Cine a zis că doar oameni își pot face selfie Și-a pus această întrebare și forograful francez Augustin Lignier și a reușit să antreneze doi șobolani să-și facă singuri fotografii cu o cameră foto atașată de cușcă. Pentru ficare poză, șoarecii primeau un cub de zahăr, iar fotograful a analizat astfel noțiunile de plăcere, recompensă și depensența de social media, scrie nytimes.
Când Augustin Lignier, un fotograf profesionist din Paris, își făcea studiile, a început să se gândească la scopul fotografierii în lumea modernă: de ce ne-am simțit atât de mulți dintre noi obligați să ne fotografiem viața și să împărtășim acele imagini online?
Nu era o întrebare inedită, dar l-a condus pe domnul Lignier într-un loc surprinzător și în scurt timp s-a trezit construind ceea ce era, în esență, o cabină foto pentru șobolani.
S-a inspirat de la B.F. Skinner, celebrul comportamentist care a conceput o cameră de testare pentru a studia învățarea la șobolani. Cutia Skinner, așa cum a devenit cunoscută, distribuia hrană atunci când șobolanii împingeau o pârghie desemnată.
Domnul Lignier și-a construit propria versiune a unei cutii Skinner – un turn înalt, transparent, cu o cameră atașată. Aopi a cumpărat doi șobolani de la un magazin zoo și i-a lîsat în interior.
Ori de câte ori șobolanii apăsau butonul din interiorul cutiei, primeau o doză mică de zahăr și camera le făcea fotografia. Imaginile rezultate au fost afișate imediat pe un ecran, unde șobolanii le puteau vedea.
Rozătoarele au devenit rapid împingători de butoane entuziaști. „Sunt foarte deștepți”, a spus domnul Lignier.
Dar după această fază de antrenament, recompensele au devenit mai imprevizibile. Deși șobolanii erau încă fotografiați de fiecare dată când apăsau butonul, dulciurile veneau doar din când în când, prin design.
Într-adevăr, în fața acestor recompense imprevizibile, Augustin și Arthur – șobolanii – au persistat. Uneori, ei ignorau zahărul chiar și atunci când a ajuns, a spus domnul Lignier, dar au continuat să apese butonul.
Pentru domnul Lignier, paralela este evidentă. „Companiile de rețele digitale și de socializare folosesc același concept pentru a menține atenția spectatorului cât mai mult posibil”, a spus el.
Într-adevăr, rețelele sociale au fost descrise drept „o cutie Skinner pentru omul modern”, oferind recompense periodice, imprevizibile – un like, o urmărire, o potrivire romantică promițătoare – care ne țin lipiți de telefoanele noastre.
Poate că preferăm să stăm și să împingem orice pârghie se află în fața noastră – chiar și pe cele care ne-ar putea face să ne simțim rău – decât să stăm cu noi înșine în contemplație liniștită.
Dar acesta este exact genul de lucru care ar putea fi prea inconfortabil pentru a sta și a contempla. Mai ales când există selfie-uri de șobolan de care să te minunezi – „Mi s-au părut drăguțe și distractive”, a spus domnul Lignier .