Paradox educațional. Într-un raion din Moldova, 40% dintre elevi au absolvit gimnaziul cu note de 9 și 10, dar nu au putut susține bacalaureatul. Ministerul Educației și Cercetării susține că cel mai probabil este vorba de fraudă. Astfel, 200 de voluntari vor monitoriza examenele din clasa a 9-a în 8 raioane ale țării, unde au fost înregistrate rezultate slabe la BAC. De asmenea, în 2024, se va realiza un sondaj național, privind plățile informale în sistemul de învățământ.
Începând cu 2024, Ministerul Educației va aplica măsuri administrative adiționale pentru desfășurarea examenelor în clasa 9-a. În acest sens, 200 de voluntari vor merge în 8 raioane pentru a monitoriza corectitudinea desfășurării examenelor.
„Deci 8 raioane nu sunt alese întâmplător, noi vom reveni cu detatlii, dar sunt raioane unde notele la BAC sunt mult mai proaste decât în celelalte. De exemplu, avem un raion unde 40% din toți elevii au note de 9 și10 la clasa 9-a și niciun elev la BAC, vă dați seama că aceste discrepanțe nu sunt explicabile prin altceva decât prin fraudă”, a declarat Dan Perciun.
În acest context, ministrul a menționat că în 2024 vor fi organizate mai multe formări de integritate și anticorupție pentru cadrelele didactice. Totodată, va fi organizat și un sondaj național, privind plățile informale în sistemul de învățământ.
„Noi vorbim foarte mult despre faptul că există plăți informale în instituțiile de învățământ și ele cu adevărat există, dar vrem să avem o cifră să știm în câte instituții de învățământ, care este volumul acestor plăți, respectiv aici este nevoie de o cercetare reprezentativă la nivel național și ne propunem să facem acest lucru în 2024”, a punctat ministrul Educației.
În acest context, unul dintre obiective Ministerului Educației și Cercetării pentru anul 2024 este creșterea nivelului minim de competențe pentru elevii de 15 ani la testarea internațională PISA.
„Toate eforturile noastre vor fi orientate prioritar spre creșterea cu cel puțin 25% a ponderii elevilor care ating nivelul minim de competență la matematică și lectură la următoarea examinare din 2025”, a declarat Dan Perciun.
Pornind de la acest obiectiv, ministrul susține că accesul la educație de calitate trebuie să devină un deziderat al întregii societăți.