarea proiectului, Ina Coșeru.

Ina Coșeru, autoarea proiectului de lege, ne-a explicat că, de fapt, la Stăuceni se planifică construcția unui centru de gestionare a deșeurilor. Adică de la colectare, sortare și până la reciclare. Asta deși, ieri, mai mulți funcționari, inclusiv primarul de Chișinău Ion Ceban au vehiculat că în zonă ar putea fi amenajată o groapă de gunoi asemeni celor de la Ciocana. 

„Eu mă aflu în prezent pe un munte de gunoi. Tot în preajmă, aproximativ 20 de hectare de pământ, exact cum este inițiativa PAS-ului în zona Rîșcani, Ciocana, Stăuceni, Ciorescu, Cricova”, a menționat, Ion Ceban.

„Centrul de gestionare a deșeurilor nu este o groapă de gunoi ca și Tînțăreni. Este o uzină modernă, europeană, de sortare și prelucrare a deșeurilor. Și doar 10% din deșeuri, care sunt inerte și uscate, pot fi depozitate la sol. Nu toată organica poate să fie compostată. Din biogaz poate să fie produsă energie”, a specificat, Ina Coșeru.

Terenul unde ar urma să fie construit centrul se află în apropiere de localitatea Stăuceni. Este vorba despre 20 de hectare de pământ care aparțin statului și care în prezent sunt lăsate în paragină.

Ieri, proiectul s-a regăsit pe ordinea de zi a Parlamentului, iar dacă era votat, Banca Europeană pentru Investiții putea să înceapă elaborarea studiului de fezabilitate, în cadrul căruia erau să fie audiați și cei care locuiesc în comuna Stăuceni. De fapt, asta a fost una dintre doleanțele primarului de acolo, care se arată împotriva construcției centrului și a cerut autorităților să găsească un alt teren. Am vrut să discutăm astăzi cu Alexandru Vornicu, dar acesta ne-a refuzat, pe motiv că subiectul s-a epuizat. Până la urmă, ieri, documentul a fost scos de pe ordinea de zi.  

Noi trebuie să credem că un astfel de proiect trebuie să vină din partea Guvernului. Cu studii de fezabilitate, evaluare de mediu și alte nuanțe. Credem că este un proiect în grabă”, a adăugat deputat BCS, Radu Mudreac.

„Eu cred că proiectul este întârziat, nu este în grabă, pentru că Republica Moldova se îneacă în deșeuri. Dar pentru a îmbunătăți proiectul de lege, eu propun să-l scoatem de pe ordinea de zi și să mai lucrăm la el”.

Acum, deputata spune că se va merge în localitate pentru consultări suplimentare cu cetățenii, după care documentul va fi supus votului în Legislativ. Acesta conține toate avizele necesare din partea Guvernului, a Comisiei protecţie socială, sănătate şi familie, dar și de la Comisia mediu și dezvoltare regională. Astfel de centre de gestionare a deșeurilor urmează să fie construite și în alte șapte raioane ale țării din banii împrumutați de la BERD și BEI. 

„Noi avem acești bani din 2019, deci țara dispune de bani, dar nu s-a făcut nimic. În 2023, peste patru ani, cu chiu cu vai, suntem la etapa de elaborare o proiectelor tehnice pentru începerea construcțiilor în zona cinci, adică Ungheni, Călărași și Nisporeni. Și poate dacă o să ne mișcăm repede, la anul o să începem și să construim. Dar asta este o zonă din opt zone”, a conchis, Coșeru.

Costul întregului proiect ajunge la 200 de milioane de euro. Până acum o săptămână în nicio localitate din Republica Moldova nu erau sortate deșeurile. Totuși, cele din Chișinău vor fi deja supuse reciclării, după ce Primăria a semnat un contract în valoare de 217 milioane de lei cu o firmă din domeniu. Potrivit datelor oficiale, în țara noastră sunt în jur de 3000 de gropi cu gunoi.

/VIDEO/ Autocar din Republica Moldova, răsturnat pe o șosea înzăpezită din România: Sunt 3 răniți. Precizările oficiale
/VIDEO/ Autocar din Republica Moldova, răsturnat pe o șosea înzăpezită din România: Sunt 3 răniți. Precizările oficiale
TV8 își extinde echipa și angajează noi colegi! Cum poți deveni redactor site sau reporter TV
TV8 își extinde echipa și angajează noi colegi! Cum poți deveni redactor site sau reporter TV
Cutia Neagră PLUS: „Sicriul” din Laundromat! Cum a fost îngropat dosarul angajaților BNM. Legătura dintre Tăbîrță și Platon
/VIDEO/ Cutia Neagră PLUS: „Sicriul” din Laundromat! Cum a fost îngropat dosarul angajaților BNM. Legătura dintre Tăbîrță și Platon
Etapa audițiilor live s-a încheiat: Cine sunt cei 10 finaliști care luptă pentru a reprezenta Republica Moldova la Eurovision 2023
/VIDEO/ Etapa audițiilor live s-a încheiat: Cine sunt cei 10 finaliști care luptă pentru a reprezenta Republica Moldova la Eurovision 2023
Un bărbat ce zăcea la pământ, observat de polițiștii de frontieră de la Lipcani: Ce s-a întâmplat cu acesta
Un bărbat ce zăcea la pământ, observat de polițiștii de frontieră de la Lipcani: Ce s-a întâmplat cu acesta
TelegramWhatsappViber
Trimite-ne o știre

© 2022 TV8.md. Preluarea materialelor publicate pe tv8.md se face doar cu citarea sursei și prin intermediul unui link activ către pagina articolului.

FacebookInstagramYouTubetwittertelegram