Amenzile pentru televiziunile din Moldova au curs gârlă anul trecut. Acestea au fost de 2,3 milioane de lei, de peste trei ori mai mari decât în 2021. TV8 este unul dintre cele cinci posturi care nu au avut nicio amendă. Între timp, Asociația Presei Independente îi îndeamnă pe furnizorii de publicitate să investească în jurnalism de calitate și nu în media angajată politic.
Dacă în 2021 suma amenzilor aplicate de Consiliul Audiovizualului a fost de 700 de mii de lei, cifra sancțiunilor financiare de anul trecut este de peste trei ori mai mare- de 2,34 de milioane de lei. Cele mai multe amenzi, 120, au fost aplicate pentru nerespectarea obligațiunii de a emite zilnic opt ore de producție proprie. Iar suma amenzilor pentru această abatere a constituit aproximativ 971 de mii de lei. Pe locul doi sunt încălcările pentru asigurarea informării corecte, prevedere care nu a fost respectată în 95 de cazuri. Aici suma amenzilor a ajuns la 320 de mii de lei.
În topul televiziunilor care s-au ales cu cele mai mari amenzi, se numără trei dintre cele șase posturi, cărora în decembrie anul trecut le-a fost suspendată licența de emisie. Motivul invocat atunci de CA este prevenirea riscului de dezinformare prin răspândirea informațiilor false și a tentativelor de manipulare a opiniei publice.
„Am făcut și monitorizări pe articolul 19, care înseamnă protejarea patrimoniului lingvistic și cultural al țării noastre. Mai exact, nivelul și calitatea limbii române în produsele audiovizuale de radio și televiziune. Și, bineînțeles, monitoritzări tematice. În special, modul în care a fost reflectată agresiunea militară. De fapt, războiul Rusiei împotriva Ucrainei”, a declarat vice-președinta Consiliului Audiovizualului, Aneta Gonța.
TV8 este una dintre cele cinci televiziuni, care nu a primit nicio amendă anul trecut. Postul nostru de televiziune s-a ales doar cu două avertizări. Problema este că, indiferent de calitatea produsului jurnalistic, piața de publicitate din Republica Moldova continuă să fie monopolizată, susține directorul Asociației Presei Independente.
„Aș adresa un apel către furnizorii de publicitate din Republica Moldova, să investească în jurnalismul de calitate din țara noastră, care de altfel este acuma și în top. Pentru că, repet, datele de audiență sunt măsluite în țara noastră. Și trebuie, în primul rând, aceste companii care furnizează ori oferă publicitate să caute măsurători corecte. În al doilea rând, trebuie să susțină, cum am mai spus, jurnalismul de interes public, nu jurnalismul de agitație sau de propagandă politică”, a menționat directorul Asociației Presei Independente, Petru Macovei.
Anul trecut, Consiliul Audiovizualului a monitorizat toate cele 63 de televiziuni din toată țara. Este vorba despre 3 posturi publice și 60 de televiziuni private.